Zelfmoordbos

De Schreeuw

 In Japan bij Mount Fuji ligt een roemrucht bos waar afgelopen decennia al honderden Japanners naar toe gingen om daar zichzelf te verhangen. Op Jijtube zijn daar verschillende documentaires van te zien. In het bos heeft de Japanse overheid er borden neergezet waarin ze stellen: ‘je leven is een kostbare gift van je ouders’, en nog iets dat ik niet uit het Japans kan ontcijferen.

Seppuku en Kamikaze
In 1 documentaire volgen de filmers een boswachter, die zich verwondert dat mensen er voor kiezen om op zo’n mooie natuurlocatie zichzelf het leven te benemen.

In Japan met haar Samoerai-cultuur was het benemen van je eigen leven via Seppuku/harakiri (jezelf een dolk in de buik draaien) vroeger een erezaak. Net als bij Romeinse generaals die na een verloren slag ‘de eer aan zichzelf’ hielden.

In de film ‘Merry Christmas Mr Lawrence’ met David Bowie er in die Japans krijgsgevangene speelt, kom je die Harakiri veel tegen bij Japanse soldaten. David Bowie zit op een gegeven moment tot zijn hoofd ingegraven als martelpraktijk. Er is een Japanse homosoldaat die avances maakt, en als de legerleider dat ontdekt moet die zelfmoord plegen, door een dolk in zijn buik te draaien.

Jezelf offeren om schande weg te nemen, schaamte. Je had ook de Kamikaze-piloten, waar alleen vrijgezelle mannen voor in aanmerking kwamen. Ik las ooit dat er zelfs Japanse vrouwen met kinderen van de rotsen in zee sprongen, zodat hun man dan bij dat Kamikaze-korps kon vliegen.

Kamikaze betekent iets als ‘Goddelijke wind’, en de term stamt uit de 13de eeuw. Toen probeerde een Mongools leger met schepen Japan te veroveren, maar een tyfoon stak op en vernietigde dat invasieleger.

Een Goddelijke Wind dus.

In Nederland plegen jaarlijks ongeveer 2000 mensen zelfmoord, met het voor de trein springen als veelgekozen methode. Voor de nabestaanden is het vaak een levenslang trauma, dat je afvraagt ‘hoe hadden we dit kunnen voorkomen’. Het is ook doodzonde om te zien, dat iemand met een in essentie gouden persoonlijkheid, vol talent, die je nog graag had willen ontmoeten er zo uit stapt.

Denk ook aan het liedje ‘Werbisto’ van Twarres met Marianne Timmer: haar vader benam zich het leven, en eigenlijk zingt ze hem naar gene zijde toe. Het zijn juist vaak de goede mensen, die de hand aan zichzelf slaan. Je zou wensen dat alle D66’ers zichzelf van kant zouden maken, maar die blijven eeuwig doorleven.

In Nederland zijn er nogal wat door het Rutte-regime getroffen ondernemers die met zelfmoordgedachten rondlopen, ze zien het niet meer zitten. Dus dan plegen ze liever geweld tegen zichzelf, dan tegen de criminelen van het Rutte-regime die hen dit aandeden.

Detail uit De Schreeuw van Edvard Munch (1893)

Freudiaanse Kwakdokterij maakt van ‘het zijn’ een ‘hebben’
Als beginnend verslaggever bij Het Parool deed ik verslag van de gezelfmoorde Herman Brood, die van het Hilton Hotel sprong. Dat werd als heldendaad bejubeld, maar was intens sneu voor de nabestaanden. Ik bezocht nog de studio van Theo van Gogh, die een film afspeelde waar een kunstenares zijn wassen beeld maakte: met de kuif omhoog en de blik niet al te vrolijk…

Daarom zou je zelfmoord zelfs laf of egoistisch kunnen noemen, zoals de Japanse overheid ook doet: je leeft niet alleen voor ‘jezelf’ maar ook voor een groter geheel, voor anderen. De Freudiaanse Kwakdokterij die men ‘psychiatrie’ placht te noemen heeft mensen niets te bieden, behalve haar materialistische wereldvisie: dat je ‘een stofje in je hersenen te kort komt’, en dat Big Pharma daar een aangewezen middeltje voor heeft.

En wat ‘praten over je problemen’ met 1 of andere sul die het leven zelf niet begrijpt en die daarom psychologie ging studeren. Maar wat je aandacht geeft dat groeit, naast het uurtjefactuurtje. Dus ‘geen aandacht aan schenken’ is zo’n slecht advies nog niet.

Ga wat geks doen, net als in de film ‘The Bucket List’ met Jack Nicholson en Morgan Freeman die terminale oudjes spelen, die voor hun dood nog uit hun comfort zone willen springen. Ben je droevig en alleen, boek dan een tandemsprong bij een parachutespring-vereniging.

En hoppa…Meteen stap je dan ook uit de tunnelvisie van beperkende gedachten, waarin mensen letterlijk ‘gevangen’ kunnen zitten.

Alle rust, geen wandelaars, mountainbikers, schreeuwende OERRR-kids en recreanten en zaagbrigades zoals bij Natuurmonumenten

De Freudiaanse Kwakdokterij heeft nog nooit iemand geholpen, ze praten je de leugen aan dat er zoiets bestaat als ‘psychische ziekte’…Kijk om je heen naar al die mondkapzombies in de supermarkt: zijn die dan geestelijk normaal?

Mensen die wetenschap als religie behandelen (scientisme heet dat), de wereldbeschouwing van D66’ers, die pretendeert alsof iets geks of pretentieus meer geloofwaardig is wanneer je het in technocratische taal verpakt.

Zo maakt de Freudiaanse Kwakdokterij het bestaan, het ‘zijn’ tot ‘hebben.’ Dus krijg je van de slachtoffers van geestelijke armoe ook te horen dat ze een ‘depressie hebben’ of ‘dat mijn vriendin Asperger HEEFT’. Alsof je leven een product is met niet-goed-geld-terug-garantie.

De filosofie biedt ook geen troost, want wat heb je aan gekunstelde redeneringen die je moeten vertellen dat leven op de 1 of andere wijze de moeite waard is. Dan kom je terecht bij de existentialisten als Albert Camus die zijn essay De Mythe van Sysiphus (steen de berg op rollen, die dan weer er afrolt) begint met de hoofdvraag die een filosoof moet pareren: waarom geen zelfmoord?

De deur openen

Death is not the End
Het beste antwoord is al door Nick Cave bezongen in het sarcastische liedje ‘Death is not the End’: when your sad and when you’re lonely and you haven’t got a friend, just remember that death is not the end.’

For the tree of life is growing where the spirit never dies.

Het materialisme/naturalisme/atheisme, het wereldbeeld van D66/satanisme is geen serieuze filosofie, maar een staat van geestelijke afstomping. Mensen zijn geestelijke wezens in een stoffelijk lichaam.

Een goede verklaring waarom 1 plek in Japan zoveel suicidalen aantrekt kan dan ook van geestelijke aard zijn. Bedenk dat de Japanse cultuur doortrokken is van het Shintoisme, het geloof in geesten. Daarom doorlopen ze bij Sumo worstelen ook allerlei rituelen.

Het was ooit bij trommelmuziek van de Japanse groep ‘Kodo’ dat ik een vrij enge ervaring kreeg. Sindsdien weet ik uit ondervinding: de geestelijke wereld bestaat. Een geestelijk gevoelige vriend kwam in een huis te wonen waar ze jarenlang seances hadden gehouden. Uiteindelijk had iemand daar zichzelf verhangen.

Die vriend kreeg daar iedere nacht achter elkaar de zelfde droom, een vlam die door zijn kamer zweefde.

…geesten

Wanneer je dan leest over een bizarre tienermoord op Urk, waar een jongetje met meer dan dertig messteken een ander jongetje vermoordt: dan ga je niet te rade bij de Freudiaanse Kwakdokterij, dan weet je dat hier demonische krachten een rol spelen.

Een jongetje had verteld dat ze aan het glaasjedraaien waren geweest. Dan zet je een poort open naar de geestelijke wereld, en mensen kunnen dan letterlijk ‘bezeten’ raken, overgenomen worden. Met drugs kan dat ook. Beide zijn bepaald geen speelgoed, zoals ook de Shamanen in animistische culturen weten.

Licht aan het einde van de tunnel

De beste truuk van de duivel is het populaire geloof dat hij niet zou bestaan. Aan de andere kant: ‘dood is dood’ hoeft zo’n angstaanjagende gedachte niet te zijn. Dan kun je denken ‘we zijn er lekker vanaf, al dat gezeik’.  Maar waarom zouden we ook enkel aandacht besteden aan de negatieve kant van de geestelijke wereld.

Mijn bekeringservaring tot Jezus Christus was de meest ontroerende belevenis uit mijn leven. De last die van je schouders gleed, die van een vals wereldbeeld van het modernisme: dat je geest uit stof zou voortkomen, in plaats van wat mensen al millennia weten: geest kan materialiseren.

.. zo kan het woud er ook uit hebben gezien, als het niet op veengrond lag

Lees ook het boek van de arts Hans Moolenburgh over engelen, mensen die letterlijk door een beschermengel gered werden. Mijn beschermengel heeft in het verleden meerdere malen overuren gedeclareerd. Het was domweg niet mijn tijd om te sterven. Ik mag nog mensen inspireren, liefhebben, mensen irriteren, op de lange tenen staan.

Hoera!

Mijn volgende fotoboek gaat over de geheimen die in bossen verscholen liggen. Over bos, het woud, Woud-Friezen, maar ook het Bronsgroene Eikenhout van de Limburgse hellingbossen, alle spraakmakende belevenissen en ervaringen die mensen bij bos en bomen hebben beleefd. De Levensboom (Ygdrassil) is net als Boom van Kennis van Goed en Kwaad een iconisch symbool, de verbinding tussen het aardse en hemelse.

En natuurlijk de Arbo-Erotica, dat is bomen knuffelen in hogere versnelling met een knipoog naar Prinses Irene.

De cover: Fries schilder Alma Tadema was aanstichter van de school van Pre-Rafaelieten die vrouwen en ‘de dood’ als thema hadden, een vorm van magisch realisme die ook in mij fotoboek zit

Je kunt nu eerst beter mijn fotografische debuut bestellen, Liever dood dan Slaaf, met de Friese variant van Ophelia (uit de Hamlet) op de voorkant die zichzelf liever ging verdrinken dan in ongeluk verder te leven. Er is nog niet eerder zo’n goed geschreven en mooi verbeeld koffietafelboek verschenen dat de Pelgrimstocht door de Friese Natuur op zoek naar Vrijheid verbeeldt.

De dood werd door de Pre-Rafaelieten (Britse 19de eeuwse romantici) afgebeeld als bevrijding. Wanneer je ondraaglijk pijn lijdt kan dat zo zijn. In positieve zin betekent het dat je beter met risico’s en intensiteit kan leven, dan een beetje conformistisch wachten op het onvermijdelijke.

Een meer positieve benadering die door de Friese Vrijheidsleus verbeeld wordt is daarom: Liever dood dan Slaaf. Wanneer je krampachtig aan leven vasthoudt, en angst voor de dood je handelen drijft, dan kom je niet werkelijk tot leven. Wees geen slaaf van je angst. Kijk maar naar die mondkapzombies in de supermarkt…De Friese existentialist Albert Camustra zou het zo zeggen: sterf niet voor je dood.

6 Replies to “Zelfmoordbos”

  1. Rypke;
    Bizar soms dat gene waar je het over hebt. De gelijkenissen/ervaringen.
    Ook ik heb de Kodo groep ervaren.Intens.In een theater in Haarlem.Dat gevoel verdwijnt nooit meer.Je herkent dat ritme altijd.
    De foto van de Groene Draak. Heb ik ook.Bijna vanuit hetzelfde standpunt.Wij brachten het zeilbootje voor W.E de Hopla samen met mn zoon en de maker.
    De visserij.
    Ik heb veel foto’s van hun boten met tuig etc. genomen. In IJmuiden.
    En zo veel meer.
    Ook de boeken waar je het over hebt.
    En de familie van hen die gedood of zelfmoord pleegden?
    Ik werkte enige jaren voor S.H.totdat alles in de computer moest.Toen haakte ik af.
    Tja…het is zoals het is.
    Je kunt wel jouw “rijkdom” gelukkig doorgeven aan een ander.

  2. Hey Rypke,
    Graag wil ik je weer wijzen op Walter Veith. Hij heeft zelf namelijk jaren in het occulte geleefd en is uiteindelijk ook tot bekering gekomen. De valkuil “hij, red. satan, bestaat niet dus..” een listig bedrog. En geweldig hoe jij beschrijft dat wij mensen geen voorgeprogrammeerde wezens zijn waar een pilletje meer of minder dan zou helpen. Dhr. Veith stelt dat ook en is ook zeer begaan met voeding. Ik raad het je aan om het eens op te zoeken, je zult het denk ik zeer interessant vinden.
    Bedankt weer voor het inspirerende artikel dat je geschreven hebt.

  3. Prachtig stuk weer. Ik zit altijd weer vol aandacht en ontzag te lezen. Mooi liedje van Twarres erbij.
    De Covid-operatie oftewel de Great Reset is opgezet om wereldwijd talloze levens te eisen waarvan inderdaad helaas veel door zelfmoord. Hoe moeilijk het ook wordt, we moeten volhouden.

Laat een reactie achter aan Mathilda Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *