Op de zondag geen profane boodschappen. Dan lezen we uit De Heilige Schrift, Het Boek zonder welke er geen Westerse beschaving was noch is. Vandaag lezen we de passages in drie Evangeliën (minus Johannes), die het fundament werden voor de christelijke kerk: Die van het laatste avondmaal voor Jezus’ lijden en sterven.
De passages werden de basis voor de Communie in de katholieke kerk, en het Heilig Avondmaal dat protestanten houden met gemeenteleden ter herdenking. Het Laatste Avondmaal is door ettelijke schilders in de Westerse traditie verbeeld
Wie dat belachelijk maakt, wil dus het hart van de Westerse cultuur en beschaving treffen. Maar dat kan zomaar als boomerang terug werken. Mensen zijn die satanisten en hun sodomieten steeds meer beu, terwijl Jezus en het Passieverhaal juist populair is.
Olympische Spelen, een heidens feest
In media en sociale media overheerst de verontwaardiging, dat een stel sodomieten bij de Olympische Spelen hét sacrament van de christelijke kerk mochten belachelijk maken: Het Avondmaal. Met goedkeuring van Macron. Dat keert zowel bij die sodomieten als boomerang terug in het gezicht, als die satanisten en hun World Economic Forum.
Jezus is populair, de Passion over Jezus’ lijden en sterven raakt een nieuw miljoenenpubliek. En laten we gewoon eerlijk zijn: Seksuele perversie als sacrament voor de post-christelijke Westerse cultuur, wie vindt dat nu werkelijk een verworvenheid?
Een stel verwijfde en geestelijk gestoorde kerels die aids verspreiden, zwaaiend met regenboogvlagje. Dan heb je echt iets om trots op te zijn, iets om uit te dragen naar andere culturen: Kijk ons eens, bij ons mag je als mannetje voor vrouwtje spelen en je perversie opdringen in het openbaar.
Dat is dan ‘lekker jezelf zijn’…Alsof je een verkoudheid hebt, en je zegt dat je verkouden ‘bent’ als identiteit. Anderen moeten respecteren dat jij ze je volle snotdoek met groene harde stukjes in het gezicht wrijft. Lekker jezelf. Je ‘bent’ je gedrag niet, zo wil ik maar zeggen.
De Olympische Spelen zijn overigens bij uitstek een heidens feest. Ze werden in de vierde eeuw verboden, toen het Romeinse Rijk overging tot het christendom. Het was idolatrie van het lichaam, al die met hun torso showende Griekse homo’s in hun blootje.
In de negentiende eeuw kwamen ze pas weer terug, op de golf van de toen in volle gang zijnde ontkerstening van het Westen.
Van het Oordeel verlost
De Bijbel is nogal duidelijk over wat God van die praktijken vindt: Een gruwel. Waarbij ik moet opmerken dat ik als ongetrouwd samenwonende zondaar bij ieder oordeel ook zelf geoordeeld wordt. En daarmee komen we bij het fundament van het christelijk geloof:
- Het Laatste Oordeel, dat met het Laatste Avondmaal samenhangt.
Bij de eigen bekering 25 jaar geleden, was juist dat wat van mijn schouders afgleed, letterlijk: De Last van het Oordeel, dat je opbouwt in je leven. Hoe je jezelf veroordeelt, anderen veroordeelt, en hoe die last aan je kleeft.
Tot Jezus zegt: volg mij en ik neem dat juk van je af.
Dat werkte als de tierelier, het dwalen was voorbij en je kon met zoeken beginnen. Je bent er vervolgens nooit, en het is veel gemakkelijker om je geloof weer te verliezen dan om het te behouden. Je wordt ook nooit beter dan een ander, hopelijk wordt je een beter mens dan je was.
Het Passcha-verhaal gaat over de doodsengel die de eerstgeborenen van de Egyptenaren doodt. Alleen bloed van een geslacht paaslam op je deur, doet die doodsengel voorbij gaan. In de christelijke traditie, werd Jezus dat Lam, waardoor het oordeel met de eeuwige dood aan je deur voorbij kan gaan.
Net als bij Abraham, die bereid was God te gehoorzamen tot het doden van zijn eigen zoon Izaak aan toe als offer. Maar hij kreeg een vervangend lam aangeboden. In de Openbaring van Johannes komt Jezus ook daadwerkelijk als Lam Gods naar voren.
Het Avondmaal bij Markus, Mattheus, Lucas en Johannes
In die traditie spreekt Jezus als gelovige Jood met zijn discipelen, wanneer hij het Paschamaal nuttigt met zijn tafelgenoten. Bij Markus gaat de instelling van het sacrament van de volgelingen van Jezus (christus-belijdende gelovigen) zo:
22En terwijl zij aten, nam Jezus brood en toen Hij het gezegend had, brak Hij het en gaf het hun en zei: Neem, eet, dit is Mijn lichaam.
23En Hij nam de drinkbeker en nadat Hij gedankt had, gaf Hij hun die en zij dronken er allen uit.
24En Hij zei tegen hen: Dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe testament, dat voor velen vergoten wordt.
25Voorwaar, Ik zeg u dat Ik niet meer zal drinken van de vrucht van de wijnstok tot op de dag wanneer Ik die nieuw zal drinken in het Koninkrijk van God.
26En toen zij de lofzang gezongen hadden, vertrokken zij naar de Olijfberg.
Bij Mattheüs gaat het laatste Avondmaal zo, nagenoeg gelijk als bij Markus:
26En terwijl zij aten, nam Jezus het brood en toen Hij het gezegend had, brak Hij het en gaf het aan de discipelen en Hij zei: Neem, eet, dit is Mijn lichaam.
27Hij nam ook de drinkbeker en nadat Hij gedankt had, gaf Hij hun die, en zei: Drink allen daaruit,
28want dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.
29Ik zeg u dat Ik van nu aan van de vrucht van de wijnstok niet zal drinken tot op de dag wanneer Ik die met u nieuw zal drinken in het Koninkrijk van Mijn Vader.
30En toen zij de lofzang gezongen hadden, vertrokken zij naar de Olijfberg.
Bij Lukas wijst Jezus zijn verrader aan na de maaltijd
Bij Lukas zien we de zelfde passage terug, met een klein verschil in chronologie. Bij Markus en Mattheus wijst Jezus zijn verrader Judas aan VOOR de instelling van het sacrament van bloed en lichaam, wijn en brood. Bij Lukas vindt dat erna plaats. Bij Lukas vinden we de toevoeging van het gebroken brood, dat voor zijn lichaam staat, terwijl de wijn als bloed-metafoor niet wordt gebruikt:
14En toen het uur gekomen was, ging Hij aan tafel aanliggen, en de twaalf apostelen met Hem.
15En Hij zei tegen hen: Ik heb er vurig naar verlangd dit Pascha met u te eten, voordat Ik ga lijden.16Want Ik zeg u dat Ik daar zeker niet meer van zal eten, totdat het vervuld is in het Koninkrijk van God.
17En nadat Hij een drinkbeker genomen had en gedankt had, zei Hij: Neem deze en deel hem onder elkaar.
18Want Ik zeg u dat Ik niet drinken zal van de vrucht van de wijnstok, totdat het Koninkrijk van God gekomen is.19En Hij nam brood en nadat Hij gedankt had, brak Hij het en gaf het aan hen met de woorden: Dit is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt. Doe dat tot Mijn gedachtenis.
20Evenzo nam Hij ook de drinkbeker na het gebruiken van de maaltijd en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe testament in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt.
Geen laatste avondmaal bij Johannes
Het Johannes-Evangelie verloopt geheel anders. De aanwijzing van Judas als verrader, gebeurt daar na de voetwassing voor de Passcha-maaltijd. De instelling van het Avondmaal vind je in het gehele Johannes-evangelie niet terug. Theologen nemen aan, dat dit Evangelie dan ook veel later is geschreven.
Zie daarover ook onze bespreking van het Johannes-Evangelie. Niettemin, de instelling van dit sacrament behoort tot het fundament van de latere christelijke kerk. Wie zich geroepen voelt dat belachelijk te maken, getuigt vooral van de eigen innerlijke leegte.
Ondergetekende heeft meermaals het Avondmaal met geloofsbroeders mogen vieren. Als je het dan zo nodig over ‘verbinding’ moet hebben en je wilt je keren tegen ‘polariseren’: Dan is dat nieuwe testament (verbond) van brood en wijn ter gedachtenis aan de meest invloedrijke Persoon ooit op aarde een goede inkomer.
De ervaring van geestelijke broeder- en zusterschap, die de katholieken bij het ter communie gaan uitbeelden, of waar je dat ook wilt doen met welke groep van volgelingen van Jezus. Er komt een bepaalde rust over je, dat je het niet alleen af hoeft te kunnen. Het is al voor je gedaan.
- Heb een goede zondag en doe een duit in de collectezak, mocht deze weekpreek je bevallen
Bedankt Rypke, een mooi bemoedigend stuk om te lezen.