‘Wie het verleden niet eert’….

Oost Europese toeristen

Voor deze zaterdagse reisreportage reden we vanuit Amsterdam nog een tweede maal via de Zaanse Schans, om foto’s van het molentoerisme te maken in ‘Het Nieuwe Normaal’, de massa’s geïnjecteerde en PCR-geteste belevingsconsumenten die nog steeds geloven dat ze door conformiteit uit deze coronasituatie komen, in plaats van er dieper ingezogen. Hoe vullen ze hier de eigen slagzin in ‘wie het verleden niet eert, is de toekomst niet weerd’

Wie het verleden niet eert…

Leven in het Niet Normaal
Afgelopen zondag hadden we ook die Zaanse Schans bezocht, in gezelschap van de dochter van Evert Smit die ooit in Molen de Kat woonde. Toen ontdekten we dat de stichting die de 13 resterende molens beheert kampt met een miljoenenschuld. Omdat ze hun stichtingskapitaal van 1,6 miljoen geheel spendeerden aan een ‘Molenmuseum.’

Dat Molenmuseum ligt helemaal op het einde van de rit, zodat het onwaarschijnlijk is dat mensen dan nog puf hebben. Want als je al die molens onderweg ook al bent in geweest met je museumjaarkaart, moet je wel heel erg van musea en molengeschiedenis houden, om dan ook nog eens een museum in te gaan.

Terwijl het Zaans Museum aan de entree de massa’s al opvangt. Andere verliespost zijn de restricties die de overheid instelde tegen mkb en horeca om de (resterende) middenklasse kapot te krijgen, de WHO/Mr Global-operatie genaamd ‘COVID 19’, bedoeld om al het belastingvee aan een Cerfificate of Vaccination ID (COVID) te helpen.

Boektip!!!

Met QR-code ‘bliep, wij zijn braaf geweest voor Big Brother’. Lees Openbaring 13:17, niet meer ‘kunnen kopen of verkopen zonder het teken’… Evert Smit jr. die in Molen de Kat woonde, die schreef in de jaren ’60 al over de komende Apocalypse. Nu zitten we er middenin, het zijn Interessante Tijden.

Plots vielen de toerisme-inkomsten weg, waaruit het jaarlijks onderhoud (zeker een half miljoen) betaald moet. De kosten blijven even hard doordraaien als de molens malen. En dan plust De Bank er ook nog eens een tonnetje rente over ‘schuld’ overheen. Banken en hun bonusgraaiers, die worden ‘gered’ met tientallen miljarden door hun overheid.

Waarna CEO’s en managers weer zakken vullen. Maar het maatschappelijk middenveld, particulieren, daarvoor gelden ‘de’ regels.

Het spuugmoderne Zaans Museum scheldt tegen het landschap

Beginnersfouten
Allereerst mijn excuses voor de kwaliteit van de foto’s, ik kon me slecht concentreren omdat ik zo snel mogelijk weer weg wilde. Dus dat je beginnersfouten maakt, terwijl je voor meer artistieke foto’s een beetje ‘zen’ in je kop moet zijn. Anders zie je ‘het’ niet, je hebt geen ware connectie met je omgeving.

Bijvoorbeeld: Ik wilde bewegingsonscherpte in de wieken, maar deed precies het omgekeerde van wat moest: te zeer onder belichten. Of dat het spanningsveld dat je wilde vastleggen er ‘net niet’ (helemaal niet) opstaat.

Zodra we aankwamen bij de Zaanse Schans, komt de drukte je tegemoet. Dat Bijenkorf-gevoel tel je op bij de onheimelijke sfeer die overal hangt in de openbare ruimte sinds de corona-psychose over de wereld is uitgestort.

Tien euro aftikken aan een vetvingerig pinautomaatscherm

Meteen bij het oprijden van de overvolle parkeerplaats, vinden twee Nederthalers die ooit een rijbewijs bemachtigden, dat er een prestigestrijd gevoerd moet worden. Namelijk over de vraag wat het handigste is, als de ene eerst uitrijdt zodat de ander inrijdt.

Twee die ik uitleg wat het handigste is, willen pertinent niet ingeven. Want dat interpreteren ze als gezichtsverlies.

Het idee dat je eerder zou kunnen strijden om wie de hoffelijkste is, dat wil er domweg niet in. Omdat het aan een basale beschaving/opvoeding ontbreekt. Dus zo er enige logica zit in het totalitair optreden van ‘de overheid’, dan is dit mede aangesticht door het verlies van beschaving en opvoeding sinds ’68.

Met enkel horken is er ook geen hoffelijker bejegening van ‘De Staat’ te verwachten, die vanaf borden je als onderdaan tutoyeert met kreten als ‘Hou JE aan de regels’, You Punk.

Toegangspoort Treblinka

Prestigeverlies
Een andersbegaafde met snorretje en patatwangen uit een door de UWV draaiend gehouden kansenwijk, die begint meteen te tieren en te schelden tegen ondergetekende. Terwijl ik een andere uit prestigeverlies weigerende parkeerder probeer uit te leggen, dat hij het beste even vooruit rijdt, zodat ik kan inrijden.

Handig, situatie opgelost, opstopping opgelost op de meest economische wijze. Dat we niet als een stel dieren klem blijven zitten.

Als conservatieven zou je eerder ‘ruzie’ krijgen over wie het beste de situatie oplost. Ondergetekende besloot de vloekende tierende tokkies maar op eigen wijze hun zinloze weg richting graf als verzepend vlees te doen afleggen.

Door de eer aan zichzelf te houden.

The Population Bomb. Anderhalve meter? Geen mens die zich er aan houdt

Het enige van substantie dat deze tokkie-mensachtigen op aarde nalaten is pis, poep, sperma, kots en medicijnresten. Waarom gaan zulke mensen niet massaal dood aan de injectiespuit, die ze ongetwijfeld allen al haalden, zo tussen het televisiekijken door even naar de GGD.

Waarbij ze dan voor hun even stupide familie een selfie met spuit maakten, die daar ‘een feestje’ van maakten via sosjul miedia, terwijl de kinderen lopen tiktokken.

Een selfie met de spuit bij de GGD als close-up-shot voor coronaporno: ‘hij zit er in!’ Waarna de familie ze per ‘app’ en ‘messenger’ feliciteert.

We reden verder om achter het ‘Zaans Museum’ in de uiterste buitenhoek een plekkie te vinden.

De uitkijktoren was gesloten, op straffe des doods, afgesloten met een bord vol bezweringsformules tegen de corona-psychose. Dat kostte ondergetekende een molenbeeld met telelens, waarin in je het Zaankanter landschap kon ‘platdrukken’.

Die ramp was te overzien.

Doodsgevaar!

Het Zaans Museum, spuugmodern
Je herkent vervolgens direct de toeristen uit de meer totalitaire landen in Azie en het Midden Oosten, waar mensen op straffe des doods gewend zijn om als bijen in een bijenkorf te leven, radertjes in een machine: die dragen allen ‘unquestioningly’ de muilkorf. In Nederland zijn het enkel de meest gehersenspoelde idioten, die nog zo’n muilkorf op zetten, mensen die zelfs nog in het NOS journaal geloven.

In het buitenland niet. Ja bij de Duitsers. Maar daar geldt nog steeds “Befehl ist Befehl’, zo lang is ‘de oorlog’ nog niet geleden.

Die import is door vliegtuigen uitgebraakt na braaf ‘de prik’ te hebben genomen, na zich te onderwerpen aan vernedering door ‘de autoriteiten’, een teststaaf in je bek als belastingvee. Hoera op vakantie. Er lekkerrr even uit.

Na in Amsterdam wat virusdeeltjes op de grachten te verspreiden, is het dan standaard om ook even Zie Windmills te zien bij Zaandijk. Het gaat hier dag in dag uit, af en aan, toeristen toeristen.

Dat toerismevee wordt in auto’s en bussen in golven uitgebraakt op het parkeerterrein achter het Zaans museum, dat je via slagbomen oprijdt.

Allah was here….

Zo er er daadwerkelijk enige medische logica zit in Covid-maatregelen: Hoe verklaren we dan het zomerse uitbraken van import over de gehele wereld? Is dit om te zorgen dat er voldoende virus ingevoerd wordt, en dat door testdwang voor vakantie de ‘besmettingscijfers’ – gefabriceerd met die tests- kunstmatig opgehoogd blijven?

Zodat we in oktober weer onder huisarrest komen, dit maal strenger dan vorig jaar. En ach, dan ook maar meteen in klimaat-lockdown.

Om hier te kunnen parkeren moet je tien euro neertellen, kassa, waarbij je afvraagt: aan wie komt dat ten goede?

De gemeente? Vervolgens parkeer je bij een spuugmodern gebouw als startpunt, dat het Zaans Museum blijkt te zijn. Dan wil je het verleden eren, maar dat doe je in een gebouw dat zich van dat verleden geheel losrukt, om daar heel eigenzinnig aan de Zaan een beetje Treblinka te zijn.

Anderhalve meter? Conform and obey

Toegangspoort Treblinka
Dat museum is in die typische ‘fuck you architectuur’-bouwstijl die de (post)moderne openbare ruimte het gevoel meegeeft van een openlucht-concentratiekamp. Een bouwkundige middelvinger naar het traditionele landschap dat van nature mensen trekt. En dat door de egotrippende architect ongetwijfeld ingekleed met zo’n slap lulverhaal over ’transparantie’ en ‘zichtlijnen’.

Een combinatie van kitplaten, glas, metalen buizen als leuningen, betonplaten en pisbakken staal, waarmee de architect zijn ongenoegen over het leven en de medemens vormgaf. Terwijl hij beter een galg had kunnen ontwerpen waar deze zichzelf aan had opgehangen.

Moderniteit = haat tegen Het Bestaan, en dat zie je aan de wijze waarop mensen zich gedragen en de wijze waarop ze gebouwen durven neerzetten als ontkenning van het Goede, Ware en Schone. Jij mag nie oordeuluh. (je mag mijn wansmaak enkel de hemel in prijzen)

Daarvoor hebben ze in het vliegtuig gezeten

Langs Toegangspoort Treblinka loopt een loopplank met stalen gevangenisbuis parallel aan een sloot, waar de massa’s zich alvast kunnen ver-selfiien met het Zaankanter landschap. De malende molens lonken als magneetjes waarop de wandeling zich zal richten.

Je hebt een doel nodig in je leven.

Vervolgens loop je het Kneuterdijk-terrein op, die houten huisjes waar minder dan een eeuw geleden gewoon gezinnen leefden. Nu zijn het winkeltjes waar de massa ‘ik was hier’-spulletjes inslaat, die thuis in de Emiraten dan in een bureaulade belanden.

Zo er al nog mensen wonen, dan zijn die bewoners als acteurs in het Archeon die voor Romein of Germaanse huttentut spelen.

It’s a bittersweet symphony this li hife…

Zeilenmakerspad, the Bittersweet Symphony
Net als in de clip van The Verve ‘The Bittersweet Symphony’ waarin Richard Ashcroft zich door een menigte beukt/wurmt, renlopen we over het Zeilenmakerspad richting de Zaan. Vanaf die Ringdijk heb je een hoog punt, vanwaar meerdere toeristen per dag de zelfde foto van mee naar huis nemen:

  • De Zaan met de molens die malen.

Ondergetekende wilde echter die molens vereeuwigen met toerisme-mensen en een subtiele hint van de Corona-psychose. Dat er toch iets niet klopt. Uiteindelijk kwam er een meiske met hondje precies in de hoek, terwijl er midden in het beeld 1 mens het massapsychologisch zeer werkzame mondkapje draagt.

We gotta get out of this place…

Nogmaals, de foto is het ‘net niet’, omdat de jongen met zijn rug te zeer domineert. Maar het idee was er wel. En zo zijn we snel terug gerend. Vervolgens moet je de parkeerkaart afrekenen, en dat doe je aan een vieze automaat waar vele vette vingers hun pincode in wreven.

Over hygiene gesproken. In Amsterdam blaft de gemeente je vanaf gele affiches toe ‘was je handen thuis’… Met een dwangneurose bestrijden we de coronaspsychose, net als iemand die zich na 100 keer douchen op een dag vies blijft voelen.

Het voornemen je zo weinig mogelijk nog in dit openlucht-concentratiekamp te vertonen is andermaal versterkt. World Gone Mad. Niets zo krankzinnig als ‘normale mensen’, die ‘ik heb nergens last van als ik maar domweg meedoe’ met ‘moreel goed’ verwarren. Alsof imitatie en ethiek het zelfde zijn.

Dit is de meest sprekende foto, de Zaanse Schans met ringdijk en subtiele COVID-hint

Horeca-Holocaust
Je zou nu nog een horecatent uitbaten… Kansloos, de Horeca Holocaust zal met de lockdown van oktober de laatste zelfstandigen de nek omdraaien. Juist de ware kroegmensen denken nu van ‘bekijk het maar’. Waarom zou je ook uberhaupt nog naar de horeca gaan? Dat je eerst je ‘ik-doe-wat -De-Staat-zegt al slaat het nergens op’-pas toont. En vervolgens mag je drie maal over de kop een bier drinken dat je ook wel bij de bierwinkel krijgt.

En je krijgt een hapje, dat die horeca ook maar bij de Appie H. inkocht. Dan mag je voor droog brood met tapenade- bij AH met 35% dagkorting- nog eens drie maal over de kop gaan. Omdat de uitbater ook maar uit de kosten moet komen, en die opdracht opvat om zijn bezoekers dan maar te straffen.

Moderniteit en overheid hitsen mensen tegen elkaar op.

Bij het Walvis-restaurant naast de eerste Appie Heijn-winkel word je eerst aan een politieverhoor bij een bewakingsloket onderworpen, ‘of je gereserveerd hebt’, dat je adres en telefoonnummer aan de staat doorgegeven kan. Trudy mag niet naar binnen.

Restaurants waar geen hondjes in mogen, dan heeft de eigenaar een neurose, smetvrees of erger. Bij de exit zien we nog even een bankje, waar ‘wie het verleden niet eert is de toekomst niet weerd’ als slagzin staat.

Conform and obey

Door een traditionele woonomgeving neer te halen tot toerisme-object en openluchtmuseum, dan eer je de eigen tradities niet. Je doet dan alsof ’traditie’ iets bevrorens uit het verleden is waarvan je nu geen lering meer trekt voor leven anno nu. Het is enkel iets waar je een infobordje bij zet en een kassa.

Wat zou zo’n Zaanse schans met malende molens kunnen vertellen, onuitgesproken? Dat mensen nog maar een eeuw geleden vanuit een andere filosofie hun huizen en zelfs industrie-gebouwen (molens) neerzetten, volgens een bepaalde esthetiek die mensen over generaties heen blijft aanspreken.

Geen kille functionaliteit, maar het idee dat menselijke maat een rol speelt. Geen functiescheiding, zoals modernisme leert,maar integratie van wonen en werken.

Mooi is geen kwestie van smaak

‘Mooi’ is niet zomaar ‘een kwestie van smaakje’. Voorouders voelden instinctief meer dan moderne mensen wat menselijk, goed, en waar kan zijn. Zodat mensen daar instinctief toe aangetrokken blijven. Je ziet dat ook bij oude visafslagen in Duitsland, bedrijfsgebouwen die nog niets menselijks meekregen naast functionaliteit.

Na verbouwing worden zulke gebouwen een hip recreatieresort.  Of denk aan de pakhuizen in Amsterdam, of zelfs de Westergasfabriek.

Terwijl alles modern na ’45 enkel kil, van staal en functioneel wil zijn met bewakingscamera’s en bouwlampen, alsof je in een gevangenis rondloopt, omringd door te managen besmettingsbronnen en verdachten die vroeger ‘medemensen’ waren.

Zelfs op dit negentiende eeuwse Zaanse industrieterrein voel je meer warmte, dan bij moderne gebouwen die als ‘gezellig’ bedoeld zijn. Conclusie: toen we hier 15 jaar terug kwamen, toen hing er een andere, gezelliger sfeer dan nu. Maar is dat niet in heel Nederland en West Europa steeds meer zo?

Of vond U dit maar gezanik?

8 Replies to “‘Wie het verleden niet eert’….”

  1. Niet 1 positief woord!
    Het regende niet, het was heerlijk in de buitenlucht, er waren ook leuke mensen bij die genoten, ik had lekker mijn eigen gezonde bammetjes en koffie mee.
    We hebben nog gezellig met toeristen staan praten, daar leerde ik nog e.e.a van.
    Fijn, de molens zien er nog goed onderhouden uit. De zon scheen.Trudy liep lekker mee!
    Leuk dat er nog zo veel mensen interesse in de molens hebben ondanks dat ze soms van ver moeten komen!

    1. Ha Mathilde love you

      Een magneet heeft een positieve en negatieve pool. Als je dan positieve noten wil
      Mooi die molens
      Blij dat ik weer thuis ben in Friesland
      Enzovoort

      Wanneer ik iets doorzaag met tekst, als een zaagmolen, dan heb ik lol, het zegt niets over mijn ‘stemming’. Ik ben geen vrouw, dus als ik zo schrijf betekent dit niet dat ‘mijn gevoel’ zo is of dat er iets aan mijn humeur mankeert

      1. Het positieve aan dit verhaal was wat mij betreft het feit dat je met de dochter van Evert Smit op stap was. Jouw zoektocht naar een tot baren bereidde slavin deed mij bevrezen dat de verkering/vriendschap voorbij was.
        😊

  2. De dagelijkse ergernis van al die Oost-Duits aandoende architectuur. Alles moet vierkant, op elkaar gestapeld, aan elkaar genaaid als Siamese tweelingen. Voortdurend ‘gedoe’ met ‘aangenaaide’ buren vanwege elkaars geluiden of overlappende gezagsgebieden (concentrische cirkels en niet vierkant), terwijl varkens mogen scharrelen zitten mensen vastgepind in ‘varkens-flats’.

    Voorstel: Alle Hollanders ‘ben ik van Duitschen bloed’ terug naar Duitsland, en dan nemen ze dat vieze Bavariabier maar weer mee terug de Rijn op richting naamgevend gebied. De hele Randstad alsnog afbreken, platbranden (de Duitsers hebben naar mijn smaak 75 jaar te vroeg gebombardeerd) en weer vullen met natuur, vooral veel bossen en kuddes wilde Friese paarden introduceren.

    Geloof me, zonder Hollanders ziet ‘Nederland’ er een stuk beter uit. Weg met die zetbazen van de NWO die de rest van Nederland willen ‘innemen’ of hun ‘livelihood’ om zeep willen helpen door middel van satanische regelgeving. Immers, het Noorden wordt geplunderd, Overijssel, Gelderland en Brabant, de grote blokken die de Hollanden nog iets kunnen beteugelen worden economisch zwaar beschadigd. Er is al jaren een totale machtsovername vanuit de Hollanden gaande. Via het Noorden wordt de opmars ingezet richting het sterke midden.

    We kunnen die Hollanders beter vervangen door de Boeren uit Zuid-Afrika, dat zijn tenminste beschaafde lieden.

  3. Het zijn dus ALERTEN ( zij doorzien alles, ook wel Wappies genoemd) tegen De SUITS ( ben ik van Duitschen bloed! ) .

    De SUITS moeten met hun poten van onze kids afblijven. Grote fout!!
    Ik ben van de krakers-generatie en blijf toch goede hoop houden.

  4. Dat stukje over de injectie-spuit vind ik wel vervelend om te lezen……zo wil ik zelf niet naar mijn medemensen kijken. Dit komt misschien wat prekerig en idealistisch over….elk mens is toch gelijkwaardig en uniek/verschillend?
    Hoe destructief de processen ook zijn op dit moment, de meeste mensen zouden dit echt niet willen en zijn misleid en verleid door de propaganda/leugen en gaan blind met de stroom hiervan mee. Dit is wat ik zie om me heen in ieder geval.

    1. Je hebt gelijk Hester!Zo hoort het ook te zijn.Maar kijk naar buiten, uit jouw raam die realiteit is niet veranderd, de mensen wel!
      Velen laten zich “verleiden” door propaganda en leugens die hun gevoelens aan het breken zijn.
      Doe er niet aan mee.Doe je radio uit en kijk geen TV.Blijf je zo veel mogelijk informeren en hoop houden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *