Moord op het Meisje van Yde onopgelost

Het lijden is nog steeds af te lezen

In het Drents Museum liggen veenlijken tentoon gesteld, met als beroemdste veenmummie het Meisje van Yde. Zij kreeg in 2010 een herdenkingsplek aan de Veenweg bij Yde op de Hondsrug, waar haar veenlijk werd gevonden. Zij werd met een koord om de nek gewurgd, en haar leerachtige overblijfselen werden in 1897 door enkele veenboeren opgegraven. 

De vindplaats aan de Veenweg tussen Vries en Yde

In het museum kun je nog steeds het lijden van het meisje van de grimas van haar gezicht lezen. Het is eigenlijk best gek, dat je zomaar een lijk kunt tentoonstellen. Enkel omdat je de nabestaanden van 2000 jaar terug niet op weet te snorren, heet een vermoord mens dan een wetenschappelijk artefact dat je aan publiek mag showen.

De veenlijken zijn 1 van de belangrijkste attracties van het Drents Museum

Toeschouwers als ondergetekende, komen dan gedreven door morbide fascinatie naar de afdeling van ‘veenlijken’ om zelfs een foto van je overschot te maken. Ik kreeg er ook een gek gevoel bij, alsof je iets doet dat volgens de morele wetten van dit universum niet mag. Maar door je fascinatie overtreed je die Regel dan toch… Wat vind jij, moet ik die foto uit discretie maar beter verwijderen?

De webzijde van stichting De Hondsrug in Borger verhaalt:

In het voorjaar van 1897 vonden boerenarbeiders in een veentje bij het beekdal van de Runsloot de overblijfselen van een jong meisje. Ze was door het veen geconserveerd. Ten zuiden van het dorp Yde wijst een bord de plek aan waar het Meisje van Yde 2000 jaar na haar dood werd gevonden. Ook het landschapskunstwerk ‘Gebroken Cirkel’ van kunstenaar Derk den Boer vertelt over deze vondst en het omgevende landschap.

Het ‘gebroken circel’-monument voor het meisje van Yde op de plaats delict

Stichting De Hondsrug plaatst Hotspots bij alle plekken, die op deze ijstijdrug van Emmen tot de stad Groningen er toe doen. Deze plek tussen Vries en Yde wordt De Hondstong genoemd, een 100 meter breed beekdalletje.

Hotspot, dramatische plek met GPS te vinden

Ze vervolgen, dat de moord op het Meisje van Yde, ongeveer tweeduizend jaar geleden nooit is opgelost.

Hoe kwam het Meisje van Yde in het veentje terecht? Onderzoekers stelden vast dat ze pas zestien was toen ze met de wollen band om haar nek om het leven werd gebracht. Werd ze door haar gemeenschap geofferd? Stierf het meisje in het veen om haar mensen met hun goden te kunnen verzoenen? Echt weten zullen we dat nooit…

Net een depressieve emo

De reconstructie uit 1994 van het gezicht oogt een beetje als een depressieve Emo-puber, met bijna Neanderthal-achtige trekken. Dat heidenen mensen offerden is ook bekend bij de Friezen, wij worden door de Drenthen (Saksen) ‘Stijfkoppen’ genoemd (huh, wie, ik?).

Friese terpbewoners op de zeeklei lieten mensen op een zandbank achter die dan bij vloed overstroomde.

De veenlijken expositie

Misschien is dit de manier van de Veenkloters (bijnaam voor onze Drentse buren) om het met hun goden op een akkoordje te gooien. Grootschalige mensenoffers vinden in de moderne tijd enkel nog plaats voor de God Mars, de god van de Oorlog. Met miljoenen tegelijk, alleen al afgelopen eeuw. En voor de Mammon, de winsten van farmaceutische multinationals.

Daarnaast worden er in Nederland per jaar nog 33 duizend abortussen gepleegd op ongeboren kinderen. Kinderoffers voor de god Prochoice, zo kun je die zien.

Maar ….In een kerkdienst iemand de keel doorsnijden, dat doe je niet meer zomaar als verstandige seculiere mensen… Misschien nog bij satanische hoogmissen? Wat de Drenthen betreft, ook de mensen in het museum en het personeel. Ze hebben een aangename onderkoelde humor en menselijkheid, waarmee je direct verwantschap voelt

De expositie in het Drents Museum

Ik was nog nooit in Assen geweest, op De Brink, de Saksische variant op De Buorren bij de Friezen. (buurt) Dat viel lang niet tegen, net als het Drents Museum. Ze hadden een expositie ‘Sterven in Schoonheid’ over het door de Vulkaanuitbarsting van de Vesuvius getroffen Pompei. Bedenk dat zij toen die hoge beschaving hadden, precies in de tijd dat het Meisje van Yde op het veen leefde.

Wie bij die uitbarsting in het jaar 78 overleed, dat was de natuurhistoricus Plinius de Oude. Hij is de Romein die de Friezen/Groningers omschreef als een ‘meelijwekkend volk’, op hun terpen omspoeld door de zee. Het schijnt dat Plinius van dichterbij de uitbarsting wilde bestuderen, als echte natuuronderzoeker. Dat had hij dus beter niet kunnen doen. Maar aan de andere kant, stierf hij zo in het harnas.

En dat is ook een vorm van sterven in schoonheid, wanneer je in dit leven maar 1 zekerheid hebt. Dat je sterft.

Ook met een leren koord aan elkaar gebonden

  • Aanvulling; Een lezer stuurde dit krantenbericht, dat in de veenbodem onder de Zwemmer bij Kollum bij het uitdiepen ook drie geworgde mensen waren gevonden

6 Replies to “Moord op het Meisje van Yde onopgelost”

  1. Natuurlijk hoeft die foto van meisje Yde niet verwijderd te worden.
    Er worden toch ook geen foto’s en video’s verwijderd van de 225 veenlijken Der Staten Generaal?
    De 1e en 2e Kamer zijn plaats delict, waar een heel volk wordt geofferd voor Mars en Mammon.

    En wat denk je van de foto-shoot momenten van die dooien van het koningshuis? Geen genade voor slaven- en opium handelaren.

  2. “De reconstructie uit 1994 van het gezicht oogt een beetje als een depressieve Emo-puber, met bijna Neanderthal-achtige trekken.”

    Die reconstructies zijn waardeloos. In de opsporingsreconstructies is maar één geval bekend, voor zover ik weet, van een meisje dat hierdoor herkend werd. Maar dat was niet door het uiterlijk, maar door het spleetje tussen de tanden. En dat was niet gereconstrueerd.
    Dat betrof het meisje van Nulde.

  3. Het Drents museum heeft internationaal aanzien.
    Dat hoeft niet persé iets van betekenis te zijn maar hier geloof ik dat het wel terecht is met hun tentoonstellingen van het terracotta leger van Xi’an en kunststukken uit het oude Iran.
    Het Drents museum heeft ook altijd aandacht voor Noordelijke realisten
    https://www.noordelijkerealisten.nl/index.php
    Diederik Kraaijpoel was in zijn tijd een ware bullshit-detector in de kunst.
    De Friezen kunnen in dit geval nog wat leren van de Drenten.
    Zoals Kosovo nu op het traject van aanmelding voor de EU is, denk ik dat de drie Noordelijke provincies van NL zich maar eens moeten aanmelden voor de BRICS.

    1. Aanmelding voor BRICS is een noodzaak, willen we economisch overleven. Een valuta gekoppeld aan goud is waarde vast. De Euro of opvolger CBDC wordt een ramp. Digitale betalingsdiensten zoals BUNQ die een “bankvergunning” kreeg van A. W. H. Docters van Leeuwen van de BVD, criminaliseren klanten d.m.v. ‘Artificial Intelligence’ en stelen hun ‘geld’ door accounts eenzijdig op te heffen, zonder enige verklaring. Binnenkort ligt elk bedrag van Eur 100,- onder een digitaal vergrootglas.
      Die overstap naar BRICS zal een logische stap worden vanuit het volk, maar worden tegengewerkt door de BIS/IMF/ECB criminelen.
      Binnenkort betalen mensen hier elkaar in Roebels, net zoals 50 jaar geleden het oostblok volk elkaar in Dollars betaalden. De keuze is: zwart of honger…

  4. Aardig boek: “Moorleichen” van de Ostfriese predikant Dieck.
    Ik vond het in de Provinciale Bibliotheek (Tresoar)
    Alfred Dieck beschrijft de vondsten van ~1600 veenlijken in Noord-Duitsland en Jutland met hun locaties en gedetaileerde vondst-omstandigheden die niet zoveel verschillen van het meisje van Yde.
    Samen met mijn dochter bezocht ik de beroemde “Tollundman” in het museum van Silkeborg (jutland) ~2500 jaar oud.
    Ooit werden bij het slatten en verbreden van de Oude Zwemmer bij Westergeest twee ruggelings aan elkaar vastgebonden lijken opgegraven.
    Eerst ging men uit van een recente moord, maar uiteindelijk bleek het om een duizenden jaar oude vondst te gaan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *