Vernietiging vissersvloot expliciet doel Rijksoverheid…

Mijn god, het is echt zo

Bij bezoek aan Hoeben Metaal in de IJsselhaven van Kampen kon ik bijna niet geloven wat de Hoeben-medewerker vertelde. Namelijk dat zij de brug moeten indeuken en daarvan een foto moeten opsturen naar de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) Die RVO-ambtenarij behandelt de subsidie-aanvraag van vissers die de saneringsregeling in gaan, in ruil voor het opgeven van hun beroep en leven. 

Sloper met slijptol

Maar het klopt dus echt, dat kapitaalvernietiging het doel is van de RVO (valt onder Klimaat-ministerie, maar is nieuwe naam voor de eerdere Dienst Regelingen van het LNV-Ministerie) en het Ministerie van LNV.

Dat is de zogenaamde ‘Onklaarverklaring saneren van vissersvaartuigen’.  Pas nadat RVO alle stukken van de visser binnenheeft, een een sloopverklaring door het sloopbedrijf kan de subside-aanvraag beginnen. En dan weet de visser pas na dertien weken wat de hoogte van de vergoeding wordt. Vul je 1 letter verkeerd in, dan mag je nog weer opnieuw de hele aanvraagronde in en nog eens 13 weken wachten.

We citeren de eisen:

Nadat u de beslisbrief van uw subsidieaanvraag heeft gekregen, voert u activiteiten uit. U heeft hiervoor de tijd tot en met 31 juli 2023. U kiest of u uw vaartuig laat slopen voordat u vaststelling aanvraagt. Of u laat uw vaartuig onklaar maken en laat dit later slopen.

Activiteiten als u sloopt voordat u vaststelling aanvraagt:

U laat uw vaartuig slopen.
U heft de registratie van uw vaartuig op in het Register van vissersvaartuigen. Hiermee trekken wij ook uw visvergunning en vismachtiging(en) voor het vaartuig in.

U krijgt hierover binnen 8 weken een beslisbrief met de bevestiging. Houd rekening met deze termijn, zodat u op tijd vaststelling kunt aanvragen. Wilt u ook de subsidie Overbrugging voor de visserij aanvragen? U mag de registratie ook dan alvast opheffen. U leest hierover meer bij de voorwaarden van die subsidie.
U laat het vaartuig uitschrijven uit het register van het Kadaster.
Activiteiten als u later sloopt:

U laat uw vaartuig onklaar maken.
U heft de registratie van uw vaartuig op in het Register van vissersvaartuigen. Hiermee trekken wij ook uw visvergunning en vismachtiging(en) voor het vaartuig in. U krijgt hierover binnen 8 weken een beslisbrief met de bevestiging. Wilt u ook de subsidie Overbrugging voor de visserij aanvragen? U mag de registratie ook dan alvast opheffen. U leest hierover meer bij de voorwaarden van die subsidie.

Heeft u dit allemaal gedaan en heeft u bevestiging van de opheffing van uw registratie? Dan vraagt u vaststelling van uw subsidie aan. Doe dit binnen 13 weken nadat deze activiteiten klaar zijn. Zorg ervoor dat uw vaststellingsaanvraag uiterlijk op 31 juli 2023 bij ons binnen is. Wij berekenen na uw aanvraag het definitieve subsidiebedrag en betalen dit aan u.

Onklaar gemaakte UK197 Noorderlicht

Wat een addergebroed. Ben je nog niet aan slopen toegekomen, maar wil je wel voor 31 juli je aanvraag afronden, dan moet je dus foto’s sturen naar RVO. Een foto van het intacte schip en vervolgens een foto van een kapotgemaakte brug:

Bijlagen als u sloopt voordat u vaststelling aanvraagt:

Sloop- of voltooiingsverklaring. Voor de sloopverklaring gebruikt u het format Sloopverklaring Saneren van vissersvaartuigen. Voor de voltooiingsverklaring gebruikt u het formulier Melding voltooiingsverklaring van de scheepsrecycling van de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Afschrift van de uitschrijving uit het register van het Kadaster.
Een overeenkomst van het sloopbedrijf waarin staat welke vergoeding u heeft gekregen voor het gesloopte vaartuig.
Bijlagen als u later sloopt:

Een onklaarverklaring van het sloopbedrijf. Hiervoor gebruikt u het format Onklaarverklaring Saneren van vissersvaartuigen.
Een overeenkomst van het sloopbedrijf waarin staat welke vergoeding u heeft gekregen voor het te slopen vaartuig.
Minimaal 2 foto’s van het vaartuig waarop het externe kenteken duidelijk zichtbaar is. Dit is minimaal één foto voor het onklaar maken en één erna.

4 Replies to “Vernietiging vissersvloot expliciet doel Rijksoverheid…”

  1. Pure kapitaalvernietiging inderdaad.

    Ik heb er grote moeite mee om te geloven dat dit ‘voor de natuur’ gebeurd. Wanneer de de klanten van deze vissers ook niet failliet gaan en de uiteindelijke consument niet over stapt op plantaardig voedsel gaat ‘de natuur’ er ook niet op vooruit. Dan is het vooral vis van elders die gevangen wordt en dat kan bijna niet uit beter beheerde gebieden.
    Dit is vooral leuk voor groene politici en hun extreem progressieve achterban die er genoegen in scheppen het leven van mensen die zij minachten te ruïneren. Dat zullen er uiteindelijk maar een handje vol zijn. Daarnaast hebben we nog van die postmoderne beroepspolitici die geilen op ‘impact maken’ en denken dat dit positief is. Het lijkt immers zo mooi in de spreadsheets.
    Dat de (landelijke) media er geen aandacht aan schenken verbaast me niets. Alleen maar lastig voor de coalitieknecht van VVD en CDA met dit in de portefeuille. Die kan de pers natuurlijk niet nog eens voor de voeten lopen met de concrete kapitaalvernietiging van hun GroenLinkse beleid. Nog even en ook Jesse Klaver is werkeloos, overbodig gemaakt voor de VVD en het CDA.

    Waar gaan die ingetrokken visvergunningen eigenlijk heen? Worden die ook vernietigd en is de vis in die stukken zee echt veilig voor netten? Of gaat het naar Parlevliet & Co? In dat geval is het vooral het bevorderen van monopolyvorming op kosten van de belastingbetaler. Er veranderd dan ook letterlijk helemaal niets voor ‘de natuur’.
    En dan de vergoeding, is dat de restwaarde van het vaartuig of een goede regeling waarmee zo’n visserman en het personeel schulden vrij zijn en budget hebben om een nieuwe zaak op te zetten, zich om te scholen etc.? Want met overheidsdwang stoppen met het legaal krijgen van een inkomen zonder dat er een vervangend inkomen komt is natuurlijk helemaal geen redelijke ‘vergoeding’.
    Het trackrecord van ons kabinet m.b.t. Groningen en toeslagen belooft weinig goeds, een niet toereikend budget met een bureaucratische verdedigingswal.

    Erg jammer dit. Het weigeren van de inzet van Europese fondsen die ervoor bedoelt zijn tijdens de pandemie geeft ook wel aan dat het kabinet de aanval ingezet heeft op de Nederlandse visserij zoals je al eerder schreef. Met zulke vrienden in Den Haag heb je geen vijanden meer nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *