Het is te makkelijk om Freiherr Franz von Vera met zijn Heck-Runderen (Nazikoeien) in het met prikkeldraad versperde Cowswitz af te schilderen als een gek. Ik noem Oostvaardersplassen de Serengeti Hollandaise: die geconcentreerde veestapel in diverse stadia van ontbinding op 4 meter beneden zeeniveau, waar de Primitieve Verbeelding de macht overnam.
Bij een journalistentocht in zomer 2008 met de bolderkar, in bijzijn van blonde Joke Bevergeil (Persvoorlichter Staatsbosbeheer) wees Vera enthousiast op een nagenoeg tamme vos, die zich in het zonnetje koesterde. Dat zou komen doordat hier in zijn wildernis geen menselijke bezoekers zijn toegestaan en jacht.
En dus zou dit natuurlijk gedrag zijn.
Met de combinatie van het pisrode bordje ‘Staatsbosbeheer is niet aansprakelijk‘ druk je dan de sluiter in, en ja, dan heb je daar wel een uniek exemplaar van Homo sapiens polderensis vastgelegd.
Let op dat woord, ‘natuurlijk’, hier ligt de crux van het grote graas-debat en alle natuur-discussie. Zulke discusses gaan in essentie niet gaan over ‘de natuur’ maar over menselijk verlangen, en vooral belangen. Subsidie en prestige.
Omdat het mensenleven 1 grote tragedie is, en iedere 9-5-Slaaf met zijn 17 miljoenen tegelijk op deze polder-postzegel naar ontsnapping verlangt. Een plaats waar geen corrumpering is, terwijl je in het Forenzen-Inferno zit van de NS of de file. Het Paradijs waar geen Lijden meer is.
Natuurlijkheid, dat is het ecologen-equivalent van ‘heiligheid’ uit de christelijke traditie, zoals ‘duurzaamheid’ nu staat voor ‘deugdzaamheid’, het signaleren van je Hang naar Natuurlijkheid richting Groene Kerkgenoten.
Nederlanders verlieten de christelijke kerk, maar het fantoom-christendom bleef: velen geloven nu onwaarschijnlijker zaken dan de Opstanding.
Ome Fransie de grijze geitenbreier, hij is ook maar een verlangend mens in een gebroken wereld. Hij wilde slechts zijn Duitse Holisme in de natuur verwezenlijkt zien. En het was beter dat zijn wat uit de hand gelopen experimentje WEL plaatsvond dan niet. Al die zeikerds langs de zijlijn ook.
Het resultaat van Vera zijn Kadaverdiscipline, dat leverde toch de meest succesvolle natuur-rolprent op in Neerland’s geschiedenis: ‘De Triumf Des Neue Wildernis’ van Ruben ‘Riefenstahl’ Smit.
Zijn broer Chris Smit ken ik nog van Wagenings Droevendaal. Hij voegde zich in het gevolg der Groninger Grote Grazers en Geitenbreiers die in academisch taalgebruik hun groene truisms publiceren als
- wanneer je een hek plaatst rond een stuk vegetatie, kunnen er geen grote grazers meer bij (publicatie 1, je noemt dat ‘enclosures’)
Of
- Is dat hek eenmaal geplaatst, jeminee, kijk het verschil tussen niet-begraasd en welbegraasd (grazing exclusion inhibits regime change under climate change scenario’s during herbivory enclosures blablabla)
- en vervolgens vele variaties daarop tot je pensioen, want ja, je moet toch wat, ook met dr-titel voor je naam
En daar krijg je dan via een academische positie subsidie voor. Leven als academisch onderzoeker bevat ook elementen van Het Lijden. Heb je 1 maal je academische territorium ingenomen via bovenstaande publicaties, ben je afhankelijk van de zelfde terreinbeheerders.
Dan moet je net als een plaatshert je standpunten bewaken en verdedigen, als tochtige hindes waar andere hoogleraar-in-notendop-herten op azen.
Je verlangen naar ‘Natuurlijkheid’, dat blijf je onder publicatiedruk met academische taal sociale status geven: die door mensen ongecorrumpeerde staat van Het Paradijs, waar je zelfs Adam en Eva het licht in de ogen niet gunt: want mensen zijn ‘onnatuurlijk’, volgens de Erfzonde van Ecologen.
De tegenpolen van de Vera’s van deze wereld- boeren, jagers en buitenlui vinden dat de menselijke jager-verzamelaar WEL in de natuur hoort. En dat oogst uit de natuur juist goed is. Zij waren blij met mijn artikel Falende Grazers, Metaforen voor Goedkope Wildernis in NRC Handelsblad (2007)
Moraal van dat verhaal: de Vera-theorie van grazers die een open landschap in stand houden is een interessant verhaal. Maar meer op verlangen gebaseerd dan bewijs. En dat is niets ten nadele van Vera. Want argumenten en bewijs, daar geeft niemand ten diepste ene fluit om. Vera’s critici evenmin als hijzelf.
Vooral niet als het over natuur gaat. En Vera gaf ons wel een leuk verhaal, over hoe de natuur in het Atlanticum (+/-9000-5600 v.Chr) geweest kon zijn: een warmteperiode nadat het ijs der IJstijden verdwenen was, en voor mensen invloed kregen.
Natuur is verlangen. En afhankelijk van je nestgeur ter Linker of Rechterzijde uit zich dat verlangen in wollen sokken of een jagers-gedicht.
Grote graas-ecologen vertegenwoordigen- al dan niet bewust- het Duitse Holisme van Jacob von Uexkull en de Germaanse mythologie die de Gebroeders Heck via hun oerrund wilden terugfokken, van vreemde Joodse smetten vrij.
De plattelanders en jagers staan ook in een deels Duitse traditie van pastoralisme en natuurzuiverheid, met de zelfde culturele en Romantische wortels. Hermann Goering die de gebroeders Heck het Heckrund liet fokken, die was bovenal een Duitsers die eine Grosse Streckewilde leggen.
Je ziet een zelfde verlangen naar het pastorale landschap dat nooit meer komt, want onder asfalt, beton en ruilverkavelingen opgeslokt. Zo’n kleinschalig Paulus Potter-schilderij, vol kleinwild en grote tableaus, het Duitse jachthoorn-blazen. En Heinrich die vanaf zijn Hochsitze die ‘Sechszehn-ender’ schiessen woll, ah ja, solch ein Stuck strecken…hijgggg…
…je kunt zoiets alleen lekker uitspreken in Porno-Duits. Zoals dat in mijn puberjaren op RTL te horen was bij de eerste Duits gesynchroniseerde Playboy. Kom met je waldhoorn tussen mijn Alpen, zonder dat je de Waldhoorn dan te zien kreeg. Na jah, das hinter jede Schone Frau eine Schone Hinter geht.
Ook Duitsers koesteren seksuele verlangens, heb je dat wel eens ingedacht. Langs de weg bij Kassel zag ik zo voor Pasen een aanplak-biljet over ‘Erotische Marchen’ aangeplakt. (Gebroeders Grimm maar dan met meer geneuk er in)
Na…hhhh, Rottkapchen, Sagte der Jager, hast Du mal gehort, das das du eigentlich ein ehhhhhhhhhh, Hupsches Madchen bist…hhhhhh’. Sprach der Jager….
Ah na Jager, kicherte Rottkapchen, Sie Jager haben so ein grosse Schwanz auf ihr Hutte.
Siehst du dah….Rotkapchen….hhhhhhh, das Grosse Stuck….ein Sechszehn-ender..hhhhhhh…. das wir das so Zusammen Strecken darfen. Solst du mal in meine Hochsitze kommen… das wir dan eine Verbotene Stande annehmen.
De Duitse jagers-traditie waar Nederland haar gebruiken aan ontleend: met die jagersporno-foto’s van ‘het Hijgend Hert, der Jacht ontkomen’, damp uit de neus. Hobbyfotografen op de Hoge Veluwe doen ook allen zo’n poging naar Duitse jagersroem.
Alleen sterft hun plaatshert een zachte dood in de computer. Na het eerst nog op Facebook in stukken te delen.
Het is ook te makkelijk over de tegenpolen van Vera grapjes over te maken, de jagerij. Zoals je dat ook makkelijk maakt over de Kadaverdiscipline van Vera. Zoals je hun argumenten over het eigen nut even goed kunt ondergraven, alsof jagers nodig zijn voor een ‘natuurlijk evenwicht’ dat nooit bestond. Kan een prooi niet zonder jagers?
Alsof een hert graag doodgeschoten wordt, met een kogel die door ‘expansie’ uit elkaar rukt bij impact. Niet voor niets bestaan in de jagerij allerlei eufemismen als ‘zweet’ (bloed) en ‘aanspreken’ (doodknallen).
Natuurlijk zijn voor het beheer van herten vele goede argumenten aan te voeren. Het belangrijkste argument daarvan
- niets smaakt zo goddelijk als hertenbiefstuk of reerug-goulash, dat laat je niet wegrotten zodat een paar aaskevers hun natuurlijke processie kunnen houden
En dan nog
- Net als bij mensen in hoge dichtheden (zoals concentratiekampen), raken andere kuddedieren zoals ree, hert en koe in de stress en worden ze eerder ziek. Ieder hert is ook een voedsel-concurrent, net als ieder mens. Minder dieren op elkaar, maakt ze gezonder. Dat geldt ook voor mensen.
- Over het algemeen is het praktischer een menselijke jager in te zetten bij vraatschade-bestrijding in overvol land, dan een roedel wolven. Die vergrijpen zich eerder aan de schapen
Wat is wreed?
Het grappigste is dus dat ecologen die duizenden herten en paarden tussen prikkeldraad laten doodhongeren de jacht door de menselijke predator verafschuwen. Want ‘niet natuurlijk’ en het zou wreed zijn.
Omgekeerd vinden boeren en jagers die ecologen wreed, omdat ze de zorgplicht voor dieren verwaarlozen en omdat….daar is ie- er geen ‘natuurlijke’ situatie is met predatie, die de stand kort houdt.
Ik geloof dat we in Nederland jaarlijks 13 miljoen varkens kelen, miljoenen koeien. Tegelijk lopen Nederlandse activisten met de Sea Shepherd Japanners te terroriseren, omdat die ook walvis eten. Slechts 3-4% van de Nederlanders is vegetariër. Mensen zijn selectief in hun moraal, in beide ‘kampen’.
Het lullige is dat jagers zich voor hun verlangen om jager te zijn en scharrelvlees te oogsten continue meer moesten verantwoorden bij ‘dierenliefhebbers’ van Partij voor de Dieren dan Freiher Franz von Vera met zijn kadaverdiscipline. Hoe zou Marianne Thieme liever omkomen, met 1 genadeschot of via langzaam doodhongeren?
Ook hier ligt geen redelijk argument aan de basis, maar een verlangen. Ontsnapping, wat sommigen ‘vrijheid’ noemen: het idee dat je in de ‘vrije natuur’ beter af bent als dier. En dat het beter is om door een wolf uit elkaar gescheurd te worden dan PANG.
Miljoenen koeien die via een schietmasker bij de VION (Slachterij) aan hun einde komen per jaar om bij Mac Donalds op het menu te komen, die zie je niet. De mensen die nu dus klagen over dierenleed: het is mensenleed. Namelijk het zichtbare lijden van dieren waar mensen onder (zeggen te) lijden.
Dus nu wint uiteindelijk die categorie dierenliefhebbers het natuurdebat over de Oostvaardersplassen, dat als Ecologische Soapserie al jaaaren doorging. Emotie beslecht, wat met ICMO-commissies en ‘meer onderzoek’ en historische referentie-beelden niet beslist kon worden.
Jaren non-discussie en tonnen euro’s aan rapporten voor de bureaulade. Dat los je nu op met een pak hooi en ‘gevoel’. Nou de film ‘Triumf des Neue Wildernis‘ is gemaakt, het was een succes. Tijd om het nu maar op te doeken. Vera’s leven is niettemin zinvol geweest.
In het huis voor dementerenden als erfenis van zijn levenswerk kan Fransie inmiddels zonder tande toch steeds weer vragen,;
ssssuster, die grote grasssers-film, architecten van ut landssschap ssssuster, de wildernisss van het parklandssshap
Wilt U alweer die film zien met die paarden op de voorkant Fransie? Lacht de zuster…
…en dan na de 100ste maal her-kijken van Riefenstahl Smit zijn Meisterwerk blaast Fransie zijn laatste adem uit….
…om vervolgens in de eeuwige Jachtvelden van het Atlanticum- dat parklandschap met verpleegstersoorten (doornstruiken die jonge eiken beschermen tegen vraat)- eeuwig opnieuw vertrappeld te worden door boze paardenhoeven als de Ecologische Hel van Dante: de binnencirkel, waar Fransie na vertrappeling dan steeds zijn vinger kan opsteken ‘ik had toch gelijk’.
Maar dat moest over lijken gaan. En het universum is ethisch, dus je gaat niet vrijuit. Wat is het leven toch wreed: voor mensen welteverstaan…. En moraal van het verhaal: ‘natuurlijkheid’ zijnde ‘zoals in de natuur’: dat kan dus geen ethische positie zijn. Want de natuur is amoreel.
- Help Interessante Tijden verder groeien via Stichting Milieu, Wetenschap en Beleid. IBAN NL04INGB 0005526038 onder vermelding van ‘Interessante Tijden/Rypke, met een gave voor Bier (10 Eu), Boeken (25-50 eu) en Benzine (100 Eu). Dan krijg je er deze stukken en beelden voor terug
Oostvaardersplassen
Wanneer wordt er eens een einde gemaakt aan het crimineel gedrag zoals al jaren wordt gedaan naar de in de ovp levende dieren. Er is geen enkele veeboer schapenboer of paardenliefhebber welke zg natuurlijke selectie toepast door uithongering van zijn of haar dieren. In winterse omstandigheden eten wij ook zwaarder winterkost en de dieren welke buiten leven (natuurlijke omstandigheden) moeten nu ook voorzien worden van de nodige extra voeding.
Leg dit maar eens voor in de 2e kamer. De bedenker van dit (misdadige) experiment is totaal niet op de hoogte van het gedrag van dieren en mag zijn titel wel in gaan leveren. In het wild levende dieren zijn dagelijks bezig met het overleven (het vergaren van voeding) en jaarlijks met voortplanting van hun soort .Dieren kennen niet het gegeven dat ze wanneer er in de winter te weinig voedsel is ze hun voortplanting moeten stoppen.
Voor de bedenker van dit experiment is maar een goede plaats in ons land nl achter de stalen deur in een p.i complex van D.J.i Ook mensen kunnen niet vooraf bepalen of een landbouwgewas bij planten of zaaien in dat jaar veel of weinig opbrengst heeft. De aanwezige planten in de ovp gaan zelfs door het veelvuldig kaalvreten dood omdat hun reserves opraken.
Ook is Staatsbosbeheer verantwoordelijk voor het in de wet omschreven verzorging van dein hun gebied achter het hek levende dieren. Door het plaatsen van het hek ontneem je de dieren de eigen verantwoordelijkheid om voor zich te zorgen. Ook al zijn de dieren geen eigendom. Tevens is er discriminatie in de wetgeving Staatsbosbeheer mag wel dieren uithongeren en een veehouder niet. Discriminatie is toch verboden in Nedrland?
Met vriendelijk Walther
Vandaag–23 april– rondje OVP gefiets.
Telescoop kijker mee en tellen op elk mogelijk punt.
Herten gaan over de 600
Runderen ongeveer 100, inclusief kalfjes.
Paarden rond de 500.
Veulens nauwelijks gezien. Kwam nog niet aan 10.
Kan zijn dat bij Almere nog een koppeltje verscholen zat in afgesloten gebied.
In het Oostvaarderswold telde ik nog 40 paarden.
Het gebied wordt weer groen. De meeste herten lagen te zonnen. De runderen en paarden hadden allemaal de kop aan de grond om te vreten.
Allerlei soorten van ganzen waren er genoeg om de jonge grasje lekker af te vreten.
Er is zelfs een pad naar Frans Vera genoemd.
Dat moet de bewoners van de Oostvaardersplassen goed doen.
Groet, Jan.
Ik moest vorig jaar bij mijn looier in Belgïe 14 maanden wachten eer onze schapevellen klaar waren.
Dit kwam door het enorme aanbod van huiden van Schotse Hooglanders uit Nederlandse ‘natuur’parken, vertelde hij mij.
Deze werden namelijk en masse afgeschoten door jagers, die daar dan weer goed voor betaalde, voor de leut van het killen bedoel ik dan.
Natuurparken zijn speeltjes voor de rijken, dia via subsidiepotjes hun zakken voelen, geld gestolen bij Jan met de Pet……..it’s always the same.
Niet alle mensen zijn selectief in hun moraal. Ik vind de oostvaardersplassen een lastig issue. Maar ik denk dat dierenwelzijn strijders om te beginnen geen vertrouwen hebben in jagers.
Ik heb lang gedacht toen ik nog vlees at, dat gejaagd vlees minder erg was omdat ze iig in ‘vrijheid’ geleefd hadden. Nu ik helemaal om ben, geloof ik in geen enkel soort geweld door mensen aangericht. De natuur kan zichzelf redden. En het is waar de Ovp zijn niet natuurlijk vanwege de onverbondenheid met andere gebied. Dat is iets wat makkelijk op te lossen is. Maar ook iets wat men niet wil, want waar een wil is is een weg!
De jagers winnen wederom, lekker dood schieten en tegen munitiepijs x kg vlees mee naar huis.
Je begrijpt het al, dat vind ik ook niet de oplossing. En nee ik houd per definitie niet van jagers. Pretenderen van de natuur te houden maar ondertussen knallen ze de natuur regelmatig door het hoofd. Dat werkt niet bij houden van. In een huwelijk werkt domestic violence ook niet om daarna met hangende pootjes te zeggen dat je van haar houdt.
Corne, wanneer je de hypocrisie van de jacht-lobby doorziet, dan heb je een punt. Natuurlijk willen die gewoon schieten. Want dieren doodschieten en jagen is gewoon leuk om te doen. Al dat verwijfde en verantwoorde gelul er omheen…
Ik zie daar het probleem niet: als een wolf wel een dier mag doden, op veel gruwelijker wijze dan met een kogel, waarom een mens dan niet als het tot voeding is met kwaliteitsvlees?
Bovendien is vlees erg gezond net als verzadigd vet, ik eet ook nooit meer groente (gedverderrie), maar enkel vis en kwaliteitsvlees met fruit. Ik zag namelijk een filmpje van een paleo-kerel die vertelde hoe dat zijn stemmings-wisselingen temperde en dat werkte bij mij ook
Uitspraken als ‘de natuur redt zichzelf wel’, ik bezig ze ook wel eens, maar het zijn stromannen waarmee je MENSELIJKE belangen verkoopt
In dit geval verkoop je het extreme minderheidsbelang van een paar ecologen die een anti-culturele natuurvisie tot ‘de norm’ verheffen
Daar is overigens helemaal niets mis mee, zo’n natuurvisie. Wel verkeerd is als je dat:
– met misbruik van publiek geld en overheidsmacht oplegt
– ten nadelen van andere mensen die daarvoor moete dokken
– met hanteren van dubbele standaarden
– doet alsof die visie de enige wetenschappelijke is, in plaats van een tot ecologie verpakte drogreden
En huiselijk geweld haal je er zelfs bij. Vrouwen die door hun man geslagen worden, blijven er bij terugkeren, dat is wat het probleem ‘huiselijk geweld’ eigenlijk is. Wat zegt dat over vrouwen? Een jeugdvriend gaf mij ooit een oude wijsheid mee: ‘alle vrouwen willen een lul. ‘
Een lul van een vent om klein meisje met slappe knietjes bij te zijn
Een harde lul om uren aan te zuigen, zo praten ze ook met vriendinnen onder elkaar
En eigenlijk willen ze zelf een lul
Wanneer we dan je stelling ‘de natuur redt zichzelf wel’ hanteren, dus de onderliggende moraal ‘de natuur is goed’, waarom zou de vrouwelijke natuur dan wel goed zijn maar de jagersnatuur van de man plots veroordelens-waardig?
Mijn conclusie: omdat je een weke metroman bent. Ja sorry, het kostte mij ook 25 jaar om me daarvan los te weken, die culturele degradatie maar we liggen eindelijk op schema