
Boerdam krijgt subsidies van de EU voor ‘De Betere Wereld’…
De lobby van vegetarisme tegen de veehouderij heeft dit jaar weer een nieuw woord toegevoegd aan het woordenboek: Vleesagressie. Dat vind je op de campagnewebzijde ‘weekzondervlees’ van de gelijknamige actiegroep van ‘hippe vegetariër’ Isabel Boerdam van marketingbureau Green Food Lab (van oa nepvleesbedrijf Beyond Meat)
Zij stuit met haar campagnes op steeds meer publieke weerstand door wat Diederik Stapel eerder ‘vleeshufters’ noemde. Voor die vegalobby krijgt ze subsidie van de Europese Unie haar Like a Pro-project.
Dat onderzoeksproject moet met 14 miljoen euro subsidie ons vegetarisch helpen maken voor ‘het klimaat’, en dan vooral voor multinationals die op EU-klimaatbeleid een verdienmodel bouwen.

Het stappenplan van het LNV-minsterie haar Eiwittransitie die 2017 begon, bovengehaald door het WOO-team Voedseltransitie (Mark van de Vegt)
‘Er is meer dan vlees’
Boerdam is met haar stichting 1 van de vele ‘veranderaars’, impactmakers, changemakers, kwartiermakers, transitiemanagers, accelerators en aanjagers die je vroeger ‘beroepsactivist’ zou noemen.
Toen Carola Schouten (nu Burgermeester Rotterdam) als LNV-Minister de ‘Voedselagenda’ (2015) inzette van Sharon Dijksma (LNV, nu Burgermeesteres van Utrecht) en Edith Schippers (VWS, later ‘CEO’ van Food Valley en DSM Nederland) met de ‘Eiwittransitie’ in 2017, ontstond een wildgroei aan ‘particuliere’ actiegroepen aan het staatsinfuus. Die moesten de ‘eiwitstrategie’ van de ambtenarij gaan verkopen.

Het door Pieter Winsemius in 1990 geprojecteerde ‘Kantelpunt’ in 2012 voor de Trilateral Commission
Daartoe formuleerden LNV-ambtenaren als Marion Beens bovenstaande ‘interventieladder’, die lijkt op het transitieschema dat Pieter Winsemius formuleerde bij McKinsey. Hoe je eerst vrijwillig begint, en mensen enthousiast maakt, vervolgens keuzevrijheid inperkt, en vervolgens met verboden en regulering komt om mensen te dwingen.
Boerdam starte in 2018 de Week Zonder Vlees en Zuivel-campagne. Die vindt nu ieder jaar begin maart plaats. Hun overheid (LNV) begon zelf in 2018 de miljoenen euro’s kostende ‘Eetwissel’-campagne met het Voedingscentrum, dat op de payroll staat van dat ministerie. Ze richtten zich op liefst 250 radiostations met een radiospotje en op 4,8 miljoen huis aan huisbladen.
Daarnaast zou het LNV-ministerie gaan inzetten op dwang. Vleesloze overheidskantines, het aanbod van vlees in retail verkleinen en ze bereiden een Vleestax voor. Ook willen ze een belastingverhoging voor vleesreclame en vegetarische reclame krijgt subsidie, als het aan LNV-ambtenarij ligt. Ook staat hier ‘vlees en zuivel moeten uit de schijf van het voedingscentrum’….

Vleesreclames extra belasten en de retail haar aanbod in vlees laten krimpen, volgens LNV
‘het sentiment rond minder vlees’
De slagzin ‘er is meer dan vlees’ werd vooral op mannen gericht, omdat die meer vlees eten dan vrouwen. Cabaretier Rene van Meurs werd als ‘influencer’ ingezet door het Ministerie, en de marketeer Jordi van de Bovenkamp. (Boomerang Agency) Hippe Vegetariër Boerdam is dus 1 van een leger aan marketeers die door hun overheid wordt ingezet om beleid te verkopen.
We citeren haar persbericht:
Om deze ‘vleesagressie’ in Nederland te duiden deed Stichting Week Zonder Vlees deze maand (februari 2024) onderzoek naar het sentiment rondom minder vlees eten onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking1.
De grote meerderheid vindt het nodig dat we als land onze uitstoot verminderen (63%), en zou ook zelf meer willen doen om duurzamer te leven (61%).

Uiteindelijk draait het gewoon om een alternatief verdienmodel waarvoor ze de overheid inzetten
Drie op de vijf mensen klaar met vegadrammers
Vraag je mensen naar hun nobele intenties, dan krijg je een meerderheid. Vraag je of mensen willen, dat de overheid hun keuzevrijheid vermindert en hun eten duurder maakt, dan zou er een andere uitkomst uit dit ‘onderzoek’ komen. Dat blijkt ook wel als je de enquete van Norstat beter leest
Echter is ook duidelijk terug te zien dat de verharding van de discussie over het klimaat bij ongeveer een kwart van de Nederlanders (24%) hun mening over vlees eten beïnvloedt.
Er is geen ‘verharding’ van discussie, er was bij klimaat altijd maar 1 visie mogelijk, die van de VN en milieuclubs. Anders wordt je gecanceld.
Zo geeft op dit moment meer dan de helft van de Nederlanders (57%) aan dat ze de demonstraties rondom het klimaat wel zat zijn. Eén op de drie (30%) vindt alle aandacht voor het klimaat zelfs overdreven. Bij twee op de vijf (42%) wekt de discussie over vlees eten irritatie op, en zelfs 3 op de 5 (63%) vindt dat het klaar moet zijn met de ‘vleespolitie’ die zegt wat je wel en niet mag eten.

Bedrijven aangesloten bij de Green Protein Alliance
Het ligt niet aan het beleid zelf, dat dit op weerstand stuit, maar aan ‘polarisatie’. Het proces is de oorzaak, in plaats van de veroorzaker. Uiteindelijk heeft Boerdam net als haar overheid immers ‘de Grote Noodzaak’ en ‘De Wetenschap’ aan haar kant:
“Als we in Duitsland de relevante partijen mee willen krijgen, moeten we waarschijnlijk kiezen voor ‘Eine Woche Weniger Fleisch’.
Om nader tot elkaar te komen sta ik daarvoor open, maar vanuit communicatie- en gedragsveranderingsperspectief vind ik dit zonde. Het maakt de boodschap minder helder, terwijl die glashelder zou moeten zijn: we móeten ons eetpatroon veranderen. Het klimaat wacht niet.”

Van de Good Food Initiative en actiegroep Mercy for Animals. LNV bezocht hem op een handelsmissie naar de VS
Like A Pro, 14 miljoen euro subsidie
Boerdam haar campagnes worden sinds 2022 betaald uit de HORIZON-subsidiepot van de Europese Commissie.
Uit die subsidiepot besteden Eurocraten 14 miljoen euro aan het ‘Like a Pro’-project (2022 gestart), onderdeel van het Farm-to-Fork-beleid en de Green Deal van Frans Timmermans. Deelnemers zijn ondermeer Wageningen UR, Food Valley en de Universiteit Utrecht. Het doel van dat project is om de vervanging van dierlijk eiwit door plantaardig eiwit te verkopen aan Europese onderdanen.

De Boerenleenbank keert zich tegen vlees en zuivel. Ze waren ook deelnemer van het Transitieteam Voedsel dat in 2018 de 40-60 norm opstelde, en de Rabobank is lid van de Green Protein Alliance
In de projecttitel vind je ook die zelfde claim op morele superioriteit terug:
Building a Better World through alternative proteins
Een onderdeel van dat project is social engineering.In de adviesraad van Like A Pro, vinden we daarom ook Carlijn Kamphuis, Associate Professor van het Department of Interdisciplinary Social Science van Utrecht Universiteit. Die ziet met haar linkse geestverwanten overal ‘ongelijkheid’ die door de overheid moet worden verdreven
With her research, she aims to increase our understanding of how physical, socio-cultural and policy-environmental factors contribute to socioeconomic inequities in health and health-behaviours (e.g., food consumption, physical activity), in order to find ways to decrease these persistent and unfair inequities.
Kamphuis holds a PhD in Public Health, received multiple national and international grants and won the L’Oréal UNESCO For Women in Science Award in 2016.

Schuldbewuste boeren die de agenda van de tegenstander tot eigen doelstelling maakten
Cold Turkey aan de vega bij hun overheid
Social Engineering is ook het hoofdthema op het Eiwit Congres in Wageningen (Omnia Congrescentrum) van 13 maart 2025. Daar is Isabel Boerdam weer spreker, nu als vertegenwoordiger van het commercieel marketingbureau Green Food Lab. Die zetten ondermeer Beyond Meat in de markt. Ze wordt daarin bijgestaan door Marleen Onwezen, expertiseleider Consumentengedrag bij Wageningen Economic Research.
Zij hield in 2023 de eerste Eiwitmonitor voor het LNV-ministerie. Daaruit blijkt dat de eiwitverhouding nog steeds 60-40 is. Volgens het RIVM is de verhouding nu 58-42
Haar werk bestaat (samen met Muriel Verain) ook uit het verkopen van de ‘eiwittransitie’ die multinationals als Unilever, Cargill, Agrifirm met hun overheid uitrollen. Ze constateren dat het met de eiwittransitie niet lukt op vrijwillige basis. Dus is vanuit het LNV-ministerie en VWS druk gezet op overheidsinstellingen om daar het vegetarisme via catering op te leggen.

Partnerclubs van Green Protein Alliance, ze kregen ook steun van de Postcode Loterij (stichting Doen)
Onwezen en Verain keken wat de reactie daarop was:
Verain en haar collega’s selecteerden tien best practices: organisaties uit de publieke sector die de eiwittransitie hebben ingezet “Met de cases willen we laten zien dat het weliswaar best moeilijk is, maar dat het wel kan slagen. Dat kan andere organisaties inspireren er ook mee te beginnen.
Uit de cases blijkt dat grofweg de helft van de organisaties min of meer cold turkey zijn overgestapt naar plantaardig als basis. De eerste drie weken klonk er wat protest en daarna ebde het weg. De andere helft stapte in kleine stapjes over, zodat het bijna ongemerkt ging. Welk pad de organisatie ook koos: als de verandering had plaatsgevonden, werd het nieuwe voedselbeleid het nieuwe normaal.”

De vlaggen zijn ook langzaam weg gegaan, het beleid niet
Dus berusting werd als een succes beschouwd. Net als het langzaam verdwijnen van omgekeerde vlaggen uit het boerenland. Zoals de meeste mensen zich berusten bij het feit, dat Nederland rechtstaat noch democratie is. Maar een Multinational, de BV Nederland, die bij alle VN-politiek voorop wil lopen.
- Steun Interessante Tijden bij ons graafwerk met je bijdrage, dank iedereen die dat al deed. Zonder jullie kan ik niet veel doen
“dat Nederland rechtstaat noch democratie is.”
Den spijker op den kop. Wie Uwer stemde op Schoof?
Zag een foto van isabel boerdam en haar green food lab met een aantal vrouwelijke gratenpakhuizen. Mager zijn ze wel, dom zijn ze niet, want er wordt goud geld verdient aan die eiwittransitie. Wil je geen vlees meer vreten meisje? Prima, maar val ons er niet mee lastig. Dierlijke eiwitten bevatten voor mensen alle essentiële aminozuren, plantaardige eiwitten absoluut niet. Maar daar kan je dan extra voedingssupplementen voor innemen. En die zijn natuurlijk helemaal niet milieubelastend. Wie verdienen daar ook al weer goud geld aan? Oh ja, o.a. frieslandcampina. Die halen vet en eitwit uit de yoghurt maar flikkeren eitwitpoeder in hun niet te vreten teamNL kwarkplamuurpasta.
In onderstaand artikel noemt de WUR de naam eiwittransitie zelf een beetje misleidend.
Ze zijn nog steeds aan het onderzoeken hoe ze ons het beste bij de ballen kunnen grijpen.
https://www.wur.nl/nl/show/het-is-niet-zo-simpel-als-dierlijk-eiwit-door-plantaardig-eiwit-vervangen.htm