“Deep Ecology is niet ethisch maar esthetisch”

De Partij die het dichtste raakt aan wat je ‘Deep Ecology’ zou noemen

Lammert van Raan van de Partij voor de Dieren bereidt al een wetsvoorstel voor om ‘ecocide’ strafbaar te stellen, waarmee de biodiversiteit-variant op Urgenda-processen in de maak is. Lammert wil aandacht voor zichzelf, wat minder interessant is dan het thema va vandaag; Deep Ecology.

De partij van Nico Koffeman komt hier het dichtste in de buurt van de stroming die dankzij de Noorse filosoof Arne Naess bekend werd als ‘deep ecology’, tegen hanger van ‘shallow ecology’, lobbyend voor een grote bekering bij andere mensen.

Meer ongewenste biodiversiteit in huis

Pantheïsme, de Natuur is god en niet te ‘verbeteren’
Ondiepe ecologie betekent dat je protesteert tegen vervuiling en grondstof-overgebruik, met als doel een gezonde Westerse maatschappij. Dat is regulier milieu-activisme. Diepe Ecologie vraagt om een Bekering, en hanteert sinds 1984 (samen met filosoof George Sessions) acht levensprincipes ‘for defending Earth’ met ‘bevolkingsreductie’ als ruggengraat, zoals geformuleerd op hun Deep Ecology Platform.

Arne Naess van de Universiteit van Oslo woonde ergens tegen de poolcirkel aan, en hij bleef nog tot diep in zijn tachtigste jaar zelf hout sprokkelen om dat te stoken in zijn zelfgebouwde wildernishut. Leven als een heremiet, vele heiligen uit de orthodox christelijke traditie gingen Naess voor sinds de Heilige Antonius zich in de woestijn terugtrok in de vierde eeuw.

Het verschil tussen beide stromingen in hun ‘god’, bij Naess is dat niet ‘God’ maar ‘de Natuur’, een soort pantheïsme. Dat is nu de religie die de groene beweging met staatsgeweld aan ons opdringt. Op de World Future Research Conference (3-10 september 1972, Boekarest Roemenië) hield Naess de lezing die zijn idee ‘Diepe Ecologie’ beroemd zou maken, en zichzelf tot goeroe.

Daarin beschrijft Naess zeven richtlijnen voor diepe ecologie, met holisme en een soort Gestallt-therapie als leidraad: het geheel is meer dan de optelsom van de delen, de verbintenissen met de omgeving maken het individu. Opvallend is, dat hij in zijn zevende principe bepaald geen voorstander is van vaag globalisme. Hij gelooft dat korte ketens en zelfvoorzienende gemeenschappen beter zijn in ecologisch opzicht. En dat je niks hebt aan besluitvorming steeds verder weg

..aasvlieg legt eitjes in de snavel

European Wilderness Society
Later werk met de filosoof George Sessions zou van de daar gepresenteerde zeven filosofische richtlijnen acht actiepunten maken. De in 2013 opgerichte European Wilderness Society (een zoveelste vertakking van IUCN/WWF met oa Zoltan Kun in het bestuur) hemelt die Deep Ecology principes nog eens op haar website op. Hoe moet je de Aarde verdedigen, volgens het ‘Deep Ecology Platform’ uit 1984?

Inherent value: The well-being of human and nonhuman life on earth has intrinsic values, separate from human uses or purposes

Diversity: Richness and diversity of life forms contribute to the realization of these values and are also intrinsic values

Vital Needs: Humans have no right to reduce this richness and diversity except to satisfy vital needs

Population: The flourishing of human life and cultures is compatible with a substantial decrease of the human population. The flourishing of nonhuman life requires such a decrease

Human Interference: The present human interference with the nonhuman world is excessive, and the situation is rapidly worsening

Policy Change: Policies must therefore be changed. These policies affect basic economic, technological, and ideological structures. The resulting state of affairs will be deeply different from the present

Quality of Life: The ideological change is mainly that of appreciating life quality (dwelling in situations of inherent value) rather than adhering to an increasingly higher standard of living

Obligation of Action: Those who subscribe to the foregoing points have an obligation directly or indirectly to try to implement the necessary changes

De reuzenberenklauw, insecten zijn er gek op maar wel ‘invasieve exoot’…

Wie bepaalt ‘intrinsieke waarde’
Meteen problematisch is natuurlijk ‘intrinsieke waarde’. Wie bepaalt dat? De natuur zelf alvast niet. Een team juristen van de Dierenpartij? Wat is de intrinsieke waarde van een vlieg die je de hele tijd lastig valt? Ook de meest rabiate diepe ecoloog zal geneigd zijn de elektrische vliegenmepper er bij te halen, terwijl hij een nieuw schotschrift schrijft om ‘Aarde’ te verdedigen tegen plaagsoort mens.

De posterdieren van diepe ecologen als Dave Foreman (Earth First) zijn charismatische roofdieren als de wolf.

Die bezitten een schoonheid, die de Borelia-bacterie (veroorzaker Ziekte van Lyme) weer niet bezit of de keelhorzel die eitjes legt in de longen van een reebok. Terwijl die bacterie strikt genomen ook ‘intrinsieke waarde’ zou bezitten. Het gaat diepe ecologen dus uiteindelijk om de bescherming van hun eigen smaak, om te voorkomen dat iets stuk gaat wat zij mooi vinden.

En over smaak valt niet te twisten.

Zoals filosoof George Butler schrijft in zijn RebuttalThe Eight Points – A Reinterpretation of Deep Ecology:

It is probably better understood as a lose framework that encapsulates a world view and perspective of nature which is better understood as an aesthetic movement rather than a moral or ethical movement.

Het gonst ook binnen van de insecten en zweefvliegen

Hij legt dat verderop aardig uit:

Nevertheless, the vague and generalised nature of the 8 points is such that most people have interpreted these points and Deep Ecology more broadly up until the mid-1990s as a moral and ethical movement more than a movement merely concerned with generating an awareness of nature and an appreciation of its beauty and sublimity – in simple terms, a movement that is concerned with a shift in worldview and not ideology (Lynch & Wells 1998, 151-163).

..en over het filosofisch problematische ‘intrinsieke waarde’, schrijft hij:

If one holds the position that intrinsic value exists as many traditional Deep Ecologists do, then such a position as this makes sense, but nevertheless it is a strange position – it seems difficult on these grounds for instance to consider how and why we see some animals as “pests” or “parasites”, and why we do not think it is wrong to eradicate such species from our immediate area.

No doubt there are those who would claim that even this is wrong, but it does not seem to follow logically, many animals are quite harmful to us if they remain in our homes, as they often maybe be poisonous, or carrying diseases and germs that can make us sick or even kill us, such things are themselves living creatures – are we then to say that we should allow Smallpox or Ebola to run ramped in human society?

Vogelfotograaf toont z’n kleine vliegenvanger

Het gaat natuurbeschermers uitsluitend om de beestjes die ze zelf mooi vinden. Zo’n prachtige wolf, een poema, tijger of jaguar. (Of een kleine vliegenvanger, een zeldzaamheidje die je mooi op de foto kunt zetten.) Tot zo’n roofdier met intrinsieke waarde bij ze zelf in de achtertuin verschijnt, en bijvoorbeeld hun hondje Fifi de keel afbijt of de kat afmaakt.

Het gaat om posterdieren, die mensen mooi vinden, zoals je het ook jammer zou vinden wanneer de sloopkogel in het Paleis op de Dam zou gaan om er een mega Mac Donalds in de plek te zetten. En wat mooi is, dat is een kwestie van smaak. Hun smaak dus. Over smaak valt niet te twisten. Je kunt ook een heel andere smaak hebben, en dat standpunt is filosofisch even legitiem.

Fans van Mac Donalds hoor ik nu denken…nou, dat stomme paleis…

10 Replies to ““Deep Ecology is niet ethisch maar esthetisch””

  1. Hoi Rypke,
    in Nepal heb ik nog geen McDonald’s gezien, lang leve de heilige koe van de Hindoe.
    Welk mens dat bewust eet, denkt er ook maar even aan om bij een junkfood keten te gaan eten? Voor mij zijn dat de consumptie zombies of laadklep open en volduw wandelende holle pijpen.

    Een reset op zijn tijd schijnt schoonschip te maken met alle bijgedachten van mensen die niet eens hun eigen eten verbouwen en alleen kunnen bestaan vanwege overproductie van de eerste levensbehoeften. En ze zodoende via rationele hersenspinsels erop los filosoferen en zo diep over de zin van alles nadenken dat ze vergeten het leven te omarmen. Waarbij uit frustratie zich zelfs tegen de soort genoot afzet die neerbuigend als boer en arbeiders in een hokje geduwd worden, maar wel in zijn levensbehoeften voorzien. Tolstoi schreef het mooi over lekker moe zijn na een dag hard werken met een zeis om gras te maaien.
    Je hebt niets nodig buiten dan de eerste levensbehoeften om het leven volledig te omarmen zelf geen scholing of een hoger dan gemiddelde intelligentie, deze laatste kunnen vaak een rem zijn. Ofwel het snoepen van de boom der kennis kan je juist ongelukkig maken.

    Inderdaad waar beginnen onze emoties een significante rol te spelen bij ons oordeel. Want het is oordelen vanuit een beperkt overzicht van wat wij als belangrijk achten los van esthetische waarden die ook relatief zijn . Is het bij een Pandabeer met een webcam een jong zeehondje een mug of een foto van een vliegenvanger op een hobbyist zijn camera die met zijn lange telelens een tekort aan iets anders compenseert? En hoe zit het met het erotisch effect van close-ups door eigen waarneming met geur erbij van de bloemen? Elk jaar in April staan de manderijnboompjes waarvan er veel staan in ons dorp in de bloei. Als ik dan mijn liter melk bij het theehuisje ophaal dan is het net of ik in een fles met parfum loop.
    Rust zit in eenvoud, onder andere door acceptatie van verschillen en tevreden zijn met weinig. Hoe meer we van die kern afraken hoe moeilijker we het voor onszelf maken.
    Niks mis mee om lekker moeilijk te doen als je nog in het spel verstrikt bent, alles op zijn tijd. Zolang het spontaan opborrelt ben je in resonantie met je eigen natuur.

    Is het Natuur of Nat-uur van de natte droom ecologen?

  2. Uit de Lijbel een vergaan manuscript van apocriefe teksten. Het was weer opgedoken in een kist in een Kasteel met materiaal uit een oorlog. Er zaten onder andere A.I pentekeningen met ruwe schetsen van een Artificiële Rembrandt tussen en nog weer meer Nostril Dames onheilspellende teksten. De Gezagvoerder van het vergane ruimteschip die deze schat vervoerde heeft het nog net mentaal kunnen doorgeven aan een man met een lange grijze jas en een hoed. Het schip dobbert nu in de onheilspellende diepte van de Cosmos rond bijgenaamd The Floating Dutchman.
    Volgens deze tekst is er een Achtste Scheppingsdag
    Genesis 8: 8 uur 8
    Op de achtigste dag om 8 over 8 vond er een geheime schepping plaats genaamd Rewilders en Chemo Terminators.
    (Bijgenaamd de Achtste Schepping.)

    Achtste Schepping in actie
    Mr. Rewilder zat in zijn kantoor nr. 6 op de 66ste verdieping van het One with Nature Institute. Op de achtergrond stond muziek aan van een levensvorm die volgens zijn zoekmachine een nachtegaal genoemd wordt.
    Hij was blij dat de nieuwe airconditioning op houtsnipperenergie zijn werk deed op deze snikhete dag waarbij het kwik tot 25 graden was opgelopen. Nooit eerder in de historie van de mensheid was er op deze locatie en in zijn aanwezigheid zo’n hoge temperatuur gemeten sinds de opening van het gebouw een week geleden in de maand Juni op de 30ste breedtegraad. Hij moest met een eindopplossing komen voor iets waarvan hij niet zelf tot enige conclusies was gekomen. De probleem analyse was al gemaakt er waren teveel mensen die te werelds geworden waren en niet meer zo te binden waren aan enge verhalen over straf na de dood. Zich ook niet lieten opnaaien dat alles wat niet in de landsgrenzen lag slechts en boosaardig is. De Opperboeren zagen dit als een bedreiging mede omdat men ze steeds meer openlijk aan de kaak stelde. Ze hadden daarom besloten om de Achtste Schepping in werking te zetten. Terwijl de Chemo Terminators hun uiterste best deden om niet teveel op te vallen moest Mr. Rewilder een systeem bedenken om een reden te verzinnen om de kudde weer in een koraal genaamd Stad te kunnen drijven en zodoende beheersbaar te houden. Hoe Mr. Rewilder dit voor elkaar schijnt te krijgen en in vele zaken succesvol was staat beschreven in de Chronicles van R.Z. gebundeld onder de naam Interessante Tijden.

    R.Z is een Avatar van zichzelf en volgens de overleveringen geboren vanuit wonderbaarlijke verwondering dat mensen zo makkelijk een loer te draaien zijn.

    1. Hét Festival of fools era, eigenlijk wel om te lachen hoe we in het leven een naam en geboortedatum uitspelen. Vandaag voel ik me een vrouw morgen een man en volgende week heb ik geen tijd dan zit ik stil in de tuin om een boom te zijn. Ik denk dat God als mannelijk persoon buiten ons zich misschien wel dood gelachen heeft. Het lijkt meer erop in de huidige trend dat deze als een Phoenix uit de as herrijst om als een onpersoonlijk alom aanwezig Bewustzijn aanvaard te worden en schuilgaat door onder andere rollen als namen en geboortedatums uit te spelen, gewoon om het niets te doen met alle potenties te doorbreken.

      1. Uiteraard ook jij als mede acteur. Of heb jij jezelf gecreëerd en creëer je alles wat je nodig hebt uit de lucht en waar komt dat dan vandaan? Als je niemand nodig om te bestaan zelfs geen identificatie zoals Michael en doet niets terug dan ben je volgens mijn gevoel heel eenzaam.
        Geniet van het Spel buur en wordt niet zuur.

        PS
        Heb de video van Jordan Maxwell Maritime Admiralty Law, teruggevonden het sluit aan bij de dingen die jij reeds vermeld hebt . Ik voeg de link hieronder voor het geval het je interesseert en het nog niet gezien hebt

        https://m.youtube.com/watch?v=hE1HkWexuOk

        1. Ha die buurman!
          Geef je nu antwoord op mijn vragen aan P.S.M. ? Ik geef toe dat de volgorde van alle reacties hier verwarrend kunnen overkomen. Mijn reactie op PSM was later dan die van jou, dus die komt dan recht onder jouw tekst te staan. (geen inspringing)

          Je kent mijn eerdere teksten waarin ik aangaf te geloven in onze creator. En met ‘onze’ bedoel ik ‘Al wat is’. Ik geloof alleen niet in religies, omdat deze de mens in dwaling brengen.
          V.w.b. mijn leven ben ik de auteur. Acteren doe ik alleen als de wet dat verlangt van mijn persona. Niet omdat ik daartoe wordt verplicht, maar omdat ik daartoe bevoegd ben. Daar blijf ik pH-neutraal in, omdat verzuring leidt tot verlies. Emoties blokkeren de ratio.

          Soms kan ik me eenzaam voelen, maar alleen binnen een mensenmassa. Nooit als ik thuis ben. Zou jij als buurman moeten weten Marinus.-;)

          Helaas was Jordan Maxwell een van de weinigen, maar zeker niet alleen, in het bestuderen van het wereldwijde (handels-) rechtssysteem van top-to-bottom. Dat is de enige manier om corruptie te ontdekken zonder dat je zelf in de fuik vastloopt. De afgestudeerde student rechten gaat van bottom-to-top aan de slag en maakt carrière. Gaandeweg ervaart deze de corruptie als het te laat is en toch verder zal moeten, omdat er geen weg terug is. Op de maatschappelijke ladder gooi je de gegeven tijd, energie, aanzien en verdienmodel niet weg. Zo werkt de corruptie machine… ook bij Politie, het leger, zorgverlening, brandweer en meer vitale onderdelen van onze samenleving. Over ethiek en esthetiek gesproken…

          Het is niet voor niets dat emeritus hoogleraar Recht, Twan Tak pas na zijn carrière kon uitweiden over ‘ons’ Rechtssysteem. En hij wist al ver voor 1980 hoe verrot het was.

          A je to !

          1. Michael een mooi antwoord vind pH neutraal een goeie. Over de auteur van het leven is de vraag in hoeverre we grip op details we in de hoofdstukken hebben en spontaniteit laten gebeuren. Ik weet eigenlijk niet precies hoe mijn verhaal er per hoofdstuk in details uitziet. Ik heb wel een ideaal en houd zo veel mogelijk ruimte voor intuïtie en spontaniteit. Met in mijn achterhoofd dat het enige wat ik zeker weet is dat ik één van de vele manieren ben waardoor de Cosmos zich manifesteert. Best weinig maar daardoor zit ik niet vast aan religieuze, filosofische, en dogmatische ballast Ik kan goed met de rest omgaan. Ik sluit me aan bij jou dat het eigen huis en stilte mij bekoord. Een beetje de kluizenaar aan de rand van de maatschappij waarbij ik niets vervloek, ieder zijn keuze. .
            Ik zie bij ons en gelukkig steeds meer mensen een grote gemene deler. Dat het niet zozeer om de poppetjes gaat maar het systeem welke de poppetjes de kans geeft het te misbruiken. De pilaren hebben betonrot, niet alleen de Trias Politica ook Religie plus Wetenschap. De Kern waar het om draait simpel namelijk slecht moraal en ethiek op sleutelposities. Tijd voor herorganiseren geen Reset. Oud en nieuw in balans brengen en de toekomst omarmen als een uitdaging en niet als een bedreiging.
            Gaat lukken helaas niet snel genoeg er zal nog veel leed over ons uitgestort worden als stuiptrekkingen. Rond 2025 zie ik weer licht door de wolken komen.
            Aje to buur.

            Dat PSM ontgaat mij ook dat inspringen met reacties. Ik denk dat de mist reeds geklaard is niets gebeurd toevallig volgens mijn boekje/inlegvel. Het is met potlood geschreven en niet in steen gebeiteld dus ik kan het nog uitstuffen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *