Niet waterdamp uit vliegtuigmotoren vormt ijswolken in ijsverzadigde lucht. Maar aerosolen en roetdeeltjes laten ijs kristalliseren tot langgerekte vliegtuigsporen. Dat is zonder opseksen het resultaat van ruim een kwart eeuw contrail-onderzoek bijeengebracht in een overzichtstudie van dé contrail-expert van dit moment, Ulrich Schumann.
Die bevinding – fijnstof vormt ijswolken- komt overeen met deze studie van Karl D. Froyd van de NOAA in Nature Geosciences. (2022) Zij zien woestijnstof als belangrijkste oorzaak voor de vorming van hoge ijswolken. Van zulke studies ga je niet op het puntje van je stoel zitten. Van een sappig chemtrail-complot juist wel, popcorn er bij.
De luchtvaart verpest onze blauwe luchten
Zoals steeds meer mensen opvalt wanneer ze naar de lucht kijken, ontstaan door vliegtuigen complete witte rasters die een dag met blauwe lucht kunnen veranderen in een melkig witte duisternis. Zo zit je ’s ochtends naar een hoopvol zonnetje te kijken.
Tegen de middag kijk je tegen een rasterdeken die het licht verduistert van hoge ijswolken, uitgewaaierde vliegtuigsporen.Toen tijdens de Plandemie alle vliegverkeer aan de grond lag, waren de luchten plots een stuk helderder.
Die melkige verduistering heet Contrail Induced Cirrus (CIC) in vakjargon. “Chemtrails”, zeggen mensen die er een mondiaal sproeiprogramma in zien om het weer te manipuleren. Of zelfs erger: Om de mensheid te vergiftigen met nanodeeltjes.
Voor we die sappige complotten bespreken, moeten we eerst naar het saaie deel van dit artikel: Een reviewstudie in Meteorological Monographs, die Ulrich Schumann mij toestuurde.Vijfentwintig jaar fysische haarkloverij over het ontstaan van sporen van ijsdeeltjes.
De kortst mogelijke conclusie: Zonder roetdeeltjes en fijnstof geen persistente contrails. Tenminste, wanneer de luchtvochtigheid en temperatuur voldoen aan het zogenaamde Schmidt-Appleman-Criterium.
Pas toen de luchtvaart in het klimaatbeklaagdenbankje kwam, rond 1999, kregen ze bij Schumann’s DLR budget voor contrail-onderzoek. Voor de blauwe luchten kregen ze het geld niet, enkel vanwege aan cirruswolken toegeschreven opwarming van het klimaat.
Het Schmidt-Appleman-Criteriumzzzzzzzzzzzzzzzzz
Een overzichtstudie over atmosferische fysica en chemie over ijsdeeltjes op 12 kilometer hoogte. Dat kost ook veel meer inspanning, dan het consumeren of verbeelden van een sappig complot. Dan word je enkel gehinderd door een overdaad aan kennis.
Bent U er nog, lezer, of vindt U dit nu al een ‘longread’? Let maar op, wedden dat je er vluchtig diagonaal doorheen leest en denkt ’tzalwel, doe mij een lekker verhaal of een paar blote tieten’.
Schumann en Heymsfeld schrijven:
Within the accuracy of temperature and humidity measurements, the SAC (Schmidt Applemann Criterium) has been verified experimentally (Busen and Schumann 1995; Schumann et al. 1996; Jensen et al. 1998b; Schumann et al. 2000). The measurements confirmed earlier findings that ice saturation is insufficient for formation of visible contrails.
Wat pik je daar uit?
Een lucht met alleen ijsverzadiging is dus niet afdoende, om zichtbare vliegtuigwolken te krijgen. Je hebt een extra zetje nodig, en dat komt van fijnstof uit vliegtuigmotoren. Gek genoeg was er tot voor kort niets gemeten aan de uitstoot van vliegtuigen van die kleine stofdeeltjes.
Alternatieve brandstof (laag-aromatisch) scheelt de helft aan contrails
Vroeger werd vliegtuiguitstoot vooral gemeten vanaf de grond met apparatuur die rookvorming in kaart bracht. Pas recent (vanaf 2010) gingen ze in de contrails zelf meten, vanuit vliegtuigen die een ander vliegtuig volgen.
Het DLR heeft daar een eigen Falcon-jet voor, die dan een ander vliegtuig kan volgen met meetapparatuur.
Sinds 2015 blijkt dus dat het gebruikte type brandstof bepaalt of je langdurige ijswolken krijgt. Kerosine met veel aromatische koolwaterstoffen (ongeveer 20 procent) geeft in ijsverzadigde lucht langer strepen.
The effect of alternative fuels on particle emissions and the formation of contrails has been investigated since May 2014 within the Alternative-Fuel Effects on Contrails and Cruise Emissions (ACCESS II) and Emission and Climate Impact of Alternative Fuels Experiment (ECLIF) projects (B. Anderson and H. Schlager, American Geophysical Union, 2015, per- sonal communication).
In summary, Nice,0 in the young contrail can be estimated from the soot emissions and the fuel consumption per unit flight distance,
En dan volgt een brei van formules die je op zijn best half begrijpt.
Klopt gangbare verklaring toename contrails wel?
Natuurlijk spelen de weersomstandigheden een grote rol, de vlieghoogte en de ijsverzadiging op vlieghoogte. Maar zoals ik nu de publicatie in Meteorological Monographs begrijp, geeft de toevoeging van fijnstof de doorslag of er ijswolken vormen die hangen blijven.
Dat fijnstof blijkt ook de belangrijkste oorzaak van het natuurlijke ontstaan van hoge cirruswolken, zo meldt deze studie uit Nature Geoscience in 2022. Een klein deel van woestijnstof weet ook de hoge luchtlagen te bereiken, waar ijsvorming kan optreden. Zo zou dan meer dan 70 procent van hoge cirruswolken verklaard kunnen worden.
Met dit fijnstof tot nadenken komt ook de ‘expert-verklaring’ tegen chemtrails verder op losse schroeven. Dat koudere waterdamp uit schonere motoren tot meer contrails zou leiden. In zekere zin zijn alle contrails dus ‘chemtrails’ van roet enz uit vliegtuigmotoren.
Zoals ik Ulrich Schumann voorlegde:
The regular ‘expert’ explanation, as cited in a 2016 paper in Environmental Research Letters is, that cleaner aviation (…) leads to more persistant trails:
“as larger engines and fuel efficiencies that create cooler water vapor and allow increased plane traffic to fly at higher altitudes, leading to more persistent condensation trails.“
However, if aviation is cleaner in terms of fuel efficiency (as pilots regularly tell when we fly with TUI), less soot and aerosols would be emitted, leading to less condensation nuclei, which are the root cause of persistent contrails in ice supersaturated air, as water from engine exhaust is – in terms of mass- only a fraction of the ice content of a contrail induced cirrus cloud
– Or is this not true?
Maar het blijkt allemaal weer oneindig complex te zijn
Schumann antwoordt op die vraag als typische domein-expert, het is allemaal oneindig complex en er is nog heel veel meer onderzoek nodig. Bèta-Wetenschapzzzzzzzzzz….:
The question whether a contrail forms (i.e. whether the atmosphere is cool enough and humid enough so that the Schmidt-Appleman criterion is satisfied)
Or whether a contrail is persistent (i.e., when ambient humidity is above ice saturation)Or whether the contrail is optically thick or thin (high or low number of ice particles in the contrail)
Or whether the contrail has strong or weak climate impact (depending among others on contrail properties and the brightness temperature of the Earth-atmosphere below the contrail and on the sunshine and the albedo (i.e. how much of solar light is backscattered to space, whether the underground is black or white, cloud covered or clear), and on many other parameters).
See attached paper.
Hij is wel tegen de toevoeging van aluminiumdeeltjes in brandstof, zoals in een studie in 2022 werd voorgesteld
Some of these depend also on the fuel properties.
So, unfortunately, your questions cannot be answered simply.
I recommend avoiding fuel additives (such as aluminum) whenever possible. The cleaner the fuel, the better
Kind regards, Ulrich Schumann
Schumann’s pensioen zit in de pocket, een prijs voor duurzame luchtvaart kreeg hij al.
Zappen en Sprayen met een sausje HAARP er bij, veel spannender
Zijn verklaring is dus eigenlijk een beetje saai. Als het aan zo’n contrail-expert ligt van het DLR, dan waren ze al lang schoner dan schoon. Doe mij dan liever doktoringenieur Coen Vermeeren zijn ‘Verduisterende Praktijken’ (2024). Of nog een tandje er bij, ‘Hemel onder Vuur’ van Fred Teunissen. (2017)
‘Ze’ vergiftigen ons, aldus Teunissen, keer het chemtrailtij! En uiteraard komt ook HAARP er bij voor full spectrum dominance.
Chemtrails bevatten nanodeeltjes van metalen en andere stoffen die zo onvoorstelbaar klein zijn dat ons afweersysteem ze niet herkent. Ze worden opgenomen in vitale organen en veroorzaken daar ontstekingen die ons ziek maken.
Zoals Teunissen aantoont, is het ‘sprayen’ maar één kant van de chemtrail-medaille. De andere is het ‘zappen’: het met hoogfrequente elektromagnetische energie doorstralen van de met chemtrails bewerkte atmosfeer. Ook dit zappen heeft ingrijpende gevolgen voor de gezondheid van al wat leeft en groeit.
En dan zijn er nog mensen die ‘de piloot Willem Felderhof’ aanhalen die getuigd zou hebben van een sproeiprogramma. Maar de kwaal van Felderhof heeft niets met extern sproeien te maken.
Wel met vervuilde cabinelucht die piloten ziek kan maken in hun drukcabine. Bijvoorbeeld wanneer er door een olielek al bij lage concentraties toxische stoffen in de luchtcirculatie komen. Terwijl je als cabin crew daar urenlang aan wordt blootgesteld. Daarover kwam ik al een studie uit 2007 tegen, die ook de samenstelling gaf van Jetfuel A1.
‘Nanodeeltjes die mensen ziek maken’
Mogelijk haalde Teunissen inspiratie bij het boek van Elena Freeland, ‘Chemtrails, HAARP and the full spectrum dominance of Planet Earth.’ (2014) Dat hij een Nederlandse vertaling gaf met eigen naam er onder.
Dit boek onderzoekt hoe chemtrails – chemische stoffen uitgestoten door vliegtuigen – en ionosferische verwarmers zoals het High-frequency Active Auroral Research Project (HAARP) in Alaska een kwaadaardige agenda dienen.
Met een stille ‘militaire revolutie’ zijn de atmosfeer en de ruimte het nieuwe slagveld geworden om op afstand toegang te krijgen tot de lichamen en hersenen van iedereen opAarde.
Nanodeeltjes in de atmosfeer worden door straling verhit met als doel het totale planetaire weerbeeld te manipuleren. Orkanen, droogte, overstromingen, aardbevingen, hittegolven en extreme kou zijn hiermee niet langer ‘natuurlijk’.
Zeg nu zelf, wat klinkt er spannender. Vijfentwintig jaar fysische haarkloverij over ijsdeeltjes in Meteorological Monographs, of een groot complot tegen de mensheid dat zo verfilmd kon worden…
Full Spectrum Boredom
In de hoek van holistisch therapeuten die ‘wakker’ zijn en ‘bewuste’ natuurgenezers met Boeddhabeeld in huis, heet alles dat met ‘chemie’ te maken heeft meteen ‘vergif’. Dan voeg je een element van spanning toe, deelbaar op sociale media, die in het laboratorium van noest arbeidende chemici of het kantoor van atmosferische wetenschappers afwezig is.
Die chemici vragen zich ook af ‘wanneer is het vijf uur, dan kan ik naar huis’…En 16:45 maken ze alvast aanstalten, wanneer ze in dienst van een overheidsinstituut zijn. Zo is het leven van de mens, een treurnis van wieg tot graf, een zoektocht naar houvast en ontsnapping, van geboortecertificaat en echtscheidingspapieren tot overlijdensverzekering.
In het menselijk leven gaan twee hoofdwetten op voor sociale dynamica:
- De Wet van Sociale Entropie: Iedereen doet maar wat
- De Wet van Behoud van Ellende, het wordt nooit beter, enkel anders.
Ook wanneer je miljardair bent, je hebt je eigen Epstein Island, vroeg of laat kom je het spook van verveling tegen. Ga je dan extremere kicks zoeken? Is zo niet ook de aansluiting bij een satanische sekte met kinderoffertjes te verklaren: Full Spectrum Boredom.
Welke man met liefdevolle vrouw, kiddies en een gezond geloof gaat zoiets nu doen? Tenzij deze zich kapot verveelt…Dus wees een beetje mild voor mensen die van complotten houden.
Nog 1 openstaande vraag
Dus laten we de chemtrail-theorie niet te zeer belachelijk maken, wanneer mensen daar plezier en zingeving aan beleven. Of sociale status, terwijl andere mensen ze eerder niet zagen staan. Wat moet je anders, je eigen Pinkstergemeente oprichten, en in tongen sprekend over de grond rollen? Op bedevaart naar een zwarte kubus in Mekka en daar rondjes omheen lopen?
Er staat nog wel degelijk nu een grote vraag open:
Wanneer iedereen ziet dat vliegtuigstrepen de laatste decennia in omvang en duur toenamen, terwijl brandstoffen schoner zouden worden (minder roetproductie en stofdeeltjes) en terwijl stofdeeltjes nodig zijn voor lange ijssporen:
– Is dat dan juist geen bewijs voor een aanvullend sproeiprogramme van onbekende afzender? Of dat er vliegtuigen rondvliegen met vuilere brandstof?
Ik vond de verklaring van Schumann niet echt bevredigend, dat het weer oneindig complex is. Een schonere luchtvaart zou minder roetdeeltjes produceren, en dus minder ijswolken laten vormen. Want de toevoeging van fijnstof geeft immers de doorslag bij ijsvorming, niet de ijsverzadiging van de lucht zelf.
- Help mij bij die onderzoeksvraag de onderste steen boven krijgen en steun Interessante Tijden