
Zonsopkomst Friesland
Op de zondag brachten we hier meer dan vijf jaar lang geen profane boodschappen. We lazen uit De Heilige Schrift, Het Boek zonder welke je de Westerse cultuur niet begrijpt. Nu zijn we bij het Einde van de Eindtijd gekomen, het laatste stukje van de Openbaring van Johannes, de Apocalypse.
We bespreken de uitspraak “Ik ben de Wortel en het Nageslacht van David, de blinkende Morgenster”, die Jezus Christus aan Johannes brengt via zijn boodschapper, een engel. Waarom noemt Jezus zichzelf Morgenster, een term die ook aan Lucifer werd toegeschreven?

Weidum bij zonsopkomst
Of wortel van David of Morgenster/Godenzoon
In deze weekpreek, opperen we de mogelijkheid dat Jezus een Godenzoon was, als in Genesis 6. Want als hij geboren werd uit een engel/Heilige Geest en Maria is dat de enige logische optie. Tenzij Jozef de vader was, want dan kon hij volgens het geslachtsregister uit de Evangeliën uit de wortel van David komen.
Laten we de passage uit Openbaring 22 er in context bij pakken:
12En zie, Ik kom spoedig en Mijn loon is bij Mij om aan ieder te vergelden zoals zijn werk zal zijn.
13Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde, de Eerste en de Laatste.
14Zalig zijn zij die Zijn geboden doen, zodat zij recht mogen hebben op de Boom des levens, en opdat zij door de poorten de stad mogen binnengaan.
Daar is de Boom des Levens terug uit het Paradijs in Genesis. Waar Adam en Eva die boom niet mochten bereiken, mogen de uitverkorenen uit het Boek des Levens van JHWH daar nu wel bij.
15Maar buiten bevinden zich de honden, de tovenaars, de ontuchtplegers, de moordenaars, de afgodendienaars en ieder die de leugen liefheeft en doet.
16Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om bij u in de gemeenten van deze dingen te getuigen. Ik ben de Wortel en het Nageslacht van David, de blinkende Morgenster.
Van wie/wat verlost deze Morgenster en Godenzoon de mensen dan?

Middeleeuws gezicht in Kerk Weidum
Lucifer, de Morgenster
Men associeert de Morgenster, Lucifer over het algemeen met ‘satan’, dus met de duisternis. Maar die Latijnse term staat voor lichtbrenger, net als de lucifers waarmee je een kaars aansteekt. De term Lucifer is een naam die je niet in de Bijbel tegenkomt. De Hebreeuwse aanduiding zou Samaël zijn.
De Griekse mythologie kent wel Prometheus, letterlijk de Vooruitziende die het vuur van de Goden op de Olympus (terug) steelt en aan de mensen geeft. Als straf van Zeus wordt iedere avond opnieuw zijn lever opgevreten door een arend.
Prometheus is de zoon van een Titaan, met goddelijke gaven die zelf levende wezens maakte en die de levensadem inblies bij mensen. Die neemt het steeds op voor de mensen, terwijl oppergod Zeus (lijkt veel op het Latijnse Deus) juist weinig opheeft met mensen. De vuursteler is hoe dan ook een wezen, dat mensen beschermt tegen de nukken van Zeus.
In de King James Vertaling vinden we die Morgenster-passage wel letterlijk in Lucifer-context, als Zoon van de Morgen:

Lucifer de Morgenster
In de Statenvertaling kom je de naam Lucifer echter niet tegen, in de Willibrordvertaling ook niet. In Jesaja 14 staat in die vertalingen een spotlied tegen de koning van Babel, dat deze zal verliezen en dat de ballingschap van de joden (in het jaar 586 BC) dan ten einde komt:
12Hoe bent u uit de hemel gevallen,
morgenster, zoon van de dageraad!
U ligt geveld op de aarde,
overwinnaar over de heidenvolken!
13En ú zei in uw hart:
Ik zal opstijgen naar de hemel;
tot boven Gods sterren
zal ik mijn troon verheffen,
ik zal zetelen op de berg van de ontmoeting
aan de noordzijde.
14Ik zal opstijgen boven de wolkenhoogten,
ik zal mij gelijkstellen met de Allerhoogste.
15Echter, u bent in het rijk van de dood neergestort,
in het diepst van de kuil!
De Profeet verhaalt hier over iets dat toen al gebeurd was, niet iets dat nog komen ging. De Koning van Babel was hier al verslagen door Cyrus, de koning van de Perzen. Die wordt door Jesaja later ook als ‘Messias’ aangeduid.
Hoe het ook zij, de Morgenster slaat hier op de toenmalig heerser van Babel die het hoog in z’n bol had gekregen.
Waarom noemt Jezus Christus zich dan in Openbaring 22 bij monde van de Apostel Johannes óók Morgenster? Terwijl we in Jesaja de associatie Babel-Morgenster vonden, en in de Openbaring Babel juist (opnieuw) ten val komt….

Houtsnijwerk van ‘de slang’ uit Genesis, kijk, dan kun je echt iets maken
Hoe erg was nu de erfzonde?
Wanneer je nu even advocaat van de duivel speelt, en teruggaat tot de Erfzonde. Wat was nu zo kwaadaardig van ‘de slang’/Lucifer in het Paradijs om de mensheid het licht van Kennis te geven. Bedenk dat de term ‘De Verlichting’ in moderne context ook hierop slaat
Zo werden de eerste mensen uit een slaafse staat van gedrogeerde onwetendheid wakker geschud, ze moesten met vallen en opstaan zelf leren oordelen over ‘goed’ en ‘slecht’.
Waarom moet er dan bij het Laatste Oordeel weer een nieuwe mensheid ontstaan, die als willoze aanbiddingsmachines van JHWH tot in de eeuwigheid in de Stad van God verblijven. En waarom een Stad, in plaats van een mooie tuin als in het Paradijs? Ik ben ook geen stadsmens.
Dat is een vraag die je kunt stellen, ook als dat taboe is heb je die vraag van binnen al gesteld…
Getuigt het van liefde voor mensen, wanneer JHWH wil dat wij geen andere keuze hebben dan Hem dienen en aanbidden? Want wat is de betekenis van ‘vrije wil’ wanneer ‘iets anders kiezen dan JHWH beveelt’ betekent dat je gedood wordt…
Dat lijkt bijna alsof ik Afke ‘at gunpoint‘ dwing mij lief te hebben….

Mariagrotje Abdij van Affligem: 1000 jaar oud en nu toerisme-object
Óf zoon van Jozef, óf uit een Engel geboren
Waarvan, van wie verloste Jezus ons met zijn offer aan het kruis? De Zonde. Maar wie trekt zich die zonde zo aan, dat hij iedereen in de Apocalypse vernietigt die hij als zondig ziet, inclusief de gehele Creatie? Getuigt zo’n JHWH-wezen zo van Liefde of van mensenhaat…
OK, we zijn feilbare wezens, worstelend met het leven, maar moet het nu zo extreem? Dus is die Morgenster, Lucifer niet een symbool voor een wezen dat het voor de mensheid op nam, tegenover JHWH?
Jezus Christus kan bij een maagdelijke geboorte uit Maria alvast niet de wortel van David zijn, die de gezalfde van JHWH was. Want in de Evangeliën wordt een afstammingsregister opgevoerd dat van David loopt naar Jozef. Daarmee wil de evangelist bewijzen dat Jezus de voorspelde Messias zou zijn, gezalfde, christus.
Maar Jozef was niet de vader, wanneer Jezus bij Maria door een engel/Heilige Geest werd verwekt. Tenzij ‘geboren uit een maagd’, het citaat uit Jesaja 13 gewoon betekende ‘geboren uit een jonge vrouw.’ Dan was Jozef wél de vader, en komt Jezus uit de Wortel van Isaï/David.

..of Jozef bevruchtte Maria of een engel, maar dan is Jezus geen ‘David’s zoon’
Jezus een Godenzoon als in Genesis 6
In het geval dat Maria door een Engel werd bevrucht, én Jezus noemt zich Morgenster, zoon van de dageraad: Wie is dan zijn Vader? De term ‘vader’ gebruiken voor God is uniek voor het christendom: Onze Vader die in de hemel zijt, Uw Naam worde geheiligd.
Islamieten en joden noemen God niet ‘Vader’… De introductie van het Vader-God-begrip maakt de introductie van de Zoon mogelijk, waartoe wij bidden als voorspreker tegen Het Oordeel, onze vernietiging.
God’s Zoon, Godenzoon!
Koppel nu ‘Morgenster’ en bevrucht door een Engel/Heilige Geest aan elkaar, en dan is Jezus een Godenzoon als in Genesis 6. Daar werd immers gerept over ‘God’s zonen’… Dan kun je ook de Zoon zijn vermogen om over water te lopen verklaren, zijn wonderen en geneeskracht.

Tufsteen Maria Laach Eifel
In de volgende weekpreek, leggen we de nieuwe zondagkoers uit. We gaan namelijk niet het Oude Testament ongelezen laten om een karikatuur in de lucht te houden van God het Lieverdje. Zoals verse bekeerlingen doen bij evangelische sektes, waarbij je zelfs door een vrouw kan worden gedoopt.
We gaan dus niet minder, maar juist méér boeken lezen, dan de 66 boeken uit de officiële canon.
Wat aandachtig Bijbel lezen leerde, is dat er juist kennis ontbreekt om te duiden wat er werkelijk in de Bijbel staat. Het boek van Henoch is er slechts 1 voorbeeld van.
- Steun Interessante Tijden in onze zoektocht naar de Waarheid
Dank voor de brede kijk. Een wijdse zicht op oude literatuur , veruimt en verijkt.
Het boek ,Argonauts of the Desert: Structural Analysis of the Hebrew Bible (Copenhagen International Seminar) by Philippe Wajdenbaum (2014-08-21) ga je het personage van: Phanes heel anders bekijken.
Ik heb zelf veel inspiratie opgedaan uit het evangelie van Thomas. Geloof het of niet 🙂