“Jij zal de Dertiende worden”… (Evangelie van Judas)

Joodse begraafplaats Gorredijk

Op de zondag geen profane boodschappen. Dan bestuderen we De Heilige Schrift, Het Boek zonder welke er geen Westerse Cultuur was geweest. Vandaag verkennen we een pas afgelopen eeuw gevonden manuscript, het Evangelie van Judas, dat zichzelf presenteert als ‘geheim verslag’.

Dat gnostieke geschrift kan uit de tweede eeuw stammen en zet Judas neer als belangrijk(ste) discipel van Jezus. Niet een verrader maar ‘de dertiende geest’ die door Jezus deelgenoot in een geheimnis gemaakt wordt.

Jezus behoort net als de eerste mens Adam tot een generatie van ‘zelfgegenereerden’, onsterfelijken, het rijk van Barbelo (moeder van Christus), wezens die niet uit een sterfelijk iemand zijn geboren.

Joodse begraafplaats Gorredijk

Wonderen voor de redding van de mensheid
Judas betekent ‘joods’. In de christelijke religie kwam ‘joods’ dankzij de vier in de Bijbel opgenomen Evangeliën op één voet met ‘verrader’ voor wat stomme rotcenten. Hier zou al de wortel van eeuwen ‘antisemitisme’ geplant zijn, die tweeslachtige relatie tussen joden in diaspora en christenen waar zij onder gingen leven. Werpt het Judas-Evangelie dan een andere kijk op die verhalen?

Het Judas-evangelie werd in de jaren zeventig gevonden in een antiek graf in een kalkstenen kistje in Egypte. Het werd in 2006 in vertaling uit het Koptisch door National Geographic uitgegeven. In dat evangelie van 2300 woorden begrijpt Judas meer dan de elf collega-discipelen de rol van Jezus, en hoe de wereld in elkaar steekt.

De tekst is apocalyptisch van aard. Er worden geheimen over het universum onthuld en er wordt over een Eindtijd gesproken, wanneer de Heiligen zullen regeren. De aanhef is als volgt:

The secret account of the revelation that Jesus spoke in conversation with Judas Iscariot during a week three days before he celebrated Passover.

When Jesus appeared on earth, he performed miracles and great wonders for the salvation of humanity. And since some [walked] in the way of righteousness while others walked in their transgressions, the twelve disciples were called.

He began to speak with them about the mysteries beyond the world and what would take place at the end. Often he did not appear to his disciples as himself, but he was found among them as a child.

Jezus is hier dus al een anderwereldlijk wezen, zoals je ook verderop kunt zien.

Pacifist en gezalfde (christus/messias) Jezus

‘Je komt uit het onsterfelijk rijk van Barbelo’
Nadat Jezus lacht om zijn twaalf discipelen wanneer deze een dankgebed uitspreken over hun eten, worden ze boos. Jezus interpreteert dat als onbegrip van zijn leer. Alleen Judas schijnt te begrijpen wat Jezus nu werkelijk bedoelde. Hij noemt ‘Barbelo’ als oorsprong van Jezus, een onsterfelijk.

When Jesus observed their lack of [understanding, he said] to them, “Why has this agitation led you to anger? Your god who is within you (typisch Gnostisch RZ) and […] [35] have provoked you to anger [within] your souls. [Let] any one of you who is [strong enough] among human beings bring out the perfect human and stand before my face.”

They all said, “We have the strength.” But their spirits did not dare to stand before [him], except for Judas Iscariot. He was able to stand before him, but he could not look him in the eyes, and he turned his face away.

Judas [said] to him, “I know who you are and where you have come from. You are from the immortal realm of Barbelo. And I am not worthy to utter the name of the one who has sent you.”

..Jezus op Friedhof Ohlsdorf, alsof hij even een plasje tegen een boom moest doen

‘De Moeder van Christus’ en ‘Sophia’
Het onsterfelijke domein van Barbelo is typisch gnostisch. Volgens AI staat het voor een vrouwelijk principe in de kosmos:

Barbelo is een mythologische figuur in de gnostische kosmogonie en wordt vaak beschreven als de eerste emanatie van God. Ze wordt gezien als een soort “beeld” of “reflectie” van de Onzichtbare Geest, en soms als de moeder van Christus.

In gnostische teksten zoals het “Apocryphon van Johannes” en de “Drie Stèles van Seth” wordt Barbelo vaak afgebeeld als een vrouwelijke aeon, die een centrale rol speelt in de schepping van de kosmos en de eonen (tijdperken of ruimtes).

De naam “Barbelo” heeft mogelijk een semitische oorsprong, en er zijn verschillende etymologische verklaringen voorgesteld, waaronder een mogelijke connectie met het Coptische woord berber, wat “overvloeien” of “boilen” betekent. Dit zou passen bij de gnostische mythe waarin Barbelo ontstaat uit de overvloedige gedachten van God.

In sommige gnostische systemen wordt Barbelo ook geïdentificeerd met Sophia, de wijsheid, en wordt ze gezien als een schakel tussen de Onzichtbare Geest en de materiële wereld. Ze vertegenwoordigt vaak de scheppende kracht en de bron van alle eonen.

De staties van de kruisweg in het park. Hier krijgt Jezus zijn doods-gewaad

Tegen de Gnostici
Het bestaan van een Evangelie van Judas was al eeuwenlang bekend. Want kerkvader Ireneus verwees er naar in zijn polemieken tegen de gnostici in de derde eeuw. In de opvolgende passages neemt Jezus zijn apostel Judas apart, om hem de kosmologie van de gnostici uit te leggen. Jezus wordt zelf ook als mystiek wezen neergezet, die plots kan verschijnen en verdwijnen:

Knowing that Judas was reflecting upon something that was exalted, Jesus said to him, “Step away from the others and I shall tell you the mysteries of the kingdom. It is possible for you to reach it, but you will grieve a great deal. [36] For someone else will replace you, in order that the twelve [disciples] may again come to completion with their god.”

Die nieuwe twaalfde apostel, dat zou na Judas zijn dood Matthias worden, zoals beschreven in de Handelingen der Apostelen.

Judas said to him, “When will you tell me these things, and [when] will the great day of light dawn for the generation?”
But when he said this, Jesus left him.

Maria en Jezus in Trappistenklooster Koningshoeven (van La Trappe bier)

Jij dertiende geest
Jezus noemt Judas de ‘dertiende geest’, en hij vertelt over een Koninkrijk dat niet toegankelijk is voor sterfelijken, maar alleen voor de Heiligen. In een visioen ziet Judas zichzelf als iemand die door de twaalf apostelen wordt vervolgd en gestenigd:

Judas said, “Master, as you have listened to all of them, now also listen to me. For I have seen a great vision.”
When Jesus heard this, he laughed and said to him, “You thirteenth spirit, why do you try so hard? But speak up, and I shall bear with you.”

Judas said to him, “In the vision I saw myself as the twelve disciples were stoning me and [45] persecuting [me severely]. And I also came to the place where […] after you. I saw [a house …], and my eyes could not [comprehend] its size. Great people were surrounding it, and that house a roof of greenery, and in the middle of the house was [a crowd—two lines missing—], saying, ‘Master, take me in along with these people.’”

[Jesus] answered and said, “Judas, your star has led you astray.” He continued, “No person of mortal birth is worthy to enter the house you have seen, for that place is reserved for the holy.

Dat visioen kan slaan op de dubbelzinnige wijze waarop de christenen en joden ( = Judas) in verhouding tot elkaar zouden komen.

Jezusbeeld Eifel….

‘In de laatste dagen zullen ze je opstijgen naar de Heiligen vervloeken’
Vervolgens noemt Jezus zijn apostel Judas opnieuw de ‘dertiende’, als iemand die hij apart zet van de twaalf.

Judas said, “Master, could it be that my seed is under the control of the rulers?”
Jesus answered and said to him, “Come, that I [—two lines missing—], but that you
will grieve much when you see the kingdom and all its generation.”
When he heard this, Judas said to him, “What good is it that I have received it? For you have set me apart for that generation.”

Dan lijkt het Judas-evangelie te verwijzen naar de rol die de joden vervolgens in de historie krijgen toebedeeld:

Jesus answered and said, “You will become the thirteenth, and you will be cursed by the other generations—and you will come to rule over them. In the last days they will curse your ascent [47] to the holy [generation].

…na de deportatie van Joden in WO2 werd de gemeenschap van Gorredijk opgeheven…

Judas ziet lichtgevende wolk en stapt er in
De passage waarin Judas uiteindelijk Jezus uitlevert danwel ‘overlevert’ (Paradonai in het Grieks betekent ‘overleveren’) volgt bij Judas dus op de onthulling van een ‘Geheimnis’ aan Judas door Jezus. Hij blijkt dusdanig geestelijk geklommen dat hij een ‘lichtgevende wolk’ in kan stappen, waarin de stem van God te horen is:

Judas lifted up his eyes and saw the luminous cloud, and he entered it. Those standing on the ground heard a voice coming from the cloud, saying, [58] […] great generation […] … image […] [—about five lines missing—].

En dan volgt de beschrijving van de uitlevering van Jezus door Judas:

[…] Their high priests murmured because [he] had gone into the guest room for his prayer. But some scribes were there watching carefully in order to arrest him during the prayer, for they were afraid of the people, since he (Jezus dus RZ) was regarded by all as a prophet.

They approached Judas and said to him, “What are you doing here? You are Jesus’ disciple.” Judas answered them as they wished. And he received some money and handed him over to them.

….in de jaren ’50 waren alle Joden verdwenen. Naar Israel of in de Nazi-kampen overleden

Hoe Judas Dertiende Apostel werd
Vervolgens krijgt Judas dus geld betaald, wanneer hij Jezus overlevert aan de joodse geestelijkheid. In de vier Evangeliën uit de Bijbel verraadt Judas Jezus om dertig zilverlingen te ontvangen van de gevestigde joodse geestelijkheid. Vervolgens hangt hij zichzelf op uit schuldbesef. Zo werd Judas ( = de jood) de ultieme verrader van de Waarheid, enkel voor wat stomme rotcenten.

In de Handelingen der Apostelen (hoofdstuk 1 vanaf vers 15) staat vervolgens, dat hij bij zijn zelfmoord voorover boog en openbarstte zodat Judas zijn ingewanden er uit kwamen:

15En in die dagen stond Petrus op te midden van de discipelen – er was namelijk een menigte bijeen van ongeveer honderdtwintig personen – en sprak:
16Mannenbroeders, dit Schriftwoord moest vervuld worden dat de Heilige Geest bij monde van David (Petrus bedoelt, middels het beeld van Psalm 41 RZ) van tevoren gesproken heeft over Judas, die gids geweest is voor hen die Jezus gevangennamen; want hij werd bij ons gerekend en had aan deze bediening deel gekregen.

18Deze nu heeft met het loon van de ongerechtigheid een stuk grond verkregen, en nadat hij voorovergevallen was, barstte hij in het midden open en kwamen al zijn ingewanden naar buiten.
19En het is bekend geworden bij allen die in Jeruzalem wonen, zodat dat stuk grond in hun eigen taal Akeldama genoemd wordt, dat wil zeggen: bloedakker.

Uit de loting tussen twee kandidaten, Josef/Barsabas/Justus en Matthias wordt in de Handelingen vervolgens Matthias verkozen als Judas plaatsvervanger. En zo werd Judas dus de Dertiende Apostel.

Joden en christenen hebben een dubbelzinnige verhouding tot elkaar

Dertig zilverlingen ‘verbreken broederschap Juda en Israël
Petrus geeft hier een andere lezing over Judas dood dan Mattheus. Die akker was in het Mattheus-Evangelie (hoofdstuk 27) niet door Judas, maar door de hogepriesters gekocht. Judas gaf ze die zilverstukken terug uit berouw voor zijn verraad. Hij werpt ze de tempel in. Vervolgens schrijft Mattheus dat Judas zichzelf verhing, zónder dat hij land koopt.

In het Mattheus-Evangelie worden die dertig zilverlingen (een verwijzing naar de profeet Zacharia) vervolgens gebruikt door de hogepriesters om het land van een pottenbakker te kopen. Opvallend is dat de evangelist Mattheus hier een fout maakt. Hij schrijft dat Jeremia dit schriftwoord voorzag. Maar het was Zacharia, die hij citeerde.

Zacharias beschrijft dat die dertig zilverlingen de prijs waren om het verbond tussen Juda(s) en Israël te verbreken:

13Maar de HEERE zei tegen Mij: Werp dat de pottenbakker toe – een mooie prijs waarop Ik door hen geschat ben! Daarop nam Ik de dertig zilverstukken en wierp ze in het huis van de HEERE de pottenbakker toe.
14Toen brak Ik Mijn tweede stok, SAMENBINDING, stuk, om zo de broederschap te verbreken tussen Juda en Israël.

Bij de oude stadsmuur van Jeruzalem, gebouwd door de Ottomaanse bezetter van Israël

Door Jezus dood na het verraad door Judas (de jood), verliezen de joden volgens die profetie dus hun thuisland. Maar bij de Eindtijd keren ze weer terug en komt misschien toch uit wat het Judas-evangelie al beschreef:

You will become the thirteenth, and you will be cursed by the other generations—and you will come to rule over them. In the last days they will curse your ascent [47] to the holy [generation]

Bijvoorbeeld, wanneer ‘generatie’ eigenlijk ‘land’ betekent, heilige land. Dat wordt de joden weer niet gegund nu ze het eindelijk weer terughebben.

SDG Doel 13

Tot slot, wanneer Judas ( = joods) in de Westerse cultuur bekend ging staan als klassiek verrader voor wat stomme rotcenten, wanneer de ultieme internetschurk Rothschild symbool staat voor joodse bankiersmacht, en Judas is de Dertiende Geest: Zie dan SDG13, Klimaatactie, het financiële hart van de 2030 Agenda. Daar gaat je complothart toch sneller van kloppen?

13. Die rare gnostici ook.

  • Heb een goede zondag en doe een duit- klein of groot in de collectezak van je studiecentrum voor natuurlijke historie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *