
Meer van de Staat leren houden, haar deskundigen, haar consensus, haar narratieven en haar instituties: Hou van je overheid.nl
“Burgerschapsvaardigheden leren en oefenen binnen een inclusieve schoolcultuur”: dat was de motivatie om in de anderhalve-meter-afstandtijd van 1 augustus ingegane 2021 de Wet verduidelijking van de burgerschapsopdracht aan scholen in het funderend onderwijs.
De Wet werd wonderlijk genoeg niet alleen door de Minister van Onderwijs ondertekend, maar ook de Minister van Veiligheid, Ferdinand Grapperhaus De reden?
Het programma dat dit jaar meer vorm krijgt brengt de weerbaarheidsdoelen van de NATO het klaslokaal in: dat is wat de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (2024) de ‘Heel de Samenleving’-strategie noemt: alle neuzen heel ‘weerbaar’ de NATO-kant op, een jaren ’30-oplossing.

Leren leven als etnische minderheid in een omvolkte exploitatiemaatschappij
Inclusiviteit, White Suicide
Ondertekenaar Grapperhaus gedroeg zich met zijn familie veel inclusiever dan de coronamaatregelen van zijn ministerie, de NATO en NCTV voorschreven. Je weet dus direct dat het idee van ‘Burgerschapsonderwijs’ betekent: leerlingen inpeperen imoraliteit’ gelijk staat aan overheid gehoorzamen en napraten.
En het sociaal uitsluiten van mensen die het staatsnarratief en haar ‘consensus’ bekritiseren, dat die amoreel zijn, wetenschapsontkenner, anti-institutioneel extremist, spelend met mensenlevens, de veiligheid en de planeet in gevaar brengend.
Terwijl, wat is ‘inclusiviteit’ anders dan White Suicide via marxistische middelen? Dit al opschrijven maakt mij tot een anti-institutioneel extremist, racist, islamohomofobevrouwonvriendelijketransgenderongunstiggezindeklimaatwetenschapontkenner
.. kortom Schlecht Mensch!

Alweer als oplossing: pub liek private partnerschappen die zich aan democratische controle onttrekken
Vervolgens in juli 2022 richtte het Ministerie van OCW een Consensusfabriek op, Het Expertisepunt Burgerschap. Dat moet een hogere deskundigheid veinzen. Die deskundigheid krijgt vervolgens morele noodzaak, en die morele noodzaak leidt tot implementatie.
Dat expertisepunt is alweer een publiek-privaat partnerschap is van andere pps-stichtingen: de Stichting School & Veiligheid, Kennispunt MBO Burgerschap, SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling) ProDemos – huis voor democratie en rechtsstaat.

Bewustwording van de NATO-versie van internationale ontwikkelingen en de VN-versie van de klimapocalypse
De Staat van het Onderwijs 2025
De probleemstelling die Burgerschapsonderwijs rechtvaardigt, vinden we terug in het rapport De Staat van het Onderwijs 2025 van de Onderwijsinspectie, allochtoon voorop, linkse waarheidsomkering van binnen, door onderwijsinspecteur Alida Oppers. Tien tegen 1 is ze van de PvdA of erger:
Debatten over integratie, xenofobie, antisemitisme en islamofobie laten zien dat sociale cohesie niet vanzelfsprekend is. Scholen kunnen dergelijke maatschappelijke problemen niet oplossen. Maar er wordt van het onderwijs wel een bijdrage gevraagd.
Het zijn die met Palestijnenvlaggen zwaaiende Islamieten in Nederland die het thema ‘jodenhaat’ in Nederland opfrissen. Die Islamieten op mbo’s en mavo’s praten consequent over ‘kankerjoden’.

Nieuwe Nederlanders gisteren in protestmars in Amsterdam
Noem één Islamitisch regime waar vrouwen niet onderdrukt worden en andere overtuigingen de kop ingedrukt worden, en denk dan nog eens na wat voor nudging de term ‘islamofobie’ eigenlijk betekent.
Die valse probleemstelling wordt vervolgens door de ambtenarij gebruikt om zichzelf naar binnen te fietsen.
Dit brengt ook voor de overheid verantwoordelijkheden met zich mee. Het gaat dan om steun en voorbeeldgedrag van de overheid. En om een toereikende inrichting van de ondersteuning die scholen nodig hebben voor de verdere ontwikkeling van burgerschapsonderwijs.
Het woord ‘burgerschapsonderwijs’ staat er 49 maal in vermeld. Staatsindoctrinatie van je kinderen in turbo. Daarnaast moeten ze ‘weerbaar’ worden met onderwijs in ‘digitalisering’.

Alle neuzen moeten 1 kant op voor de Nato Resilience Objectives, ook het onderwijs
Nederland in een fragmenterende wereldorde
Interessanter dan de inhoud- als die er al concreet is- vinden we hier de verwijzing naar de ‘wetenschappelijke’ rechtvaardiging voor Burgerschapsonderwijs. De onderwijsinspecteur Alida Oppens verwijst naar een rapport van een andere Consensusfabriek van hun overheid.
De Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid. (WRR
Die beweert dat we allen de neuzen de zelfde kant op moeten doen, omdat het Westen haar morele autoriteit en macht verliest ten opzichte van andere machtsblokken. En vanwege ‘de klimaatverandering’, kortom het begrip ‘polycrisis’ doet hier intrede.

Een innerlijke tegenstrijd als probleemstelling, en ‘duurzaamheid’… en ‘afnemend vertrouwen overheid’
Daar moeten we allemaal ‘bewust’ van gemaakt worden, aldus die WRR in 2024 (blz 21):
Maatschappelijk draagvlak voor een geopolitiek robuust Nederland is een essentiële voorwaarde om de bakens te kunnen verzetten. De huidige overheidscommunicatie bereikt veel Nederlanders, en in het bijzonder doelgroepen als jongeren, niet.
Daarom zal flink ingezet moeten worden op specifiek hun mediagebruik en de nieuwsvoorzieningen die zij gebruiken.
Gegeven de dreigingen (die de NATO en VN zelf veroorzaakten RZ) heeft de Nederlandse samenleving dringend een wake-up call nodig die niet alleen leidt tot meer bewustwording, maar ook burgers middelen biedt om meer weerbaar te worden.

Ondertekend door de Minister van Veiligheid (…)
De oplossing die de WRR biedt klinkt wel heel erg jaren ’30:
III.2 Maak bedrijven, burgers en maatschappelijke organisaties tot partners in een ‘heel-de-samenleving’-strategie
Burgerschapsonderwijs maakt van je kind dus een klimaatbewuste inclusieve NATO-Jugend. We zullen er later verder op in gaan, maar we concluderen alvast: het zijn Interessante Tijden!
– Waardeer het werk van Interessante Tijden, je Studiecentrum voor Natuurlijke Historie met een bijdrage klein of groot:
Elke docent/docent zou leerlingen moeten vertellen dat de almachtige steenrijke V.N/Nato/Navo sinds oprichtingen eigenlijk niks hebben gedaan en gewoon op moeten doeken.
Er bestaan nog steeds oorlogen, hongersnoden, drinkwatertekorten, etc.