
Leaver Dea as Slaef, de granieten negerzoen van 14 ton die vanuit Tijnje in 1951 hier werd geplant
Na correspondentie met een echte Fries uit Dokkum, een paganist die mijn Meisterwerk ‘Liever dood dan Slaaf‘ aanschafte, waren we het snel eens: Habtamu de Hoop is géén échte Fries, al kan hij nog zo Frysk pruttelje en Johan Derksen had gelijk.
Zoals ik ook nooit Ethiopiër zal worden, al spreek ik vloeiend Tigray of hoe dat dialect ook heet. Wel ben ik veel liever een Fries dan Ethiopiër. Een echte Fries is daarnaast vrijheidsgezind, dus kun je niet van de Partij van de Afgunst (PvdA) zijn.
We kijken vandaag daarom eens, wat het woordwapen ‘racisme’ eigenlijk is, waarmee de Linkse Medemens zo vaak karaktermoord pleegde…Hoe kan je zo’n beschuldiging in je voordeel beslechten?

Draag het liever dood dan slaaf-wapenschild: Leaver dea as Slaef
Wie de PvdA steunt, is geen echte Fries van geest
Voor een echte vrije Fries is er één politieke stroming die de historische mentaliteit past: Libertarisme gestut op de eeuwenlange periode van de Friese Vrijheid. En cultureel neig je naar gezond conservatisme.
Maar Habtamu is van de PvdA. En dan ben je automatisch ook in mentaliteit geen echte Fries. PvdA’ers zijn die jongetjes en meisjes die vroeger klikten bij de juf.
PvdA is de Partij van de Afgunst, de politisering van rancune, dus dat je uit zwakte overal de overheid er bij wilt halen.
Wat heb ik toch ontzettend veel mogen leren van mensen die verder in het leven waren dan ik, die meer getalenteerd waren op vlakken waar ik onbekwaam was. Ik had ook kunnen denken “Hij kan meer dan ik, dus voel ik me minderwaardig en wil ik wraak nemen.”

..je kunt Leaver Dea as Slaef ook als huid-graffiti aanbrengen
Zie daar de psychologie van het socialisme.
Een socialist zegt dan “hij heeft meer dan ik. Dus roep ik de overheid om zijn talenten van hem af te pakken.” En dat stelen met staatsgeweld noemen ze dan ‘Sociale Rechtvaardigheid’…
Social Justice.
De PvdA is enkel nog bij wat verstokte Friese bejaarden populair, omdat die sinds de jaren ’50 volharden in een verstarde wereldvisie. Dus dat ze er nog steeds Vadertje Drees in zien, in plaats van klimaatkleptocraat Frans Timmermans en z’n Palestinagekkies.
Habtamu is ook voorstander van de Lelylijn, een spoorlijn van 13 miljard euro gestolen geld (belasting = diefstal) dwars door ons nog steeds prachtige Friese landschap. Zodat ons nog zo mooie landje allochtonenafvoerputje kan worden van de overvolle Randstad.
Nee dank je. Repareer eerst eens dat aquaduct tussen Joure en Sneek, waardoor de snelweg al drie jaar half is afgesloten.

De kroon op zeven jaar Interessante Tijden
Natuur en DNA onderscheidend
De correspondent uit Dokkum en ondergetekende waren het ook direct eens dat de Friese Nationale Partij (FNP)- waar ik hier in de gemeente nog op stemde- net als de Scottish National Party de hoek van liberale ontworteling is ingedreven, meezeilend op de modderstroom van de mainstream.
Daarmee bevestigt die FNP het hoofdpunt van mijn werk: met eenzijdige nadruk op taal red je de Friese identiteit niet van verdamping. Identiteit = Mentaliteit = Biologie.
- Een Ethiopiër een Fries noemen, past in de categorie ‘films met negervikingen die over hun gevoelens van kwetsbaarheid praten.’ Of ‘Roetzwartje als de Woke Disney-variant op Sneeuwwitje’.

Liever dood dan Slaaf uitgebeeld door Def P (Pascal Griffioen)
De biologische fundering van die Mentaliteit is een onderscheidend kenmerk voor Fries zijn. Fries zijn draag je in je DNA. Ons DNA bevat bijvoorbeeld Deense elementen, zoals bij de meeste echte Friezen. Bij ondergetekende 18%.
We dragen de volksverhuizingen van de vroege middeleeuwen in ons mee. Ik geloof dat in DNA meer zit dan enkel dode moleculen. Daar zit de herinnering van je voorouders ook in verpakt, als vorm van historisch opgeslagen energie, die in een generatie eeuwen later nog tot expressie kan komen.
Naast huidskleur, oogkleur en het gen voor melkvertering krijg je een heel scala eigenschappen mee met je afkomst.

Dan liever de lucht in
Een Paganistisch hoofdstuk 3, ‘De Strijd om het Bestaan’
Vandaar dat hoofdstuk 3 van ‘Liever dood dan Slaaf’ een vrij paganistische insteek heeft. Van nature word je als Fries aangetrokken tot de natuur, met name bos. En dit huis is Anglofiel, dat je steeds ’thuis’ komt wanneer je in Good Old England komt.
Alsof je nog iets van Hengist en Horsa in je draagt. Die natuurverbondenheid van de Echte Friezen, die eieren verzamelden, achter de vogels aangingen, de echte Friezen die op hun grafsteen een Ljip laten graveren, de Fjildmannnen.
Je krijgt Germanen het bos wel uit, maar het bos niet uit de Germanen. Zo krijg je Friezen misschien wel het Fjild uit, maar het Fjild blijft in de Fries zitten. Die constatering is wat ik ‘positief racisme’ noem.

..een Ljip, hij hield van de natuur….
Woordwapens voor karaktermoord, zeker PvdA!
Nuchter gezien is het woord ‘racisme’ een misplaatst begrip, dat meestal wordt ingezet als woordwapen voor karaktermoord. Het werkt ter politisering van het sociale leven. En voor criminalisering van het persoonlijk oordeelsvermogen. Zodat alleen ‘de overheid’ het laatste oordeel heeft.
Vanzelfsprekend beoordeelt een rationeel mens ieder persoon als individu, op basis van zijn talenten en eigenschappen. Anders zou je op voorhand talent van de hand wijzen en gewoon stom zijn. Dan zou je ook nergens in het buitenland succesvol handel kunnen drijven, bang voor wat de boer niet kent.

Ryping de Viking. Beste D66’ers van het Openbaar Ministerie dit is een grapje, een geintje ja, geen ‘anti-institutioneel extremisme’ of ‘hybride dreiging’
Andermaal, ‘racisme’ als kreet is hier misleidend. De goede vraag is: heb je een open of gesloten geest? Maar het antwoord op die vraag kan de overheid niet criminaliseren. Dus staat het niet in het wetboek van strafrecht.
Racisme wel. Zodat daar nu via zelfcensuur ook onder valt: ‘opkomen voor jezelf’, of ‘afwijzen en weren wat je niet aanstaat’.
Je eigen afkomst op waarde schatten en verdedigen willen, is dat niet de plicht van ieder volk, wil deze overleven in de historie? Er is geen vrijheid zonder grenzen, en die grenzen moet je willen verdedigen.

De Friezen als Vikingen
“nee ik ben geen racist hoor, maar….”
Hou dus ook op met het redeneren naar 0 %. Dat je een zin begint met ‘Nee, ik ben geen racist hoor, maarrr…’ Wanneer je zo praat, is je geest nog bezet door de opvattingen van je vijanden. Wat zeg je anders dan “ik ben geen slecht mens hoor, maar…” Voor wie zeg je dat je best lekker ruikt, voor iemand die stinkt?
Redeneer naar 100 procent! Waarom ga je een wedstrijdje aan in valse Deugdelijkheid?
Al zou Zwarte Piet ‘racisme’ zijn- wat het ook is- dan is dat prima. Als die lokale ondeugd je niet bevalt, kijk de andere kant op of kom hier gewoon niet. Problem Solved. Vind je deze tekst aanstootgevend? Lees dan de miljoenen alternatieven die er zijn. Ik dwing je niet tot lezen. Dat lezen doe je zelf.

Dit logo zul je vaker zien opspringen, het Vikingscheepje van Zeilmaker, ontworpen door Afke Smit
Ik ga ook niet een beetje bijdehand of gekwetst doen, tussen met kalasjnikovs bewapende Pashtun in Afghanistan, roepen dat zij net zo’n liberale fopdemocratie moeten omarmen als hier. Ik ga daar gewoon niet naar toe.
Problem Solved.
Ik dwing je niet om het met mij eens te zijn. Ik vraag of je wilt begrijpen wat ik zeggen wil…Is de wil er niet, dan is er geen contact. Dan scheiden onze wegen.
In Liever dood dan Slaaf heb ik alles gelegd dat je moet weten, als Nederlander die op Pelgrimstocht zijn wortels en ziel zoekt en herontdekt. Bestel ‘m vandaag nog, het is het beste dat ik maakte in proza en fotografie tot nu toe.
De opvolger moet over de Wâlden gaan, het bos dat je nooit uit de Germanen krijgt.

Het boek met schutbladen van historisch Frisia
Zie www.lieverdooddanslaaf.com, onze geheel vernieuwde webwinkel van Rypke & Afke, RNA, het messenger- DNA voor deze Interessante Tijden.
ik heb het al vaker aangegeven, racime wordt gebruikt om de problemen die de moslims etc veroorzaken met de ‘liefde’ te bedekken. Een heel goed voorbeeld zijn de verkrachtingen in GB door pakies op minderjarige Engelse meisje. Het werd jarenlang onkent, bang om voor racist uit gemaakt te worden. Hetzelfde hier wie plegen de meeste misdaden, nooit wordt afkomt erbij genoemd. Of met femicide, wat eigenlijk voor het grootste deel eerwraak uitmoslimkring is, maar daar willen de feministen niks van weten. Netzo als ze de vrouwonderdrukkende nikaab steunen, want dit zou vrijwillig zijn. Gul, Fidan, Ayaan en anderen komen tot een hele andere konklusie. Hetoude femisme stond nog voor de bevrijding van de vrouw, het huidige steunt de islam. Al 1400 jaar een gevaar voor het vrije weten. Oost Europa en Spanje hebben zich na eeuwenlange onderdrukking bevrijd van de islam. Ze stonden 2 maal voor Wenen, terwijl de domme protestanten de leus hieven van liever turks dan paaps. Net als met het potenrammen, in amsterdam zijn de marocs de daders, een rapport hierover werd door GL wethouder Wansing maanden in de la gehouden. Hetzelfde geld voor het antisemtisme ook een rapport uit die gemeente, hoewel links tegenwoordig er ook wat van kan.
The White baby-rapists whose rich and vibrant gay identity was erased by the leftist media
All of those sickening sex-beasts were White men — every last one of them. And they might still have been raping babies in 2025 if one of the gang hadn’t spontaneously confessed his crimes to the police in 2014. So why don’t the left use Operation Voicer to shame the pro-White racists who oppose non-White immigration? The answer is simple: leftists don’t do that because the baby-rapists are the wrong kind of White men.
Voor mij is de pvda, de partij van de allochtonen. Ik lees elke dag een stukje in het boek, kan me er volledig in vDe etnische link, de link met het landschap,mijn pake in Easterbierum/Oosterbierum was ook zo’n dwarsligger, geboren onder moeilijke omtandigeheden in 1880. Zijn heit had zich dood gedronken, omdat hij niet mocht trouwen met de vouw waar hij verliefd op was. Dus stond zijn mem er alleen voor, zonder hulp van de familie of kerk de gereformeerden lieten ze stikken. Er was ook geen uitkeringe nog in die tijd. Hij was een tijdje visser, had een snikke met een vriend. Werkte bij de boeren met zijn vrouw om aardappels te rooien, zwaar werk toen op je knieeen in de natte klei. In de oorlog zat hij vanaf het begin in het verzet, het plaatsen van onderdruikers. Hij kreeg na de oorlog nog een aandenken van ze. Ik kwam graag bij ze. Hij reed ook schaatsen op zijn sokken, zoals de oude Friezen, met zijn 80ste lukte dit niet meer, en vloeken dat hij deed. Mijn heit was niet zo sterk dus stuurde hij hem naar de MULO, heel het dorp sprak er schande van, de zoon van een landarbeider naar de MUL. Maar daar trok hij zich niks van aan.
Ik heb ook meer met de Friezen buiten Fryslân, de West Friezen hebben, een eigen actieve vereniging, maar ook in het buitenland, in Montana zaten veel Friezen, waaronder de famlie van mijn mems kant. Als je naar Heritage.com kijkt zie je ook waar de meeste verwanten zitten, de meesten natuurlijk in Fryslân/Nederlân. Maar ook 3000 in de VS, Canada en andere landen. In Denemarken 508.
Liever jood of dood, dan gristenhond, is mijn leuze.