Zet moderne architectuur aan tot depressie en zelfmoord?

De climax van lelijkheid: Almere

Vanavond op Interessante Tijden TV besteden we aandacht aan Prozac-gebruik stimulerende lelijkheid in de publieke ruimte, die door moderne architecten is aangericht. Zo implodeerde de omgeving na 1945 tot een deprimerende reeks blokkendozen van glas, beton en pisbakken staal.

Moderne bouwstijl is net als moderne kunst een reflectie van moderne mentaliteit, uiting van de seculiere opvatting dat het leven zinloos is, een uiting van haat tegen God en de mensheid, zelfaanbidding voor de architect met z’n hoogopgeleide lulverhaal en vooral: Snelle terugverdientijd.

Willen moderne architecten ons aanzetten tot zelfmoord, en hebben ze een pak rammadan verdiend?

Bezoekerscrematorium Hegebeintum TWA architecten, gebouwd uit vrees om niet modern gevonden te worden

Oprukken van crematoriumstijl
Aanleiding is de bouw van het zwarthouten bezoekerscrematorium bij het Friese Isle of Avalon (Hogebeintum) door TWA architecten, hier maandag beschreven. Dat barbaarse gedrocht is geen incident maar de norm. Wat mij betreft verdienen deze cultuurdoodgravers een goed pak slaag, waarna hun gebouw in de brand wordt gestoken met de beide architecten er in.

Die crematoriumstijl duikt hier overal in Friesland op, bij nieuwe aanbouw van huizen op het platteland. We hebben ook de bron van deze crematoria-epidemie ontdekt. De Friese Welstandscommissie genaamd Hûs en Hiem. Met het inwerking treden van het juridisch gedrocht genaamd Omgevingswet heten ze Hûs en Hiem adviseurs…

Uiteraard zijn ze ‘onafhankelijk’…Wil je een schuur bouwen dan komen zij er mee bemoeien…En dan kan er zo’n communistisch crematorium groen licht krijgen:

Een ware crematorium-epidemie als aanbouw

Die bemoeien zich namens de overheid met je bouwplan, omdat we in een socialistische heilstaat leven waar eigendom is afgeschaft. Je huis en grond is van jezelf wanneer je geen vergunning nodig hebt, om het naar eigen inzicht in te richten. Heb je een vergunning nodig, dan is het niet van jezelf.

De provinciale welstandscommissie looft jaarlijks een Abe Bonnema-prijs uit voor ‘jonge architecten’, mensen na 1984 geboren. Abe Bonnema was de regionale blokkendoosbouwer, die ook de hoekige fallus in Leeuwarden oprichtte die boven heel Friesland uittorent. Zodat de Mammon – een verzekeringsgigant- haar macht over Friesland etaleert als hoogste gebouw.

Zie wat ze die Abe Bonnema- prijs gaven. En dan heb je de bron van de zwartplanken-zinkendaken-epidemie bij de kop:

Abe Bonnema prijs voor zwart crematorium in de natuur bij Oudegaster Brekken

Hans Nauta is een lul
In 2018 ging die prijs naar de crematoriumstijl van Hans Nauta. Een zwarthouten-glas-zinkdak-crematorium dat volgens Nauta uiteraard weer bescheiden in de omgeving past, en zelfs op een Friese boerenschuur zou lijken met z’n zinkendak en crematoriumzwarte planken:

De traditionele bouwvorm, waarbij de kap in aanzicht groter is dan de gevel, bouwt voort op de lokale Friese boerenschuur typologie.

En:

De gevels zijn bekleed met zwart hout en de daken met zink. De houten constructie is binnen in zicht gehouden en vormt samen met de gepolijste betonnen vloer de basis van het interieur.

De snelle bouwtijd van het kruislaags houten casco zorgde voor een beperking van de impact van de bouw op de natuur. Het huis is uiteraard gasloos en voldoet middels een geothermische warmtepomp en elders op het terrein gepositioneerde zonnecellen in zijn eigen energiebehoefte.

Door zoveel mogelijk gebruik te maken van duurzame materialen, zoals de houten constructie, de houtvezelisolatie en het zinken dak is het huis feitelijk een CO2 opslag.

Lul!

Alde Toer staat er al negen eeuwen, Abe Bonnema’s fallus voor Mammon enkele decennia

Bonnema’s blokkendoos

Indringend en opdringerig versus harmonie met wat er was
Hout is een gekapte boom. Wat is er duurzaam aan het kappen van bomen? En voldoe je in de eigen energiebehoefte, wanneer je een netaansluiting hebt? Nee, alleen wanneer je offgrid leeft. Alles aan moderne architectuur en moderniteit is een leugen, nep, onecht.

Met als archetypisch voorbeeld het woord ‘duurzaamheid’. Dat stond altijd voor ‘lang goed blijvend’…Nu staat het voor lelijkheid ingekleed met de CO2-zwendel en de klimaatleugen:

Duurzaamheid = lelijkheid = dingetje van de bouw- en bankenlobby

Het prijswinnende ontwerp lijkt weer sprekend op dat andere spaanplaat-met-glas-gedrocht aan het Pikmeer bij Grouw, hier al eerder genomineerd voor de ‘lelijkste huis van Friesland’-prijs:

Zucht…als een boze gifslang die de argeloze voorbijganger plots in het gezicht kan bijten

Alle oude Friese dorpen en stadjes zijn nog volgens het principe van de Eeuwigheid gebouwd: God, de Kerk in het midden als kern van Samenkomst. Kom je in kleine dorpjes, dan slapen de overledenen daar omheen tussen de levenden in de dorpskern met machtig zadeldakje.

Dorpsfeest Edens

God staat ook voor harmonie, ingesteld door de Schepper van Hemel en Aarde. De natuurlijke verhoudingen die de tand van de tijd doorstaan. Daarom bestaat er ook een Gulden Snede, een ideale verhouding in een schilderijcompositie, of in een landschapsfoto. Daarom heb je een ideale gezichtsvorm, en bestaat er wel degelijk zoiets als schoonheid en lelijkheid.

Het oude Wilhelminaoord en het nieuwe Wilhelminamoord

Noem het rationele mystiek, het idee dat wiskunde niet door mensen is uitgevonden maar in de natuur is ontdekt. Net als in zo’n Nautilus-schelp die in wiskundig gelijke vormen perfecte rondingen vormt:

Nautilus-schelp

Je kunt ook harmonieuze muziek horen, omdat de noten in een toonladder zich tot elkaar kunnen verhouden in een vaste afstand. Dan gaan die frequenties harmonieus met elkaar samen, en gaat ook je ziel meetrillen. Neem bijvoorbeeld een kwint, vijf toonafstanden die een power chord vormen, de solide zware ondergrond van het akkoord.

Oude Friesland Bank

Moderne Rabobank

Bij drie toonafstanden- bijvoorbeeld D en F- ga je in mineur, droevig en bij een half toontje meer lucht (D en Fis) krijg je een blij akkoord. Dat is geen kwestie van smaak dus, maar van wetmatigheden. Kom dus ook niet met postmodern gelul als ‘ja dat vind jij’, of ‘over smaak valt niet te twisten’. Er is ook lekker eten en vies eten.

Probeer maar eens met een modern hoogopgeleid kletsverhaal omlijst een drol naar binnen te werken…Moderne architectuur is een middelvinger richting God. Dus kun je ook net als bij muziek zowel vrolijk worden van een gebouw of schilderij als gedeprimeerd raken.

Daarom de titel van deze column: Is moderne architectuur bedoeld om ons te deprimeren en tot zelfmoord aan te zetten? Moderne ontwerpen nodigen als vanzelf uit tot bekladden, en er even tegenaan pissen:

Modern ontwerp nodigt uit tot bekladding

Bij moderniteit hoort altijd een slap lulverhaal om te weerspreken wat je met je eigen ogen ziet, en met al je zintuigen tot in je vezels voelt. De Naakte Keizer heeft geen kleren, maar wel een groot ego. Wanneer je Bergen in rijdt, komen twee pisbakken stalen palen in je gezicht gedrukt die een miljoen of meer gekost kunnen hebben. Dat zouden ‘de twin towers‘ zijn, maar het is vooral erg lelijk en minimalistische geldklopperij.

Bij moderniteit telt enkel het ego van de ‘kunstenaar’ met z’n pretentieuze kletsverhaal.

Krijg je hier een gastenkamer of een gaskamer?

Moet je ook zien wat voor pisbakken stalen gedrocht ze in Langweer neerzetten, wat dan een zeilschool moet zijn: In dit doodgraversgedrocht moeten kinderen dan enthousiast worden voor watersport. Deze kruising tussen een wapenopslag voor de paramilitaire Jihad in Gaza en smokkeltunnels voor raketonderdelen, afgezet met een stalen hek onder stroom tegen Mossad-agenten.

En zie de rake overeenkomst in bouwfilosofie met de aula van het crematorium in Drachten, vijftien minuten tijd vergoedt de uitvaartverzekeraar en een droog sneetje cake, dan komt de volgende cliënt:

Typische moderne Aula, pislelijke modernistische kille en onmenselijke architectuur als uiting van onderliggende economistische filosofie

Of neem het centrum van Zwollistan waar ik inmiddels een etnische minderheid ben, dankzij de omvolking die sinds 1945 steeds agressiever werd ingezet conform de ‘weg met Westerlingen’-filosofie van Coudenhove-Kalergi.(Praktisch Idealisme). Die etnische vervreemding is dus met moderne architectuur extra kracht bij gezet.

Hoe durfde hij het te doen, of was dat ‘ik durf het’ een doel op zich…

Zie hoe dat Stadhuis met betonplaten is beplakt, direct naast een klassieke gevel die tijdloosheid uitstraalt. Wat ging door de architect heen, toen deze zijn betonnen middelvingers liet plaatsen? Of neem een modern ‘weiland’, een mest-geïnjecteerd industrieterrein met grasfalt…

Mestinjectie-industrieterrein

… en vergelijk dat met een ouderwetse weide vol met bloemen.

Een ouderwets weiland

Of neem een moderne windturbine in het Friese landschap:

Opdringerig, lawaaierige subsidie-opwekker

En vergelijk dat met een ouderwetse molen, die geen indringing in het landschap is maar een toevoeging:

…en een ouderwetse molen

Of neem het bedrijf van een moderne biogasproducerende duurzame agro-industrieel:

Subsidies opwekken door gras te vergisten tot methaan…

En vergelijk dat met een klassieke Friese boerderij, kophalsromp, die daar al eeuwen duurzaam staat te zijn;

Boerderij met 1000 jaar oude fundamenten, die zou van de Ypey-familie stammen

Ik bedoel: Is het gek dat er miljoenen mensen aan de antidepressiva hangen?

  • Geraakt door deze klaagzang en aanklacht tegen de lelijkheid van de moderniteit? Steun dan Interessante Tijden!

5 Replies to “Zet moderne architectuur aan tot depressie en zelfmoord?”

  1. Het gezag voor experts, de vrees om niet modern gevonden te worden, niet met de tijd mee te gaan, het met gemak laten omlullen door jargon, die net telkens een stap voor is voordat het algemeen wordt, de de nonsens van de expert nog niet doet ontmaskeren maar juist doet onderstrepen, en anders trekt men wel weer een nieuw blik ‘hippe, jonge mensen’ open.
    De afronding is gaande: uniformeren van het denken, de geschiedenis daarop herschrijven, niet aanvullen maar aanpassen op zelfbeeld, alle navelstrengen door geknipt, maar het materiaal daarvan wel weer gebruiken om naar de volgende natuurramp te gaan.
    En, dat is hierin wel het trieste, heel veel vaardigheden wat op vakmanschap wijst, is al zo verloren, dat het men niet meer kan, en haar ziel en zaligheid compleet toevertrouwd aan technologie, die het weer tot een nieuwe eenheidsworst weet te brengen, en de verloren mens zal op een dag een stuk steen pakken en kerft daarin de grot wat tekeningen, niet meer te herkennen wat het is, het zijn wat streepjes, betekenisloos, of ze er niet geweest zijn.

  2. Al is er geen verschil tussen het ‘modern’ van de jaren ’50 en dat van nu; ze zijn nog steeds bang niet ‘modern’ gevonden te worden. Het wordt tijd, dat deze communistische architecten van het toneel verdwijnen en we weer traditioneel gaan bouwen.

  3. De architectuur is net zo moreel failliet als de meeste gehersenspoelde slaven in dit land. De aanbidding van “sociale heilstaat” sleurt Nederland in sneltreinvaart de afgrond in. Overal is het zichtbaar, hoorbaar en voelbaar. Ik kan daarom heel goed begrijpen waarom de emigratiebeurs drukker dan ooit bezocht werd. Plus vandaag is er weer een evenement in Ede voor 1000 MKB ondernemers die zich verdiepen in definitief vertrek uit de sociale heilstaat der Nederlanden. Dat Nederlanders ooit zullen opstaan om te verdedigen wat hun voorvaderen en ouders met keihard werken, en dienstbaar zijn aan de samenleving hebben opgebouwd lijkt tot een utopie verworden te zijn… .

  4. Moderne architectuur is al vele jaren georiënteerd op gevoelsmatige ruimtelijkheid. Ook alles erom heen.
    Zo heb je duizenden nieuwe gebouwen met hoge lobby’s, hallen, trappenhuizen, etc. Ook oude gebouwen die tot zoiets overbodigs worden omgetoverd. Deze grote ruimten ook nog eens moeten verwarmen, aircoolen en onderhouden. Dit gaat al lang niet meer over veiligheid, ventilatie, zonlicht, gebruiksgemak etc.
    Er bestaan bouwvoorschriften. Zo moeten plafonds hoger zijn dan vroeger. Vele opdrachtgevers, architecten
    en aannemers gaan dan vaak meteen voor extra groot en ruim. Qua oppervlakte-hoogte inhoud wordt er
    volgens mij ook gespeeld om ergens grote financiële voordelen te kunnen krijgen.

    Burgers wordt niets iets gevraagd middels directe-democratie. Je ziet overal gebouwen verschijnen die een
    kleuter had kunnen ontwerpen. Ook vele wolkenkrabbers in Rotterdam en elders bijvoorbeeld. Woontorens
    in kleinere steden hadden wat meer op kerken kunnen lijken. Ouderwets van baksteen of met baksteenuiterlijk qua buitenschil. Die onderscheidende kerkenbouw kun je zo eindeloos nabouwen. De gulden snede bouw.

    Moderne architectuur zorgt er zeker wel voor dat mensen minder en minder een knusgevoel krijgen.
    Daardoor misschien wel eerder depressief. Misschien soms ook wel eerder zelfmoorden daardoor.

    Voor mijzelf praat ik over vier scholen waar ik op heb gezeten, die gesloopt zijn. Oude ziekenhuis die
    gesloopt is (nieuwe ziekenhuis straks misschien ook), en vele andere gebouwen en objecten in mijn oude woonplaats die gesloopt zijn. Veel speeltuinen ook. Ook een machtig mooie grote pottenbakkerijfabriek
    van baksteen. Die had moeten blijven en totaal in dezelfde vorm en uiterlijk moeten worden herbouwd voor woningen. Huurders/kopers die dan tekenden voor bijvoorbeeld kleine raampjes/lage plafonds. Wat kwam er terug? Een massaconsumptie supermarkt en parkeerterrein.
    Ik zie weleens hele oude straten foto’s. Ik vind het altijd heel bijzonder hoe beschermd stadsgezicht totaal
    verkracht is. Hoe dat stilletjes aan zo gaat na vele jaren. Respect voor die huiseigenaren die hun huizen wel
    echt zoals als oorspronkelijk hebben gehouden.

    Oja……de piramide-bruggen over de A7 in Sneek. Daarvoor moeten nog mensen worden opgepakt.
    En ook voor vele andere totaal zinloze peperdure en milieuvervuilende verkeersprojecten/bouwen.
    Maar laat maar…..gaat toch niet gebeuren. Dan niet jammeren over mensen in de bijstand die eerst
    directe-democratie opeisen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *