Kung Fu; de kunst geen ‘kut’ meer te zeggen…

Gij zult haar naam niet ijdel gebruiken

Hoe ver ben je geestelijk als je  beschaving definieert als ‘beheersing’, maar je taalgebruik zit nog vol met woorden als ‘kut’-dit en ‘tyfus’-dat, erfenissen van Puberteit en studententijd? Had de Bond tegen het Vloeken niet gewoon een heel terecht punt dat dieper reikt dan de woorden zelf?

Ik sprak typische ‘jongeren’ met petje in de supermarkt aan op het dragen van een wonderlijk fenomeen, de Bluetooth-box, waarmee ze-aangesloten op de mobiele telefoon- in het openbaar andere mensen met hun KUT-muziek ongevraagd lastig vallen. Van criminegers die op vierkwartsmaat hun promiscuïteit en gewelddadigheid etaleren, en refreintje met hijgende Arrenbie-snol erbij…

De nieuwe negertrom voor in het openbaar

De soundtrack bij de verwekking van taalachterstandjes en UWV-talent, exponentiele stijging der Staatschulden.

Vergezeld van dito lethargische uitstraling. De jongere lispelde in het Negerlands terug ‘dasss heul normaal hoor, je ziet ’t steeds meer’. Is ‘je ziet het steeds meer’ het zelfde als ‘normaal’ vroeg ik? Gebruikelijk en normaal zijn 2 verschillende dingen.

En dat zijn dan blanke jongeren; wat moet een werkgever later met mensen die waardenloze mentaliteit nog net niet op hun voorhoofd hebben getatoeëerd? Zelfs midden in het bos fietsen ze je zo voorbij, met lawaai gevuld, aangesloten op de mobiele telefoon. Nooit meer stilte, aandacht, rust.

Hoe moeten zulke lui straks je bankafschriften controleren, je bejaarden verzorgen, je land draaiend houden. Mensen die nog niet ‘Wenen’ op een landkaart aan kunnen wijzen…

Kennis en boeken illegaal verklaard in 1999

Fahrenheit 451 van Ray Bradbury in de praktijk, de dystopie uit 1953 geprojecteerd op 1999. Waar alle boeken en kennis verbrand worden op last van de overheid, boekbezit is illegaal geworden. Bij boekbezit komt de brandweer er direct de brand in gooien. De film Fahrenheit 911 is er een verwijzing naar in de titel.

Heb je geen kennis, dan heb je ook geen interesses buiten primaire gevoelens. Het is de opmaat tot barbarij, maar dan met een techy-jasje, met Wifi, en wat slap gelul er omheen van een marketeer over ‘generatie SMART’. Vanuit de Roussau-achtige misvatting dat ouderen van jeugd leren in plaats van andersom. Iedere oudere is ook jong geweest, daar hoef je niks voor te kunnen; jong zijn.

In mijn jeugd vond Osdorp Posse de Nederrap uit, maar dan met knipoog, humor, je kunt zo nog alle teksten opdreunen.

(Ik zat in tram 5 en mijn lul stond stijf, want naast mij zat een lekker wijf, ik wilde net gaan, er kwam een oud wijf aan, die zei; zeg zou je niet eens voor me opstaan. Ik zeg luister trut met je rimpelkut, ik ben Rapper Def P en ik ben blut. dus geef je geld of ik gebruik geweld, toen kwam de conducteur al aangesneld; ‘ik heb een mobilofoon en jij hebt pech, want de politie is al onderweg) 

Nou ja, als je het nu zo terugleest denk je misschien ‘ehhh’; maar Osdorp Posse was om te lachen, een persiflage op de gangsta-rap uit Amerika met ‘IJsblok’ (Icecube)..

Gij zult haar naam niet ijdel gebruiken

 Wie zonder zonde is…
Nu is Nederrap gedevolueerd tot allochtonen-voortplantingsdreuntjes met zo’n Rai-beat, en is ‘jezelf niet relativeren kunnen’ (als je al weet wat dit is) de norm.

Jai bent die maisje voor mai, schatje ikzwirretje ik ben die beste, jij bent die maisje’ en dan een refrein met zo’n Arrenbie-snol die wat ‘ouhjouh’ hijgt. En daar komen dan weer kinderbijslagjes en Bureau Jeugdzorgjes van die met een Staffordshire-terrier over straat lopen tot ie vals is geworden. 🙂

Maar….. wie zonder zonde is, werpt de eerste steen.

Want terecht betrapte een vrouw achter die jongens mij op het K-woord. K-muziek. Jaja.

Als je zelf het goede voorbeeld wilt geven, dan kunnen zulke erfenissen uit je puberteit niet langer.  We hadden er nog een leuke discussie over, want eerlijk is eerlijk. Als je ergernis hebt over het verval van beschaving in Nederland dankzij de Generatie ’68 (jezelf alles permitteren) en de import van de Derde Wereld, je wilt er wat aan doen, dan begint dat bij de kleine dingetjes.

Zij ergert zich ook aan mensen die midden in een conversatie plots aan hun mobiele telefoon gaan friemelen. Dat is ook gek. Stel dat je met iemand in 1 ruimte zit. En die pakt plots zijn saxofoon er bij en begint daarop te blazen in je gezicht. Zo is dat ook, wanneer iemand midden in een gesprek de telefoon er bij pakt.

Daar zegt ze dan wat van.

Het roemruchte Kut-schilderij uit 1866, sinds 1995 in bezit van het Musee d’Orsay

De Oorsprong van de Wereld
Of van een Tokkie in een Porsche die midden op straat stopt en even de asbak leegt. Mensen die hun zakdoekjes in het bos naast het pad werpen. Of je hond op straat laten schijten. (buiten BB-kom in de natuur is ander verhaal) Zo grijp ik ook in, wanneer een stel jongeren met zo’n Bluetoothbox van hun gebrek aan beschaving/opvoeding getuigen.

Maar dan moet je dus ook zelfbeheersing in je taalgebruik tonen.

Laten wij ‘De Oorsprong van de Wereld’ daarom respecteren zoals Gustave Courbet die in 1866 schilderde, met aanmerkelijk meer struikgewas dan je ze tegenwoordig tegenkomt. De Roos van Vlees van Jan Wolkers.

Kung Fu is beheersing en aandacht. Als je niet op tijd bij jezelf door hebt dat je overbodig taalgebruik hanteert, dan mis je dus nog de beheersing.

Gij zult haar naam niet ijdel gebruiken

Achter het gebruik van vloekwoorden en zweer-woorden zit dus een dieper gemis dan taalvervuiling. Je slaat minder acht op je gedrag dan mogelijk is door oefening en beheersing, mist dus ‘aandacht’, en daarmee ‘beschaving’. En uiteindelijk is dat de kunst van leven, dat je datgene WAT je doet met aandacht doet.

Waarom je bij Japan wel aan beschaving denkt, maar bij billen-schuddende trommelaars en heksendokters in de jungle niet. Het verschil tussen ‘orde’ en ‘altijd subsidie er bij’.

Kung Fu Panda

Dus zo hebben we er weer een goed voornemen bij voor 2019. Gij Zult Haar naam niet meer ijdel gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *