We gingen op bedevaart door het West-Vlaamse boerenland van de Westhoek, om in de Pelgrimskapel van West Vleteren even een kaarsje op te steken voor een dierbare. Hier staat de Abdij van West Vleteren, de trappisten die beroemd zijn door hun ’12’-bier, een quadruppel die tot ‘het beste bier ter wereld’ gerekend wordt. Als de volgers van Christus zo kunnen bier brouwen, dan moet hun geloof dus ook wel het beste zijn. Aan de vruchten kent men immers de boom.
Met deze foto’s van het cultuurland dat zich in eeuwen vormde toon je ook hoe mooi de vruchten zijn die Westerse beschaving voortbracht. Er is geen enkele reden om in ‘Het Oosten’ te winkelen voor geestelijke behoefte, als je beseft wat voor rijke traditie het Westen had en op zulke plaatsen nog heeft.
Laat staan dat je het technocratisch modernisme omarmt van de Verenigde Naties, multinationals, banken en hun milieuclubs, waar ook Paus Franciscus nu mee heult met zijn ‘Groene’ Encycliek, Laudato Si.
We hebben geen ‘wereldverbroedering’ en regenboogvlagjes nodig, die alle ‘ongelijkheid’ met de grond gelijk wil maken tot eenheidsworst resteert op Aarde, een intensieve mensenhouderij. ( = 2030 Agenda) We hebben het Klassieke Christendom nodig als ‘cult’ van onze cultuur, ook om van dat ‘links tegen rechts’-gedoe in media af te komen, verdeel en heers.
Jezus Christus was niet ‘links’ of ‘rechts’ maar reactionair, naar het Aardje van z’n Vaartje. Hij trapte de Farizeers in hun scrotum, de PvdA’ers van zijn tijd, eigengeilers en zelf-aanbidders, veegde met een zweep de VVD’ers uit de Tempel, bonusgraaiende nihilisten. Doe daar dan de klassieke filosofie bij, en je hebt de Westerse Cultuur, dat wat deze uniek in de wereld maakte.
Vrijheid door eigen verantwoordelijkheid. Kortom: Liever christendom, dan alleen maar dom. Amen! Voor een eerdere fotoreportage over West Vleteren, zie deze link naar mijn verhaal ‘Navolgers van Christus veranderen water in bier’.
Hun ‘kroeg’ die ‘In de Vrede’ heet is natuurlijk ontzettend commercieel. Ze draaien er de zelfde modernistische millennial-muziek, zoals vervormde robotstemmen die zo het transhumanisme helpen normaliseren (de fusie tussen mens en machine). Dat is weliswaar de ‘gebruikelijke’ muziek die ‘de radio’ tegenwoordig opdringt, maar het past niet in een christelijk huis.
Daar mogen de broeders zich wel meer bewust van zijn, want hun seculiere personeel begrijpt dat alvast niet. Ook via de muziek die je in je ‘kroeg’ draait draag je een boodschap uit. Er is niets aan modern-seculier dat een christen hoeft te benijden, liever Christendom dan alleen maar dom.
Verder helpt de verkoop zo’n abdij om op eigen benen te blijven staan in de totalitaire bureaucratie van de EUSSR, waar andere mooie nog menselijke ondernemingen en initiatieven verstikt raken in een misantropisch regelwoud. Die commerciële inslag hebben de abdijen altijd door de eeuwen gehad, zodat ze hun relatieve welstand en daarmee zelfstandigheid opbouwden met Ora et Labora.
De foto’s zijn een beetje haastig gemaakt, als schetsjes, impressies, maar zo hoop ik toch dat je een indruk krijgt waarom deze plaats een plek is om steeds weer terug te komen. Niet alleen voor het bier, maar vooral ook de atmosfeer die je als het ware omarmt.
Mooie foto’s weer, Rypke.
Bedankt voor het plaatsen.
Mooie foto’s en text.
Tragisch met vrijmetselaar Bergoglio als ‘Paus’, die de RK kerk aan de duivel verkoopt.