Bouw die Muorre, Bouw die Muorre! (Geen Lelylijn)

R&A op e merke

Afke en ondergetekende verkochten StrijdT-bier op de Fryske Dei in het hart van de Wâlden, Houtigehage en we ontdekten dat de Friese Ziel nog springlevend is. Tussen de ‘smûke’ elzen- en eikenhagen van dit coulissenland vind je nog echte Friezen, rjocht & sljocht die ook van bier en een feestje houden. En van mijn boek ‘Liever dood dan Slaaf’.

Hier is ook nog iets van de verzettelijkheid te vinden, die je ook terughoort in de muziek van de Friese volkpunkband De Hûnekop, die we twee weken terug live in Sint Nyk zagen. Met ‘Bouw die Muur, Bouw die Muur’ rond Friesland verwoorden ze goed mijn immigratiestandpunt. Zowel van linkse randstedelingen die ‘rust en ruimte zoeken’ als van uitvreters in AZC’s. Opteren, geen vrijheid zonder grenzen.

Op Facebook publiceerde ik vandaag dit stukje:

Is een bericht als onderstaand over een nieuwe asielboot – een COA cruiseschip met 1500 inwoners- geen doelbewuste opruïng door de overheid? Een test hoe ver wij buigen, of er een breekpunt bestaat bij de meelzak genaamd ‘Nederlander’? Als je zo’n bericht in je mailbox krijgt wil je toch een duikboot met torpedo’s inzetten… In Kampen wordt ook een luxe hotel zo omgebouwd. Blijft dat nu nog steeds doorgaan onder het motto ‘negeren is vooruitzien’

Helpt zulke media-aandacht geen erupties van volkswoede voeden, die zich dan uiten op de verkeerde plek tegen de verkeerde mensen die het ook niet hebben gedaan.

Kwamen al die hooligans naar het Malieveld omdat daar gras groeit, net als op het voetbalveld? Gras is koeienvoer voor melk de witte motor, de stoffering van ons oneindig laagland met haar ruime horizon en schitterende wolkenluchten, uniek in de wereld.

Van grassprietjes hebben we geen last noch genoeg gehad, gras kost ons niks, grasgroei zorgt niet voor vervreemding van het straatbeeld in je eigen stadje, draagt geen hoofddoeken noch brabbelt woestijntaaltjes, heeft geen COA of duurbetaalde hotels nodig, gras steelt geen fatbikes en terroriseert geen stadswijken, gras neemt niet de woningen van onze kinderen in, gras vult geen gevangenissen, randt geen dochters aan, gras is geen wapen van links om aan stemmen te komen.

Omvolking/demografische transitie live in Den Haag

Het Malieveld is een terrein voor openbare (politieke) ontmoetingen, demo’s en toespraken voor mensen die geen invloed hebben. Demonstreren is jezelf voor lul zetten op een gezellige manier, mits je daar toestemming voor hebt gevraagd bij de ambtenarij: dat Jan van Zanen je rebellie officieel heeft goedgekeurd.

Ben je in dienst van een linkse ngo, PAX, Milieudefensie enz dan krijg je betaald om het professioneel te doen, met subsidie van het Ministerie van Deug66, Buitenlandse Zaken. Dan ben je astroturfer, kunstgras grassroots beweging: je veinst dan via massavorming dat je ‘het volk’ bent dat voorstaat wat de elite met de VN wil en bedacht heeft

Meer Klimaatbeleid, draagvlak maken om hier Gazastrokers op te vangen, meer ‘demografische transitie’

Op het Malieveld huist de macht niet, noch het probleem dat blijkbaar via politieke weg niet is op te lossen- nadat ze 25 jaar terug Fortuyn al omlegden- maar precies de andere kant uit wordt geduwd

Smid op de Fryske Dei

Rel trappen op het Malieveld is het zelfde als in een weiland stennis schoppen en de koeien op stelten jagen tot de boer de politie belt. En dat je daar dan op inslaat. Terwijl de meeste agenten bij doorvragen misschien wel net zo denken als dat jij doet. De gewone agenten die het vuile werk doen moeten zijn het probleem ook niet.

De vis rot vanaf de politietop, NCTV, Veiligheidsregio’s

De hele essentie van het Malieveld, is dat je de macht niet werkelijk raakt of het probleem zelf, maar ‘het volk’ stoom laat afblazen, terwijl je in iets andere vorm weer het zelfde krijgt: meer overheid = meer overhead = lastenverzwaring, afgekondigd op de Derde Dinsdag, Plunderdag

En ach, waarom voeren we niet versneld de Digital ID in, voor de ‘veiligheid’ tegen ‘illegale immigratie’ voor ‘strenger’ asielbeleid, monitoren we niet nog meer met AI al het verkeer op sociale media tegen ‘haat zaaien’ voor ‘bescherming van de democratie’. Terwijl deze ballon 25 jaar terug bij Fortuyn al was volgeblazen, maar die dankzij de katvanger op rechts, Ome Geert niet tot ontploffing kwam. Nu dus wel, maar tegen de verkeerde mensen, gewone agenten die eerder al door Eritreese relschoppers mishandeld waren.

Zonder de politie kunnen we niet, zeg ik als meervoudig slachtoffer van staatsgeweld. Maar ik weet wel wat de meerderheid in Nederland kan missen als kiespijn…

Wouterswoude

Het is goed om onder gelijkgestemden te zijn van je eigen volk, die over de basis het zelfde denken, bloed en bodem. En waarbij de Friese taal werkt als inwijding en afscheiding: wat zijn we wel en wat zijn we niet. Zonder opsmuk of nep.

Voordat ik ‘Liever dood dan Slaaf’ maakte praatte ik nog Hoog Hollands met wat Haarlemmer Olie en een ‘rjjj’. Maar ik krijg het Fries steeds meer te pakken. En begin me zelfs te ergeren wanneer iemand op een Fries volksfeest Hollandse hits gaat zingen, als ‘Tulpen uit Amsterdam’. Waarom niet in het Fries?

De zelfde vraag die ik van Friese puristen geërgerd moet beantwoorden, wanneer mensen mij vragen waarom mijn Biertafelboek niet ‘in het Fries’ is geschreven.

Leaver dea as Slaef.

Typisch de ‘Walden’

Dat is omdat anders bijna niemand het zou kopen, en we 90 procent van ons boek buiten de provincie slijten. En misschien: Omdat dankzij negatieve associaties met de taal (“laag opgeleiden en bejaarden”, “boerendialect”) het Fries weinig wordt gesproken. Dus moeten we de motivatie om Fries te spreken veranderen.

Dus dat mensen het net zo graag spreken als Engels. Omdat ze menen dat dit hen sociale status geeft. En niet omdat er subsidie is voor ‘een minderheidstaal’…

De Hûnekop geeft hier het goede voorbeeld in feestmuziek. Pieter Wilkens doet dat als Troubadour. Baldrs Draumar in de zware metalen. Meer nog dan afgeven op wat je als bedreiging ervaart moet je versterken waar je VOOR staat. Liever dood dan Slaaf was mijn eerste aanzet. Nu nog de geschreven taal machtig worden en daar creaties in produceren.

Ophelia tusken de Pompeblêden

2 Replies to “Bouw die Muorre, Bouw die Muorre! (Geen Lelylijn)”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *