
Zalige Zadeldak uit ‘Liever dood dan Slaaf’, een Pelgrimstocht door de Friese Natuur op zoek naar Vrijheid
Van diepgravende journalistiek word je mentaal ziek. Je ontdekt uiteindelijk na een hoop graafwerk slechts één van de vele variaties op ‘wat is het menselijk bedrijf een corrupte en leugenachtige klerezooi.’ Net als bij het liedje ‘Private Investigations’ van Dire Straits. Dus moet je er iets anders tegenover zetten om niet in je kop vast te roesten en te verzuren. Vroeger was dat het maken van muziek. Maar toen de basgitaar aan de wilgen hing, kwam er een ander medium voor terug: De Camera.

Het boek met schutbladen van historisch Frisia, helaas uitverkocht…
Bij ondergetekende werd sfeerfotografie een alibi voor ontsnapping en zwerftochten, het vastleggen van Plaats, zoals samengebundeld in mijn hoofdwerk Liever dood dan Slaaf, een Pelgrimstocht door de Friese Natuur op zoek naar Vrijheid’. Ik pakte de Bosatlas van Friesland en kamde ieder stukje zeeland op de kaart uit, dat aan de ruilverkavelingen en straktrekkingen ontsnapt leek.
Het moest geen ‘natuurfotografie’ worden, die ‘Onkruid bij Ochtendlicht’-foto’s zonder mensen er op. Hoewel de natuur centraal staat bij mijn benadering van de Friese Ziel. Laat staan ‘architectuur’, alsof je Kerkenpad vastlegt. Het idee was om in 4D de Ruimtetijd vast te leggen.
Op zoek naar de Friese Ziel kon ik op een voorjaarsochtend deze zalige zadeldak vastleggen in een Middelzee van boterbloemen. Je maakt contact met de plek, legt eerst je camera weg, ziet ‘het’, pakt de camera, drukt af en gaat met een gelukzalig gevoel naar huis.
Deze kwam terecht aan het begin van het boek.

Trudy (RIP) was bij iedere gemaakte foto aanwezig. Ik mis haar nu iedere dag, het was net een mens
Ik ben er nog steeds erg blij mee, en herinner nog het moment van afdrukken, liggend tussen de dauw in het gras, een uur of vijf in de ochtend. Met mijn teef Trudy op wacht, liggend tussen de benen.
Het boek is uiteindelijk een groot succes geworden. De eerste druk is uitverkocht. De tweede druk laat nog even op zich wachten, onze Friese drukkerij is in korte tijd 25 procent duurder geworden. Je kunt in Nederland eigenlijk niets rendabel produceren omdat de lasten hier zo hoog zijn dankzij de alsmaar uitdijende Roverheid en haar ‘verduurzaming’…
Voor een euro nu krijg je minder dan een gulden 21 jaar terug. Alsof ze willen dat je dan maar naar Polen gaat of China, terwijl ik beslist bij een Friese drukkerij wil produceren.
Wel kun je gesigneerde foto’s uit het biertafelboek als Fine Art print bestellen bij Rypke@protonmail.com.

Friesland Gothic, Hornhuizen in Oosterlauwers Friesland (de entiteit ‘Groningen’ erkennen we hier niet)
Het idee leeft nu om ook muziek te maken bij het boek, in vier seizoenen die de vier hoofdstukken en tijdvakken volgt. Dat zal af en toe naar trage brute metal neigen, de vertolking van De Dood, Ondergang, dreigende luchten, en het moet Friestalig worden. Metal is lekker hoekig, Germaans en mixt goed met klassiek, het kan klinken als een kerkorgel.
Melodieën, grooves en (Bijbel)teksten zijn er al, een goede (metal)gitarist is al gevonden. Een voorproefje van zo’n bewerkte melodie kun je al beluisteren op ons kanaal Interessante Tijden TV bij de afsluiting van ieder programma. De muziek moet lekker apocalyptisch worden, omdat we in Interessante Tijden leven.

Rypke, Dorien, Afke, in onze eigen Liever dood dan Slaaf-promotieshirts.
Wie wil bijdragen aan de financiering van de nieuwe druk van mijn Meisterwerk en de productie van Friese Gregoriaanse Metal op professioneel strak niveau, kan dat via onderstaande knop doen.
Als Vrije Fries ben ik van mening, dat je geen cultuur kunt produceren door subsidie aan te nemen. Baldrs Draumar deed dat wel, en dus brulden ze ‘Wij Friezen binne Frij’ met een mondkapje op. Homo’s.
Wanneer ‘De Staat’ de hoofdmotor van cultuur is geworden, ben je in een socialistische hel beland. Een totalitaire bureaucratie waar niets nog uitkan zonder ‘overheid’ er bij. Belasting is en blijft diefstal. Net als die eerste keer dat Middeleeuwse roofridders bij een woning aanklopten en stelden: Geef je bezit, anders verkrachten we je vrouw en we branden je huis plat en roven we het alsnog.

Trudy in De Abdij van Egmond
Of je dat nu met ‘Het Recht’ in je hand of met een Morgenster doet… Middeleeuwse heersers gaven het geroofde geld beter uit dan de moderne Roverheid. Die verdampt de rooftocht aan subsidie voor klimaatclubs, het importeren van asieluitvreters ter omvolking van ons land en wapens voor Oekraïne: Rusland zo tergen dat ze een totale oorlog uitlokken om het eigen bestuurlijk falen op alle fronten te maskeren.
Van de Overheid kan niet enig goeds komen, de Vierde Macht is in Nederland een kwaadaardig gezwel geworden. Dus wil ik blijven geloven in de kracht van het particulier initiatief, en Magna Frisia – de Groot Friese Gedachte- kan daarvoor een fysiek platform zijn in ruimte en tijd:
“Als Vrije Fries ben ik van mening, dat je geen cultuur kunt produceren door subsidie aan te nemen.”
Dat geldt niet alleen voor cultuur, maar ook voor agrariërs, bierbrouwers, kaasmakers, vleesverwerkers, groente kwekers enz. Uiteindelijk kunnen ze niet meer uit de fuik terug zwemmen.
N.b.: ‘Private Investigations’ is geen liedje, maar een tijdloos meesterwerk. Waarvan akte.