SM (Samen Meegenieten) in Limburg

Limburger hellingbosbeek, genomen met Iphone van Afke

Voor dit zaterdagverhaal bieden we jullie een inkijkje in het nieuwe project, een vervolg op de pelgrimstocht die we eerder door Groot Friesland maakten: Zuid Limburg. Naast Friesland kent ook Zuid Limburg tweetalige plaatsnaam-borden, als stukje buitenland in NL.

Alde Toer bij Easterwierrum (FRL), waar het Japikspaad naar Santiago langs loopt

De andere verbinding tussen de Alde Toer bij Easterwierrum en Ulestraten in Zuid Limburg is het pelgrimspad naar Santiago de Compostella, de weg naar de heilige Jacob in Noordwest Spanje. Voortaan gooi ik niet zomaar meer al mijn foto’s op het web. Daarvoor zijn ze te goed. De Limburg-sessies in de Indian Summer en daarna, op zoek naar het mystieke in het gewone, dat moet ook in print verschijnen.

Het mysterie zien in het ‘gewone’

Onze Vader die op aarde is
Mijn ouweheer heeft die route al eens op de fiets afgelegd, helemaal tot het einddoel. Voor mijn vader heb ik diep respect met knipoog (omdat je als Friezen alles met een vleugje sarcasme overgiet), hij schaatste op zijn 65ste ook de Elfstedentocht in een uur of 20 over zompig scheurenijs van de winter van 2011. Hij gaf les aan veertig generaties leerlingen op een basisschool.

Een Friese taaipop, waarvan ik ook een zekere taaiheid heb ge-erfd. Wat je doet en kunt, dat zijn dus geen ‘verworvenheden’, maar gaven Gods. Je hebt alles gekregen. Hij ook. En zo ben je langs een keten van generaties dus met de eerste mensen verbonden tot de scheppingsdaad zelf aan toe.

Tweetalige plaatsnamen

Pelgrimage is een symbolische wandeltocht die overeenkomt met je levensreis. Protestantse Bijbeltijgers Die Heel Erg Gelijk Hadden maakten aan dat prachtige gebruik in onze contreien een einde, in dat ’tolerante’ Nederland waar alleen het protestantse geloof openlijk was toegestaan tot 1798.

In Engeland was het de Protestantse massamoordenaar Oliver Cromwell, die een einde maakte aan eigenlijk alles dat volgens hem niet letterlijk werd voorgeschreven in ‘De Schrift’… Alsof die bundel met uitzinnige verhalen van 2000 jaar of ouder je onweerlegbare vastigheid biedt.

Het protestantisme viel van protest in duizenden sektes uiteen, van doopsgezinden tot evangelicalen en anabaptisten tot pinkstergemeentes die in tongentaal over de grond rollen. Niet ons kopje thee.

In actie voor het nieuwe album/project

De gevoelige snaar raken
Wij hebben nu wel eens genoeg geprotesteerd. En zo denken inmiddels honderdduizenden mensen, die al jaarlijks het pelgrimspad naar Santiago afleggen. Tegenwoordig gaan we op pad met Afke’s drietal, ondergetekende en zijn twee teven Afke en Trudy als drie-eenheid. Honderd keer leuker om samen de zelfde fascinaties te delen, hoewel alleen zijn voor mensen met actieve geest ook geen enkel probleem is.

On the road

Wetende dat mensen alles behalve rationele wezens zijn, is het irrationeel te blijven volhouden dat je met rationele argumenten ergens komt. Verspilde energie, vechten tegen de bierkaai, boeh roepen langs de zijlijn ergens op het web.

Beter raak je de gevoelige snaar die in ieder levend mens vraagt om met je mee te resoneren (trillen)..De gevoelige snaar raken kan met muziek, met beeld, alles dat de ziel in beweging brengt. En met een godsdienst die ‘het mysterie’ tastbaar maakt, zonder het aardse tekort te doen.

Pelgrimspad

Zuid Limburg is nog steeds doordrenkt met het katholicisme met haar heilige plaatsen, kerken die ‘het mysterie’ herbergen in ruimtes die je omarmen…zoals dat voor de Reformatie (1580) ook nog in Friesland aanwezig was met haar tientallen abdijen en kloosters.

Het idee dat je in volle toewijding je leven leidt, geen minuut verspilt aan ‘gamen,’ televisie en andere vormen van ‘wachten op je dood’, maar dat je de uniciteit, eenmaligheid en heiligheid van ieder moment inziet. Iemand?

SM in Limburg

Schuldporno
Al die schuld- en boeteporno om mensen klein te houden, onderworpen aan Die Partei, daar hebben we niet beslist affiniteit mee.

Zouden we het Eerste Gebod ‘Heb God Lief’ niet als ‘Eerbiedig het Leven’ uitleggen, en dat je een zekere plicht hebt om vreugde te delen. Dat je mensen verheft met je persoonlijkheid en aanwezigheid, in plaats van dat je zwart gat bent dat mensen leeg zuigt. Dat je daar ook een zekere plicht in ziet.

Jezus beschrijft Hem als God van de levenden, met Vaderhart. Niet als een Demon, die je doodsangst moet aanjagen. Aan de andere kant wil je ook leven in een wereld waar je Verlangen naar heelheid, recht en rechtvaardigheid beantwoording vindt. En waar je als Persoon gekend bent, we zijn hier ook weer niet van die vage ‘non-dualiteit’.

Dat je oplost in het vage niets, Nirwana met zo’n depressief kijkende Intratuin-Boeddha in je voortuin. Oh wat spiritueel.

Het mystieke in het gewone; The Birds

Wij hebben onze eigen heiligen, God is ook Persoon en dus doet ieder persoon er ook toe als unieke schepping.

De Westerse traditie leert dat ‘jij’ en ‘ik’, ‘Ich’ und Du er toe doen als unieke gebeurtenissen in de tijd, die zelf een pad is van hier naar daar. Een dimensie, zodat we tenminste in 4D kunnen leven, Ruimte-Tijd

Pelgrimspad Santiago de Compostella bij Ulestraten

Smalle Pad
Zo leert Jezus ook het smalle pad, dus niet de valse ‘zekerheden’ van De Schrift als Voorschrift, maar een zoektocht naar een balans. Een journalistiek mentor bij Het Parool in de oertijd van mijn carriere, Frenk der Nederlanden leerde dat je een verhaal niet moet dood checken. Je kunt alles zo uitzoeken en van zo belachelijk veel kanten gaan belichten, dat er geen lezenswaardig stuk meer overblijft.

Ieder heeft zijn beweegredenen, die een ‘schandaal’ dan tot begrijpelijke gebeurtenis kunnen maken.

Uiteindelijk is de realiteit veel te genuanceerd om er uitspraken over te doen. Daarom zou ‘de krant’ het beste als lege pagina uit kunnen komen: ‘ook vandaag vonden we onszelf niet waardig genoeg om over wie en welke gebeurtenis dan ook enig oordeel te vellen’. Zo geldt dat ook voor Bijbelverhalen, laat ze gewoon in hun oerkracht voor zichzelf spreken, al hangen ze van onwaarschijnlijkheden en tegenstrijdigheden aan elkaar.

Opdat je de Verbeelding niet doodslaat en opdroogt, sterft voordat je dood bent.

Een Jordanese Limburgse die op ons pad kwam, ze was kampioen in Taekwondo

Wanneer de Bijbel logisch en rationeel in elkaar zat, zou dat in strijd zijn met de realiteit van Het Leven, een paradoxale gebeurtenis en mysterie waar die zogenaamde ‘wetenschap’ he le maal niets van begrijpt. Een stel ambtenaren van D66 aan het overheids-infuus die volgens de laatste academische mode wat  belangen-gekleurde beweringen publiceren.

Wie betaalt, die bepaalt.

Want wat is ‘be-grijpen’, behalve iets willen vastgrijpen dat oplost als je het denkt beet te hebben. Meer dan ‘begrijpen’ is het goed om te ‘houden van’… Elkaar beethouden, vastgrijpen, omhelzen uit Liefde en om Het Leven te vieren, omdat je ook beseft dat je elkaar ooit weer los zal moeten laten.

Zonsondergang bij Vaals

De omhelzing is van God, de greep van (be)grijpklauwen van de satan en zijn partij: D66. Mensen die ‘Het Leven’ haar Verhaal dood checkten tot ze bij het nihilisme uitkwamen. God beware ons daarvoor Amen.

We zitten sinds kort ook op Instagram

Tegenwoordig heeft Interessante Tijden ook een eigen Instagram-pagina getiteld ‘Liever Dood dan Slaaf’, vernoemd naar het fotoboek dat dit najaar verschijnt over de Pelgrimstocht door de Friese Natuur op zoek naar Vrijheid.

Afke doet tegenwoordig de PR, die snapt meer van al die digi-blingbling dan ik, die sociale contacten enzo. Sterker nog: die vindt dat zelfs leuk om te doen.

2 Replies to “SM (Samen Meegenieten) in Limburg”

  1. Je hebt helemaal gelijk over dat protesteren, zeker als je nog meer kwaltieiten hebt die je tot uitdrukking wilt brengen. Je gaf hetzelf al aan, ik ben meer dan een protestschrijver.

    Maar het probleem zit em hier: al die eilandjes van protestschrijvers, demonstraties en activisten,
    slaan verdeeld nog geen deuk in een pakje boter.

    Zoals de meesten in middels wel weten er is een bijzonder geraffineerde wereldwijde
    propaganda campagna in werking waarin alle media samenwerkt.
    Die (Via Covid naar SDG) propaganda oorlog wordt hoofdzakelijk gevoerd via de televisie
    want daar kijken de burgers nou eenmaal naar.
    Wanneer iedereen het zelfde verhaal uitspuugt, zie je die effectiviteit dus plaatsvinden.
    Er wordt een nieuwe realiteit gecreëerd.

    Protestschrijvers, klokkenluiders, activisten en demonstranten verenig U.

    Verenigd wordt het dus een compleet ander verhaal, ook jullie kunnen met dezelfde mond spreken
    en een legitiem podium en forum representeren, met de uiteindelijke macht om het volk te bereiken.

    Bluetube geeft al een mooie aanzet. Dit initiatief heeft de potentie om uit te groeien tot een
    verenigde kracht, met een basis van klokkenluiders als legitiem apparaat waar de rest op kan bouwen. Een grotere mediabeweging in beeld en geluid met invloed om de massa te informeren.

    Ik geloof in dit scenario. En je weet hoe dat gaat met geloof, dat je er dan naar gaat handelen.
    Succes.

  2. Wat betreft de complexiteit van verhalen heb je wel een punt. Je kunt tot de molecuul doorspeuren tot de essentie van het verhaal is verloren gegaan. Wat dat betreft zijn de reformatoren ook te ver gegaan. De katholieke dogma’s hadden ze afgezworen, maar daarvoor in de plek soms eigen dogmas gemaakt. Juist de Bijbel laat vaak verschillende kanten van een verhaal zien, zonder alle gezichtspunten te willen verenigen in een sluitend dogma.

    Er waren ook slechte protestanten, zoals je ook een paar noemt. De vraag is wel wat er zonder een zekere herbezinning van de met bijgeloof ontaarde katholieke kerk nog van het christelijk geloof was over geweest. De basis van die terugkeer is dan toch de Bijbel, of wij dat nou leuk vinden of niet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *