
Machtige Saksische zadeldak
Op de zondag geen profane boodschappen. Dan lezen we uit De Heilige Schrift. Vandaag in aanloop naar Hemelvaart (29 mei) bespreken we op basis van het Johannes-Evangelie de claim dat Jezus niet is opgestaan, dat hij niets meer was dan een aardige joodse man en dat zijn volgelingen, de christenen, met Hem aan de haal zijn gegaan.
De Bijbel is hier naar Herman van Veen dan ‘het Grote Sprookjesboek’, een zelfverzonnen juk voor de mensheid, of een toeverlaat voor wanhopende mensen zonder eigen leven, wat gelijk staat aan mensen die geen geld hebben.
En de andere extremiteit: Dat de Bijbel een letterlijke weergave geeft van de natuurlijke realiteit, waarin de aarde zesduizend jaar oud is, een platte pannenkoek op zuilen onder een firmament, en wat er niet letterlijk staat (Sola Scriptura) is van de satan. Dan verstar je de Bijbel tot een soort Koran waarmee je anderen dood kunt slaan. Dan is er geen bal meer aan.

Zalige Zadeldak uit ‘Liever dood dan Slaaf’, een Pelgrimstocht door de Friese Natuur op zoek naar Vrijheid
Twee vormen van individualisme
De laatste tijd krijg ik discussies met mensen die niet geloven dat Jezus zelf God is en dat hij dat zelf ook nooit heeft gezegd. Hij was niet meer dan een aardige joodse man, die nooit zelf een eigen religie met Kerk zou hebben willen stichten. Dat hebben zijn volgelingen gedaan, die zich ‘christenen’ gingen noemen.
De andere extremiteit kom ik ook tegen. Mensen die juist zuiverder dan zuiver in de leer geloven te zijn met de Sola Scriptura-benadering. Die gaan dan geloven dat de aarde een platte pannenkoek is onder een koepel, firmament, gevestigd op zuilen, zesduizend jaar oud, conform een op het internet circulerende Hebreeuwse kosmologie.
Alles dat de christelijke kerk door de eeuwen heen invoerde, dat niet precies ergens in de Bijbel staat is verwerpelijk, inclusief de zondagsviering. Met een ander collectief individualisten vier je dan de sabbath. Wie het niet met de Bijbelpurist eens is, die moet dus satanisch geinspireerd zijn of voor de gek gehouden zijn.
Beide lijken mij twee extremiteiten, die gebaseerd zijn op een (te) sterke individualiteit, iedereen is gek behalve ik.
Beide visies leunen niet op de ervaring van mensen door de eeuwen heen met God en Bijbel die we als ’traditie’ kennen, het kerkelijk geheugen. Die collectieve (intellectuele en geestelijke) dialoog door de eeuwen van de mensheid verdient ook haar eigen plek bij geloof. Anders krijg je al die splintergroepen die allen claimen het geloof opnieuw uit te vinden.

De Middeleeuws mooie zadeldak van Marsum met zwanenbloemen
Maak van de Bijbel geen Koran
Zodra het Protestantisme opkwam met haar Sola Scriptura versplinterde de christenheid direct in tienduizenden verschillende Bijbelclubjes met ieder een andere uitleg van die zelfde Bijbel. Bijbeltijgers die het Roomse gezag gewapend bestreden, zouden met beroep op de Romeinen-brief vervolgens stellen dat je altijd naar de overheid moest luisteren.
De Bijbel is dus op vele vlakken alles behalve eenduidig. De teksten staan in mijn optiek open voor discussie, als uitgestoken hand. Het feilbare mensenwerk van De Bibliotheek (Bijbel) is voor iedereen best op te sporen. Denk aan de losse eindjes in Koningen, Kronieken van ‘de historie van die en dit, staat dat niet beschreven in’…
In een Onfeilbaar Woord van God vraagt een redacteur zich niet af, waar hij iets heeft gelezen. Het is juist de veelheid aan gezichtspunten, vertellers en boodschappers die de Bijbel interessant houdt. Anders zou je van de Bijbel een soort Koran maken, een star onfeilbaar ding waarmee je anderen om de oren slaat of doodslaat.
Alles is Haram. De Islam is daardoor een achterlijke, starre doodscultus, waar de inquisitie nooit werd afgeschaft, toegespitst op mensen met een laag IQ en een laag beschavingsniveau. Binnen de christenheid is het juist een traditie om traditie te verwerpen en steeds opnieuw te beginnen.

Grutto met zadeldak op de achtergrond (Hilaard)
Geen Hemelvaart bij Johannes
We zijn al opmerkelijke verschillen tegengekomen in de Evangeliën, hoe deze de periode na de kruisiging bespreken. Het Johannes Evangelie bevat bijvoorbeeld geen Hemelvaart. Wanneer Jezus aan zijn volgelingen voor het eerst verschijnt, ontvangen ze meteen de Heilige Geest.
Bij de zogenaamde Synoptische Evangelien (Lucas, Matteus, Marcus) en Handelingen moeten de discipelen eerst wachten, tot ze in Jeruzalem de heilige geest ontvangen. Bij Johannes lijkt Jezus bovendien als geestverschijning te komen, want hij komt een schuilplaats met gesloten deuren binnen
Zie bijvoorbeeld Johannes 20:19
19Toen het nu avond was op die eerste dag van de week en de deuren van de plaats waar de discipelen bijeenwaren, uit vrees voor de Joden gesloten waren, kwam Jezus en Hij stond in hun midden en zei tegen hen: Vrede zij u!
Maar bij andere verschijningen gebruikt Jezus zelfs de maaltijd met zijn volgelingen. Daarmee duidt Johannes tegelijk het fysieke karakter van de verschijningen aan. Net als bij de Ongelovige Thomas, een verhaal dat alleen voorkomt bij het Johannes-Evangelie.

Machtige zadeldak uit 1125, de Bonifatiuskerk van Oldeberkoop
Jezus liet Petrus wel degelijk de Kerk stichten
En dan ontvangen ze direct de Heilige Geest om Jezus zijn missie voort te brengen in twaalfvoud:
20En nadat Hij dit gezegd had, liet Hij hun Zijn handen en Zijn zij zien. De discipelen dan verblijdden zich toen zij de Heere zagen.
21Jezus dan zei opnieuw tegen hen: Vrede zij u! Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u.
22En nadat Hij dit gezegd had, blies Hij op hen en zei tegen hen: Ontvang de Heilige Geest.
Het Johannes-Evangelie weerspreekt dus de atheïstische/joodse opvatting, dat Jezus niets meer was dan een joodse rabbi. Hij wilde wel degelijk zijn volgelingen uitsturen om zijn boodschap te verkondigen, en verscheen daarvoor na zijn dood aan de discipelen.
Bij Johannes is dan al bekend, hoe Petrus aan zijn einde zal komen. Jezus test deze ‘Rots’ (Petra) driemaal met de zelfde vraag. De symboliek van deze passage lijkt een directe verwijzing naar de drievuldige verloochening die aan Petrus werd toegeschreven.

Kerk en zadeldak Slochteren, dit beeld kwam door de selectie
“Hij zei voor de derde keer tegen hem”
Toen Jezus opgepakt was, stelde Petrus uit angst tot driemaal toe: Die Jezus van Nazareth ken ik niet. Nu vraagt Jezus hem volgens het Johannes-Evangelie:
17Hij zei voor de derde keer tegen hem: Simon, zoon van Jona, houdt u van Mij? Petrus werd bedroefd, omdat Hij voor de derde keer tegen hem zei: Houdt u van Mij? En hij zei tegen Hem: Heere, U weet alle dingen, U weet dat ik van U houd. Jezus zei tegen hem: Weid Mijn schapen.
…en dan wordt Petrus zijn gevangenneming voorspeld. Ditmaal verloochent Petrus Jezus dus niet, Zijn Opstanding heeft Petrus iets gegeven waarvoor hij de dood durft te verkiezen.
18Voorwaar, voorwaar, zeg Ik u: Toen u jonger was, omgordde u uzelf en liep u waar u wilde; maar als u oud geworden bent, zult u uw handen uitstrekken, en een ander zal u omgorden en u brengen waar u niet heen wilt.
19En dit zei Hij om aan te duiden met wat voor dood hij God verheerlijken zou. En nadat Hij dit gezegd had, zei Hij tegen hem: Volg Mij!

Zadeldak Hantumhuizen
“Ik ben God’s Zoon”
Volgens het Johannes-Evangelie is het ook onzin te beweren, dat Jezus zich niet vereenzelvigde met De Vader, God dus. Johannes 10:36 vertelt bijvoorbeeld:
Zegt u van Hem, die de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: ‘U lastert’, omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?”
Hier verdedigt Jezus zich tegenover Joodse leiders en noemt zichzelf expliciet de Zoon van God. En bij de opwekking van Lazarus in Johannes 11:4:
“Deze ziekte is niet tot de dood, maar tot eer van God, opdat de Zoon van God erdoor verheerlijkt wordt.”
Er staat dus wel degelijk in de Bijbel dat Jezus zichzelf ‘Zoon van God’ noemt, dus niet een gewoon mens met een aardige boodschap. Wie Mij heeft gezien die heeft De Vader gezien.
Wel is het zo, dat alleen in het Johannes-Evangelie Jezus dit over zichzelf zegt. In de andere Evangeliën krijgt Jezus de titel van zijn volgelingen. Maar dan nog bevestigt Jezus het gelijk daarvan, zoals in de Belijdenis van Petrus in Mattheus 16:
15Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben?
16Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God.

Het zadeldakje van Jelsum, vanuit Stiens gesticht waar Vitus de patroonheilige was
Op deze Rots zal ik Mijn gemeente bouwen
…en hoe duidelijk wil je nu bevestigd zien, dat Jezus zegt dat hij Zoon van God is, EN bovendien Petrus aanwijst om zijn Kerk/Gemeente op aarde te stichten:
17En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
18En Ik zeg u ook dat u Petrus bent, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten van de hel zullen haar niet overweldigen.
Dan wordt Petrus de eerste Sleutelbewaarder:
19En Ik zal u de sleutels van het Koninkrijk der hemelen geven; en wat u bindt op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en wat u ontbindt op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.
20Toen verbood Hij Zijn discipelen dat zij tegen iemand zouden zeggen dat Hij, Jezus, de Christus, was.
Maar wanneer je de Bijbel beschouwt als groot Sprookjesboek/jezelf als enige autoriteit erkent zal dat je verder worst zijn. Dat geldt misschien ook voor de mensen die juist menen zuiverder in de leer te zijn dan de Kerk, die door Petrus in Rome werd gesticht. De Historie heeft ook Autoriteit die je erkennen moet, wanneer je gelooft dat God daardoor werkt.
- Heb een goede zondag en doe een duit in de collectezak bij het verlaten van dit webhuis, en/of bestel mijn Magnum Opus ‘Liever dood dan Slaaf’ waarin (hoofdstuk4) een aantal van bovenstaande foto’s zijn te vinden.
Dionisus, odin, sol invictus, osiris, esclapius, zuis, apollo, allen vereenigd in 1 naam jesus christus. Als of. Homeros en euripideus het als een drama voorstelling voor een pantheon gemaakt hebben , geniaal, een wereld reliegie, voor een wereld rijk , plato’s natte droom…..
Geniaal…..
Bijbel vers Bijbel vers Korinthiërs 4:4-6
De god van deze wereld, de duivel, heeft hen verblind, zodat zij het goede nieuws niet geloven. Zij zien het stralende licht van Christus niet, die het beeld van God is. Wij maken niet onszelf bekend, maar de Here Jezus Christus. Van onszelf zeggen we alleen dat wij u willen dienen ter wille van Jezus. Want God, die gezegd heeft: ‘Laat er licht in de duisternis zijn,’ heeft in de duisternis van onze harten geschenen en ons doen inzien dat zijn heerlijke glans van Jezus Christus afstraalt
De meningen zijn nogal verdeeld of Jezus wel of geen God is. Maar deze bijbel passage geeft alle duidelijkheid. Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft Hem doen kennen.
Johannes 1:18. En in de wetenschap dat Jezus god had hij daarom ook macht om over water te lopen water in wijn te veranderen doden opwekken zoals hij zelf ook uit de dood is opgestaan Demonen uitdrijven zieken genezen overwon hij Satan aan het kruis en zal hij ooit ons bevrijden van het kwaad door de schepping te herstellen door middel van zijn wederkomst. Dus dat bewijst dat hij wel degelijk God is