“Want zonder Mij kunt u niets doen” (Johannes 15:5)

Bijbelvast, iedere zondag

Op de zondag geen profane boodschappen. Dan lezen we de Heilige Schrift, Het Boek zonder welke er geen Beschaving in het Westen is of was. Vandaag bestuderen we het werk van achttiende- eeuws Bijbel-exegeet en profeet Emmanuel Swedenborg.

Hij is de kampioen van de symbolische Bijbel-interpretatie en de christelijke visie op Leven voor en na de Dood.

Vandaag: Deugmensen komen niet in de Hemel en de theoloog van leegte en verstrooiiing, Ron Brandsteder had ongelijk: Maar Engelen bestaan wél. En niet enkel als goede mensen op je levenspad maar ook als geestelijke wezens in het hiervoor- en hiernamaals, die vanuit hun eigen dimensie een geheel eigen kijk op de dingen hebben.

De Literatuur van vandaag

Wie in drie gescheiden Wezens gelooft komt niet in de Hemel
Swedenborg ziet de Bijbel als een bibliotheek van boeken, waardoor de natuurlijke wereld communiceert met de geestelijke wereld van God en Engelen. Meteen bij de introductie waarschuwt hij dat de Bijbel te letterlijk lezen je weerhoudt om veel diepe Waarheden te zien. Zoals wanneer je te letterlijk de symboliek van de Eindtijd leest, zodat je tot een materialistische uitleg van de Bijbel komt:

For in every particular of the Word, there is an internal sense which treats spiritual and heavenly, not of things natural and worldly, such as are treated in the sense of the letter.

Dat is geen nieuw inzicht in de christelijke traditie. Je had altijd al de zogenaamde Alexandrische interpretatie, die de Bijbel symbolisch en allegorisch opvatte. En de Antiochische interpretatie legde juist meer nadruk op letterlijk historische interpretatie.

Swedenborg zit dus meer in Alexandrijnse hoek. Bij de introductie lezen we, dat het opdelen van God, The Lord, in drie persona je weg naar de Hemel zou kunnen blokkeren. Wanneer je maar 1 aspect van God verabsoluteert, de Vader of de Zoon verlies je contact met het Hemelse.

De Hemel

In Johannes 10 vers 30 staat het volgens Swedenborg al, dat Hij 1 is met de Vader en dat de Vader ín Hem is.

I have often talked with angels on this subject, and they have invariably declared that in heaven they are unable to divide the Divine into three, because they know and perceive that the Divine is One and this One is the Lord.

They have also said that those of the church who come from this world having an idea of three Divine beings cannot be admitted into heaven, since their thought wanders from one Divine being to another; and it is not allowable there to think three and say one

Zijn exegese ( = Bijbeluitleg) kwam tot stand door communicatie met en openbaring door Engelen. De theoloog van de Verstrooiïng en Klapvee, Ron Brandsteder zong ‘maar Engelen bestaan niet’…Hij liet de mensheid samen met Joop van den Ende ‘Ron’s Honeymoon Quiz’ na.

Swedenborg is al eeuwen een licht in de wereld van Bijbelinterpretatie, die je door zijn symbolische lezing Lucht en Licht geeft in je geloof. Zijn werk gaat over die geestelijke wezens – Engelen- die samen met God deel van de Hemel zijn.

Niet links of rechts maar reactionair, niet van deze wereld maar wel voor deze wereld

 Of things heard and seen
‘Heaven and Hell’ is een boek dat ons notabene dankzij een film op Netflix toe kwam. Ondergetekende had eerder van Swedenborg’s belang bij Bijbel-interpretatie gehoord dankzij het werk van Robert Lemm over de dood en leven na de dood. Dankzij Robert Lemm ben ik in mijn denken verlost geraakt van de last van de moderniteit, het tweedimensionale leven, haar lelijkheid, politisering.

Een geestelijk mens is niet ‘links’ of ‘rechts’ maar staat tegenover links en rechts. We zijn hier reactionair, Leaver Dea as Slaef, niet van deze wereld. Snap in de context van vandaag dus, dat deze ervaring bevestigt wat Swedenborg leert. Ik ben niets zonder God en het licht van Christus, niemand, hoera. Zodra ik me op mezelf zou voorstaan, dan onderbreek ik de Stroom van het Ware, Goede en Schone.

Ik dien slechts te leren om God niet in de weg te lopen, zodat Zijn Waarheid door mij kan stromen, zoals die door vele boodschappers van Verlichting voor mij tot mij stroomde. Zo kun je door je op jezelf voor te staan, juist een schakel omzetten en die stroom doorbreken.

Ook een autoriteit op dit gebied: Hans Moolenburgh

Je bent een schakel in een keten waardoor God’s Waarheid en Liefde kan stromen, of je staat die Stroming in de weg, door te geloven in je eigen Goedheid, Zie Mij, IK! Die spiritueel zieke houding is de grondslag van de moderniteit, de leugengeest, die ik steeds meer leerde verafschuwen. De Leugengeest zit diep verankerd in moderne popzangeresjes-cultuur, met zo’n keelzangende schreeuwstem, Katy Perry, Pink enz.

Zo’n pornopopje dat geforceerd onafhankelijk en zelfstandig zichzelf profileert, en je kinderen leert dat dit de goede houding is. Zellufvurtrouweh ik heb niemand nodig behalve muzelluf.

Terwijl dit de houding van spirituele afstomping is, permanent geestelijk kleuteren, die je in de Hel brengt. Zelfaanbidding. Vooral wanneer je in de Jumbo moet winkelen, word je regelmatig met zulke liberale keelzangeressen geconfronteerd, via Jumbo Radio.

Het is zielig en vrouwen die zo doen zijn ook lelijk, irritant en zielig. Immers, waarom roep je zo hard hoe zellufstandig je bent, wie wil je dan overtuigen? Wanneer je anderen werkelijk niet nodig had, hoefde je dat niet van de daken te schreeuwen.

Het ‘kijk mij eens mezulluf zijn’-genre is dus niet meer dan geschreeuw om aandacht. Mijn advies voor zulk oestrogeen wormenvoer: Pijp je vent, dan heeft tenminste nog iemand plezier van je grote bek.

De wijnkelder van de Wewelsburg. De Germanen in de Wewelsburg waren gewone kerels, in voor Wein, Weib und Gesang

‘en werpt ze in het vuur’
Pas nu heeft uw Studiecentrum voor Natuurlijke Historie dus eindelijk een werk van Swedenborg in huis. Swedenborg’s interpretatie van Johannes 15:4,5 over de Ware Wijnstok in Heaven and Hell (blz 9,10) houdt in dat mensen die werkelijk spiritueel leven zichzelf nooit zullen voorstaan op eigen verdiensten of vermeende ‘goedheid’. Laten we dat Bijbelvers er als eerste eens bij pakken:

4Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft.

5Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen.
6Als iemand niet in Mij blijft, wordt hij buitengeworpen zoals de rank, en verdort, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.

Waarheid op aarde en in de Hemel is eenvoudig. God is (bij Swedenborg) de bron van alle Leven, Liefde, het Goede, Ware en Schone. Je wilt niet de Druif zijn die roept dat deze zijn smaak te danken heeft aan zichzelf, en niet van de rank of de Wijngaardenier.

Visdief

Engelen zien deugmensen als domme dieven
Ook hier hebben de Engelen tegenover Swedenborg in niet mis te verstane woorden het nodige toegelicht (blz 9,10):

Such spirits as have confirmed themselves during their life in the world, in the belief that the good that they do and the truth they believe is from themselves, or is appropriated to them as their own (which is the belief of all who place merit in good actions and claim righteousness tot themselves) are not received in heaven.

Angels avoid them. They look upon them as stupid and as thieves; as stupid because they continually have themselves in view and not the Divine; and as thieves because they steal from the Lord what is His. These are averse tot the belief of heven, that is the Divine of the Lord and the angels that makes heaven.

Deze engel moet dan wel Michael zijn in de Michaelskerk op Wieringen (Oosterland)

Oftwel, Deugmensen en Gutmenschen die een warm gevoel krijgen wanneer ze hun eigen Hoogstaande Ethische Principes op anderen afvuren: Die gaan naar de Hel. Wat die Hel is zullen we bij diepgaandere studie van Swedenborg nog vernemen. Maar de Evangelist Johannes was er al duidelijk over.

Dan word je buitengeworpen zoals de afgesneden rank, je verdort, men verzamelt je en werpt je in het vuur waar je wordt verbrand. Volgende week gaan we verder in Swedenborg’s Bijbeluitleg.

De meeneemboodschap: Geestelijke Waarheden zijn kinderlijk simpel, maar je kunt door moeilijk doen al snel het zicht op de Waarheid kwijt raken. En wanneer je jezelf voorstaat op je goede eigenschappen, vergeet dan vooral ook niet de kwade eigenschappen te benoemen. Of geldt: Alle goeds komt van mezelf en het kwade van anderen en de omstandigheden?

  • Doe een duit in de collectezak van Interessante Tijden wanneer je iets hebt opgestoken waar je wat aan had

One Reply to ““Want zonder Mij kunt u niets doen” (Johannes 15:5)”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *