Godenschemering in 99 jaar oud ‘oer’-bos Romagne (1914-1918)

Bunker in de Kriemhilde-stelling, Kriemhilde is Gudrun in Wagner’s ‘Gotterdammerung’- Godenschemering

In de Noord-Franse Argonne bij Verdun bouwden de Duitsers met artillerie-generaal Max von Galwitz vanaf 1916 delen van hun Hindenburg-linie.

De Duitse generale staf vernoemde stellingen in die linie- zoals de Siegfriedlinie- naar personages in het Oud-Germaanse Nibelungen-lied: Een apocalyptisch en bloederig verhaal, dat rond 1200 in Oud Duits werd opgeschreven.

Het werd door Richard Wagner op muziek werd gezet met zijn ‘Ring des Nibelungen’: de Germaanse versie van Lord of the Rings en sound-track bij liefst 2 Duitse wereld-oorlogen..

Jaloerse vrouwen Kriemhilde en Brunhilde zetten in het Nibelungenlied de mannen (Gunther en Siegfried) aan tot wraak en onderlinge vete. Een orgie van bloed en vlammen is het gevolg.

Propaganda-affiche van Kaiser Wilhelm met Kriemhilde/Brunhilde, op 11 januari 1917 getekend door Wagner-illustrator Franz Stassen. Die maakte later voor Adolf Hitler nog een Wandtapijt uit de Edda

Bij Romagne sur Montfaucon vind je de Kriemhilde-stelling, vernoemd naar de jaloerse vrouw in het Nibelungenlied die uit liefdeswraak de ondergang in werking zet.

De Brunhilde-stelling ligt iets verderop.

Nadat de held uit het verhaal Siegfried (waarmee Kriemhilde was getrouwd) is vermoord door verraad, trouwt Kriemhilde (onder dwang) met de koning die de Germanen bezet houdt. Die koning zou Atilla de Hun (407-453) zijn uit Hun-garije.

Toen het Romeinse rijk instortte veroverde de krijgsheer met zijn steppekrijgers Germania- en hij bracht de ondergang van de Germaanse Bourgonden, hoofdrol-spelers in het Nibelungenlied.

Attilla viel ook Frankrijk binnen, maar werd bij Orleans gestopt door de Franken.

Oude loopgraaf Kriemhilde stelling met spookgezicht in boom

Germaanse Lord of the Rings
Het Nibelungenlied speelt in Worms in de 5de eeuw, de plaats in het Rijnland die zich de oudste stad van Duitsland noemt.  Kriemhilde steekt daar Atilla dood in zijn slaap. Dit nadat ze hem het hart van zijn zonen liet opeten en hun bloed liet drinken. Vervolgens steekt ze de hal met alle lijken in de brand.

Althans, volgens de ‘oerbron’ waarvan het Nibelungenlied een Oud-Duitse variant zou zijn: de Volsunga-saga uit de IJslandse Edda. In die mix van Nordische mythologie over Nordische goden, eerwraak en krijgers, heet Siegfried op zijn Noors ‘Sigurd’. En Kriemhilde heet ‘Gudrun’.

…het Duitse Midden Aarde in de Kriemhild-stelling, waar de Nibelungen (Dwergen) onderaards wonen

In de Nederlandse vertaling van het Nibelungenlied, steekt Kriemhilde de burcht in brand met nog levende krijgers, de Hunnen-vijanden van de Bourgonden. Die drinken dan mensenbloed, om zich in leven te houden:

Een krijger liep naar een plek waar een dode lag. Hij knielde bij de wonden en deed de helm af. Toen begon hij te drinken van het stromende bloed. Hoewel hij er niet aan gewend was smaakte het heel goed.

Voordat JRR Tolkien (1892-1973) aan de Hobbit begon en de Lord of the Rings (1955) uitbracht, schreef hij in 1937 ook zijn eigen Edda-variant The Legend of Sigurd and Gudrun. De magische ring, door dwergen (Nibelungen) gesmeed die de drager te gronde richt, die komt ook in die IJslandse saga voor.

Gandalf, de tovenaar lijkt gemodelleerd naar een soort Wodan, de zwerver en wijze.

…het bos dat op de defensie-wallen en bomkraters/heuveltjes groeit heeft Bialowieza-achtige kenmerken….

Je kunt het Nibelungenlied dus ook zien als een Oud- Duitse voorloper van Lord of the Rings. In de Germaanse mythologie haalt de ridder zijn eer uit het doden van een weerbare tegenstander. Hoe sterker de tegenstand, hoe roemvoller de strijd.

Je ziet die houding ook terug bij Der Kronprinz als hij Fort Vaux bij Verdun in 1916 verovert na felle strijd. Hij biedt dan de Franse majoor Raynal zijn zwaard aan. Die Kronprinz lag 10 kilometer verder gelegerd bij Dun sur le Meuse met uitzicht op het Maasdal.

In de Engelse oorlogs-propaganda, werden de Duitsers die Frankrijk binnenvielen overigens als ‘De Hunnen’ afgebeeld. Attila de Hun slaagde ook niet in de verovering van Verdun ( 30 kilometer van Romagne), net als de Duitsers in 1916.

september dit jaar verschenen als ‘fantasy’ met de op wraak gezinde Kriemhilde (Gudrun bij Wagner) op de cover

Godenschemering/Apocalypse Now
Iedere generatie laat zich drijven door een verhaal, dat ze inspireert tot daden. De Duitse elite – waaronder de legerleiding in de Eerste Wereld Oorlog en Kaiser Wilhelm- dweepte met Richard Wagner, de componist die de Germaanse mythologie op de Duitse culturele kaart zette.

Wagner was een echte Romanticus, die inspiratie haalde uit voor-christelijke tijden, net als vele andere Europese kunstenaars, die een tik van de Romantiek kregen: ‘terug naar de natuur’/weg van de Verlichting.

….door alle munitie zie je soms vermolmd hout liggen met koper-uitslag

Zoals romantische schilders van de Oosterbeekse school vanaf 1841 bij Arnhem van Johannes Bilders met zijn ‘Wodanseiken.’

Wagner stofte als eerste het Nibelungen-lied af, en zette zijn eigen versie -met elementen uit de Edda- tussen 1848-1878 op muziek, in Der Ring des Nibelungen. Kriemhilde heet daarin Gudrun, net als in de Edda. In Bayreuth in het Festspielhaus in 1876 was de eerste opvoering.

De vondsten die Jean Paul de Vries bij Romagne uit de bosbodem haalde, en in zijn museum Romange14-18 ten toon stelt

In Wagner’s versie van het ondergangs-drama, gaat in de ‘Godenschemering‘ (Gotterdammerung) het hele Walhallah in vlammen op, zodat de mensen zonder goden achterblijven.

De beetje geïnformeerde filmkijker kent Wagner zijn Ritt der Walkuren, zie bijgesloten You-tube-filmpje.

Als je oorlogsfilm Apocalypse Now (Francis Ford Coppola) zag, dan ken je die Waldhoorn-herrie die uit de speakers klinkt. In de scene waarin Amerikanen met helikopters een dorp met Vietnamese Untermenschen aanvallen: nadat ze met chemische wapens al de bomen ‘ontbladerden’ en met Napalm mensen verschroeiden. How I love the smell of Napalm in the Morning. 🙂

Bij de aanval zetten ze de luidsprekers in de helicopter keihard aan, met ‘The Ride of the Valkyries’.

tatu tatu-tereeeetuuu tetu tereeetuuuu. 

Dat Waldhoorn-getetter verbeeldt het uitvaren schikgodinnen (Valkyrie) uit de Nordische mythologie die over het noodlot van soldaten beslissen: wie zij verkiezen om naar het Walhallah te gaan.

…in het Romagne 14-18 museum van de Eindhovense Fransoos Jean Paul de Vries kun je in een bunker afdalen

Qua (bloedige) ondergangs-symboliek lijkt de Duitse generale staf alvast sterk geïnspireerd door die Germaanse mythologie en haar verheerlijking van (ridderlijk) geweld.

Die Eerste Wereld Oorlog lijkt in bloederigheid en vuurzeeën haast een groot opgevoerde versie van dat Nibelungenlied, althans: vanuit Duits perspectief gezien.

…loopgraaf Kriemhilde-stelling

Alberich, de Ring-dwerg
De legerleiding onder Maarschalk Von Hindenburg vindt terugtrekking op de Hindenburg-linie nodig, na het mislukte en buitensporig bloedige Verdun-offensief (voorjaar 1916). En de daarop volgende (vorig jaar bezochte) Battle of the Somme (1 juli-1 november 1916).

Bij de Somme in Westelijk Noord Frankrijk vocht JRR Tolkien toen aan Britse zijde als luitenant.

De Siegfried-linie is het bekendste onderdeel van die Hindenburg-linie, vernoemd naar de draken-dodende held in het Nibelungenlied. Wagner noemde zijn zoon ook Siegfried.

..Natuur neemt bezit van Loopgraaf Kriemhilde-stelling

Steek in de rug, de achilleshiel van Siegfried
Ook de naam voor die grote terugtrekking  uit de Somme- Alberich–  komt de Ring des Nibelungen van Wagner. Operatie Alberich betreft de snelle terugtrekking met ‘verschroeide aarde’-tactiek naar die Hindenburg-linie in februari/maart 2017.

Alberich is een dwerg, tegenstrever van Wodan en de Germanen, de vader van Gunther. Dat was de moordenaar (via zijn schildknaap Hagen) van Siegfried. Die Hagen steekt Siegfried met een speer in zijn enige kwetsbare plek, zonder magisch beschermde huid: de rug tussen de schouderbladen.

Zeg maar de Germaanse variant op de ‘Achilleshiel’.

…de natuur neemt na 99 jaar volledig bezit van het slagveld

Nibelungenring = ‘wij zijn geen Joden’
De woonplaats van Wagner waar De Ring des Nibelungen haar premiere beleefde, Bayreuth, was later ook de culturele verzamelplaats van alle Nazi’s.

Wat veel mensen niet weten, is dat 1 van hun belangrijkste rassen-ideologen een Brit was die Duitser werd dankzij Wagner’s invloed: Houston Stewart Chamberlain (1855 1927). Die Wagneriaan trouwde zelfs met Wagner’s dochter Eva en stierf in Bayreuth.

Adolf Hitler woonde in 1927 Chamberlain’s begrafenis bij.

…op de restanten van het slagveld tjokvol munitie ontstond nagenoeg onaangeraakte oernatuur

Daar in Bayreuth schreef Chamberlain in 1899 zijn best-seller (200 duizend boeken) Die Grundlagen des 19 Jahrhunderds, een cocktail van Sociaal Darwinisme en Racisme waarmee hij de latere Nazi’s aan inspiratie hielp, hun ‘verhaal’ om grootse daden te verrichten.

Kaiser Wilhelm II – die bij ons na 1918 asielzoeker werd (in Doorn- werd al rond 1900 een fan van Chamberlain.

…de culturele bron van Jodenhaat: Richard Wagner in 1869 (in 1850 al geschreven)

Chamberlain onderhield uitgebreide correspondentie met Der Kaiser en hij kreeg in de Eerste Wereld Oorlog zelfs van Wilhelm het IJzeren Kruis uitgereikt. Omdat hij prominent was in anti-Engelse propaganda, dus tegen zijn oude vaderland tekeer ging. Het Perfide Albion…

…bunker Kriemhilde-stelling in het agrarisch land

Aangestoken door de rassentheorie van de (hier besproken) Franse graaf De Gobineau en de wetenschap van die tijd- Sociaal Darwinisme- verklaarde Chamberlain alle menselijke geschiedenis in termen van ras, de genetische samenstelling van je (Teutoonse) volks-stam.

Alle hoge cultuur in Europa wordt gemaakt door de ‘hogere’ rassen, de Nordische. Cultuur is eigenlijk het zelfde als ‘natuur’. Lage cultuur is dus een uiting van een lage natuur.

De Teutonen, de Duitse ridders portretteerde Chamberlain als de stam die de Romeinse beschaving hadden gered na de val van Rome (410). Zelfs Jezus Christus zou eigenlijk een Germaan zijn.

…de natuur overwint, zelfs Duitse stellingen bieden geen partij tegen haar oerkrachten

Maar nu de Godenschemering van Europa dreigde, moest Duitsland die rol opnieuw innemen als culturele redders van Europa. Een andere inspirator van Adolf Hitler uit Amerika, Madison Grant (vriend van Theodore Roosevelt) zag in ‘The Passing of the Great Race’ (1916) die zelfde degeneratie voltrekken in het Westen.

Het blanke ras zou ten ondergaan als het zo doorging met die rassen-vermenging.

De essentie van Wagner’s Nibelungen-opera verwoordde Chamberlain zo; ‘de essentie van de Nibelugenring is dat wij andere Oer-vaderen hebben dan de Joden‘. ‘Doch liegt die Sache auch sonst so taghell klar, dus nur Bosheit oder Stumpfsinn zweifeln konnen.

Correspondentie Houston Chamberlain in december 1913, Wagneriaan

Aristocratie versus ‘Gelijkheid’
De Fransen zagen zichzelf overigens ook als een ‘volk’ dat van de Kelten afstamde (De Gaulle= de Kelt, de Gallier), onder invloed van de Romantiek. Die Fransen liepen na de Franse Revolutie (1789) heel Europa onder de voet met hun ideaal van ‘Gelijkheid’. Het Duitse antwoord zou herstel van een aristocratie moeten zijn, gebaseerd op hun adelijke biologische komaf.

…Duitse begraafplaats Romagne. .Zij aan zij gesneuveld op de Kriemhilde-stelling in 1918….Richard Wagner schreef in 1869 nog vernietigend over de invloed van zijn ‘ras’ in Das Judentum in der Musik, Leipzig, 1869. 

In 1871 had het vers verenigde Duitsland de klus ook zo geklaard, die Fransen op hun nummer gezet en Parijs veroverd: het Hermanns Denkmal in het Teutoburgerwald werd er speciaal voor opgericht. Een middelvinger naar Napoleon, die met Pruisische hulp bij Waterloo was verslagen.

Die in 1871 behaalde snelle overwinning schiep verwachtingen. De Teutoonse wals denderde toen eenvoudig tot aan Parijs, de Pruisen pikten Straatsburg terug. En de Fransen kregen schuld-betalingen opgelegd.

..die vind je ook nog, met de springlading er nog op

Dat militair succes was blijkbaar zo bevallen, dat ze dachten: vooruit, we doen het nog een keer. Maar nu geinspireerd door Wagner’s Nibelungenring en Chamberlain’s rassenleer.

In Romagne van 1914-1918 liep het offensief vast in de stellingen-oorlog, een vleesmolen die 4 jaar duurde. En zo ontstond dus ook de Kriemhilde-stelling, vernoemd naar de vrouwelijke hoofdpersonage uit een apocalyptisch Germaans sprookje.

…een natuurlijke linie of door de Duitsers gegraven?

Terug naar de Natuur
De sound-track bij twee Duitse oorlogs-avonturen in Europa is dus de Ring des Nibelungen van Wagner en het Nibelungenlied.  ‘Terug naar de natuur’, de aristocratische natuur van het Germaanse ras dat Europa redt van culturele degeneratie.

…onderaards leven als de Dwergen (Nibelungen)

Wagner werd later namelijk ook ‘hof-componist’ van het Nazisme. Heinrich Himmler- met zijn SS klooster de Wewelsburg– die vernoemde zijn dochter Gudrun naar Wagner’s ‘Gudrun’ uit de Ring des Nibelugen.

De SS waren een soort zwart-gejaste Siegfrieds met Nordische Sieg-runen, een beetje riddertje spelen in de Wewelsburg, net als Koning Arthur. Diens avonturen met ridders van de Ronde Tafelspelen in de tijd dat het Romeinse rijk uit elkaar viel.

De oorlog zit als relief in het bos-landschap. Hier groeide 99 jaar geleden helemaal niets meer.

Hermann Goering noemde zijn dochter ‘Edda’ naar de IJslandse saga. Dankzij het Nibelungen-lied kwam Goering op het idee om Wisenten- die Goering-stieren- uit te zetten op Schorfheide. Die Wisent werd namelijk in het Nibelungenlied al vernoemd.

Dat lied herinnerde Goering aan natuur van Joodse en christelijke smetten vrij, zoals je op het Wisent-Denkmall leest in Eichhorst (1934). Daar staat een passage op uit het Nibelungenlied over Siegfried.

..die haalde Jean Paul de Vries hier ook uit de bodem

Nadat Dolfie uit de loopgraven bij Ieper klom in Flanders Fields (Bayernwald, hij zat van 1914-18 in een Beiers regiment) en dacht: waarom hebben we verloren, nadat we er zo lang zo dicht bij zaten?

Die steek-in-de-rug-metafoor uit de Nibelungen, die gebruikt Adolf Hitler in Mein Kampf (1923), om te verklaren waarom ze de oorlog verloren.

 Joods-Marxistische elementen in eigen gelederen, parlementariers en politici zouden een verraad georganiseerd hebben, het thuisfront met stakingen verzwakken terwijl de soldaten- waaronder korporaal Hitler- hun leven gaven aan het front.

Hitler schrijft (Ford Translation 2009, blz 425)

The parliamentary tramps took no part in the fighting. Not this gang of sneaking thieves who spent their time playing party politics instead.

On the contrary, while we fought, believing that only victory could preserve South Tyrol for the German people, the mouths of these Ephialtes (Griek die Spartanen bij de Perzen verraadde) schemed and plotted so long against this victory until finally Siegfried yielded to the stab in the back.

In Mein Kampf stelt Hitler dat de Eerste Wereld-oorlog aan het thuisfront werd verloren, door tweedracht-zaaiende Joden/Marxisten (wat bij Dolfie het zelfde is) Die Joden zouden ook het internationaal financieel systeem domineren.


Een meer militaire verklaring is dat komst van de Amerikanen het verschil maakte op het slagveld.

Dat de Joden een rol (Zionist Lionel Rothschild) speelden bij financiering van de bewapening van de Amerikanen in de strijd, was overigens niet geheel zonder waarheids-gehalte, zie mijn stuk over de Balfour-verklaring die nu 1 eeuw jubileert.
In april 2017 stapten de Amerikanen de oorlog in. Pas nadat Rothschild-kapitaal (een lening na november 2017) vrijkwam voor hun bewapening kon de strijd beginnen in 2018.

Nadat in de nazomer van 2018 een blik Amerikanen werd opengetrokken en als homp vlees van 250 duizend man (waarvan 114 duizend sneuvelden) tegen de Siegfried-linie en Kriemhilde-stelling werd aangesmeten, braken de Geallieerden in september-oktober 1918 door de Hindenburg-linie, Kriemhilde en Siegfried werden zo 1 voor 1 opgerold.

Met felle gevechten in het tot dan toe gespaarde Romagne tot gevolg.

..pas na opentrekken van een blik Amerikanen in herfst 1918 werd de stelling doorbroken

De Amerikanen die september-oktober 1918 zich op de Kriemhilde-stelling wierpen, die liggen nu bij duizenden op de grootste militaire begraafplaats in Europa van Amerikaanse militairen bij Romagne. Hier zie je wat een Nibelungenlied met mortieren en machine-geweren uitwerkt.

…de 1400 Duitse soldaten bij Romagne

Battlefield Biodiversity: de natuur overwint
De bossen liggen dankzij die slag van exact 99 jaar geleden nog vol munitie. Zelfs het vermolmde hout heeft een groenige koper-uitslag van de hulzen en obussen. Die stukken- dankzij munitie onaangeraakt- bos ogen bijna als ‘oerbos’ Bialowieza in Oost Polen.

..dit is Bialowieza (Oost Polen). Bij sprookjes-achtig ochtendlicht ben je even in een scene van Lord of the Rings. Helaas had ik dit licht niet in Romagne

Maar dan ‘oer’-bos van 99 jaar oud maximaal. Want de hele heuvel waarop de Kriemhilde stelling lag was kaal geschoten.

…de typische granaat-kratertjes in de bodem

Een Belgische ecologe met haar website Paysagesenbatailledoet in de regio rond Verdun ook onderzoek naar battlefield biodiversity. In de inslag-kraters ontstonden kikkerpoeltjes, en als liefhebber van relatief onaangeraakt bos dat op Bialowieza in Oost Polen lijkt kom je hier ook bijzonder aan je trekken.

Ik trof er ook steeds oranje naaktslakken.

…in het bos ingekapseld

…na lang zoeken in het (oer)bos vond ik toch de bunker/burcht die de Duitsers bouwden in de Kriemhilde-stelling, die achter Romagne door de bossen loopt. Uiteindelijk won niet de ‘aristocratische’ natuur van de Teutonen. Maar de natuur overwint wel, zij overwoekert zelfs de degelijke Duitse stellingen.

…diverse stukken tjokvol munitie zijn nog vrij ‘oerrr’, 99 jaar nauwelijks aangeraakt

Daarom moest ik ook lachen toen ik deze cover zag van National Geographic. Het verhaal dat de ‘Terug naar de Natuur’-beweging met mondiale aspiraties nu verkoopt, alsof de natuur kwetsbaar is…

..

Wanneer een totaal kaal en kapot geschoten landschap na 99 jaar alweer doet alsof er nooit iets was gebeurd.

Alsof de dood uit de bodem komt groeien…

En je ziet hoe hier Oerbos groeit, waar 99 jaar terug de granaten rondvlogen in een kaal niemandsland.

…een voormalige bomkrater? Nu een drinkpoel voor herten

3 Replies to “Godenschemering in 99 jaar oud ‘oer’-bos Romagne (1914-1918)”

  1. Voor mij was het zien van de I(love)Eftelingbeker van dochterlief toch wel het meeste echte brabantse gevoel in de dichtbegroeide bossen daar in het zuiden.. 😉

    Mooie reportage, bravo.. 🙂

  2. Hoi Rypke, de foto van de schuur, met de oude geweren vind ik prachtig. De rest kan me niet echt bekoren, het bos is weinig massief en een beetje iel nog.

    1. Ha Edo, ja voor bos moet je normaliter- voor het dikke zuilen-effect- boven de 100 mm fotograferen.

      Ik koos dit keer meer voor de context en kom dan op veel groothoek-werk (met wat iel ogende boompjes als gevolg): een paar dikke bomen kun je overal gefotografeerd hebben, maar dan zie je niet het relief van het landschap en de loopgraven

      Verder moet je voor van die Lord Of the Rings-achtige sprookjesbos-opnames ideaal invallend 6 uur-’s ochtends-licht hebben. Of laat avondlicht. Bos is rommelig en het licht moet een detail isoleren. Dat geluk had ik afgelopen dagen niet. Zonder goed licht geen ‘bos-magie’-foto…

      Daarnaast is je verwachting van de natuur-opnames ook die van klassieke natuur-foto’s, je bent ‘echte’ natuurfotograaf. Terwijl ik foto’s maak om ze in een menselijk verhaal in te passen. De menselijke natuur. Mijn eigen favoriet is die houtsculptuur die uit de loopgraven omhoog groeit. Net of hij hoorntjes heeft, en hij heeft ook wat van een schedel…Een soort spook, maar misschien moet ik met wat bewerking en ‘doordrukken/tegenhouden’ de details wat versterken

      Dit zijn vlugge schetsen zo uit de compu op het web gezet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *