Boekstrubbelingen

Leaver dea as slaef

Vanwege strubbelingen rond de publicatie van mijn biertafelboek Liever dood dan Slaaf heb ik vandaag verder niets te melden dan dat. De bedoeling was dat we het uitbrengen bij Uitgeverij de Blauwe Tijger, maar door verschil van inzicht over uitwerking van het eindproduct en discussie over zakelijke transparantie, zijn we nog in overleg.

Zoals hij in de catalogus staat

Onze keuze voor de omslag, die meer ander publiek bereikt, en mijn intentie een geheel andere kant te laten zien van mijn werk

We houden je op de hoogte over de goede afloop, er komt linksom of rechtsom een fotoboek waarin ik mijn ziel en zaligheid heb gestopt, tonen wat mij werkelijk boeit in plaats van dat politieke gedoe over ‘De Macht’ en 2030 Agenda waarmee ik geassocieerd ben geraakt.

Niet dat die associatie verkeerd is, maar je hebt ook nog een artistieke kant die wat ondersneeuwde.

Je kunt het zien als de barenspijn van een artistiek product dat jaren van je leven in beslag nam, en dan ontdek je ook hoe je met (on)heldere communicatie en gebrek aan zakelijke transparantie veel misverstanden kunt krijgen.

14 Replies to “Boekstrubbelingen”

  1. Hi Rypke, goedemorgen,

    Verschil van inzicht over het te voeren beleid betekent in reclame-taal: we verklaren elkaar de oorlog.
    Ga jij te ver volgens de mannen van de Blauwe Tijger?
    Denk dat je zelf je eigen leven hebt gepolitiseerd, overigens een prima eigenschap.
    Kijk naar dat ridicule theaterstuk in Den Haag vandaag. Volwassen mensen die mekaar de maat nemen op hoedjes en andere textiel-ongein. Wake up, laat je niet inpakken.

    Ik ben benieuwd.

    Veel groeten,

    Jan van der Kroon

    1. hey Rypke, de Friese terp lijkt treffender.

      het symboliseert een hoogvlakte: verheffing en ophemeling. precies datgene wat een pelgrim zoekt op zijn reis: moraal dat het aardse overstijgt, een hoger goed ontdekken in naam der vrijheid.
      de terp als poging tot God te komen. Hij die de grootste verantwoordelijkheid aan de mens opdraagt: behoud van vrijheid, en dat op Friese bodem.

      Afke is prachtig, maar die plantengemeenschap zou overal en nergens kunnen zijn…

      wat denken jullie?

  2. In de omslag met de terp herken ik Rypke meer dan in de “Ophelia” omslag. Die vind ik theatraal. Normaal zijn Rypke’s foto’s altijd authentiek, evenals zijn teksten.

    Wat mij over de streep trok was niet de titel, maar de subtitel. De beide varianten daarvan sluiten voor mij ook beter aan bij het weidse terpenlandschap.

    Ik geef maar mijn mening, want ik zie het plaatsen van deze post door Rypke als een uitnodiging daartoe. Ik kan me deze “last minute” twijfel overigens heel goed voorstellen, het hoort bij het creatieve proces.

  3. omslag 1 vind ik juist omdat het ook historische naslagwerk wordt beter. Alleen lettertype vind ik niet zo. Ik snap je keuze voor omslag werkt meer voor magazine en is meer conceptueel. Terwijl ik je landschappen qua werk sterker zijn nu. En ook al noem je het biertafelboek maar hiermee doe jezelf tekort.

  4. Het lijkt mij dat je juist een zeer goede band hebt met Blauwe Tijger. Jullie lijken elkaars succes te voeden. Koester elkaar.
    Misschien ben je in de loop van het project veranderd … da’s mooi. Je leeft. Je ontwikkelt jezelf.
    Je bent wat je fotografeert.

    Het oorspronkelijk beeld is fotografisch en thematisch mooi in zijn soberheid. De kijker kan voor zichzelf de betekenis invullen. Dat geeft die extra kracht aan het beeld.
    Als je de kijker met ieder beeld enige vrijheid zou kunnen geven in zijn eigen interpretatie, kun je jezelf hopelijk ook in ieder beeld dat wordt gekozen opnieuw herkennen. In welke periode van je leven dan ook. Iedere keer weer vindt Rypke Zeilmaker zo zichzelf opnieuw uit.

    Fotografie is denken, voelen, doen. Dat heb je dus al. Reflectie komt achteraf. Maar zover is het nog niet.
    Hou dan ook, ik kijk er naar uit!

    1. Helemaal mee eens. Foto 1 is prachtig ingetogen, maar straalt ook veel kracht uit en past erg goed als cover voor je boek. Foto 2. heel sereen, mooi , kunstzinnig ,op de achterkant van het boek, met als doel een opzet naar boek 2, de schoonheid van de mens( Afke bijvoorbeeld ) in en met zijn omgeving

  5. “linksom of rechtsom een fotoboek waarin ik mijn ziel en zaligheid heb gestopt, tonen wat mij werkelijk boeit in plaats van dat politiekerige gezeik over ‘De Macht’ en 2030 Agenda”

    Dat lijkt me een heel goed idee! Dit boek was ook niet bedoelt om het over ‘de macht’, ‘2030’ en al die andere nieuwlichterij te hebben begreep ik steeds uit je blogs.

    De titel en subtitel van het boek veranderen wel eens een beetje als ook de prijs maar een ding niet! Namelijk dat dit boek is erg belangrijk is voor jou dus ik hoop dat het werkelijke resultaat straks zo dicht mogelijk zit bij hetgeen je wil realiseren.

  6. Los van de omslag, ben ik heel benieuwd naar de inhoud. Tot aan zeker 1520 komen mijn voorouders uit Friesland. Daarvoor is helaas niet meer te traceren. Leaver dea as slaef, is zeker een gedachtegang die een paar voorouders van mij gehad moeten hebben. Dat deel is zeker nog voelbaar in mij. Geweldig!

  7. Ik zie liever een omslag met daarop een uit de doden opgewekte Grutte Pier die luid brullend Hollands-talige kindertjes van Friese ouders voor hun ogen in die plomp verzuipt. De reiniging moet in het eigen huis beginnen.

Laat een reactie achter aan Gerben Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *