Komt Waterstofsector onder water?

Bobo’s die Rotterdamse haven de Waterstofbelofte voor houden

De Duitse regering kondigde vorige week aan om liefst 19 miljard euro te investeren in het Kernnetz, een waterstoftransportnet van negenduizend kilometer. Dat meldt Hydrogen Central. Daarop zou de Nederlandse waterstofpijplijn Delta Rhine Corridor (DRC) moeten aansluiten over vier jaar.

Tegelijk trekken grote energiebedrijven zich al terug uit ‘groene’ waterstofprojecten in Europa. Zonder massieve subsidie-injecties kan ‘groene’ waterstof niet uit. Niettemin wil Rotterdam de grootste waterstofjongen van de wereld zijn, met een jaarlijkse World Hydrogen Summit.

In Davos opgericht in 2017

Pijplijn uit Noorwegen afgeblazen
De oorsprong van de ‘groene’ waterstofhype komt bij Air Liquide vandaan. Zij richten met ondermeer Shell, Linde, Anglo American en Toyota bij het World Economic Forum in Davos in 2017 een Hydrogen Council op. Als aanleiding noemen ze het Klimaatdictaat van Parijs uit 2015.

De CEO (Sanjiv Lamba, CEO van Duits-Britse chemiemultinational Linde) van die Council bezocht 12 juni nog de Duitse regering, hun klimaatminister Robert Habeck en Bondskanselier Scholtz om publieke bestedingen los te wrikken. In het bericht van Hydrogen Central staat dat de Duitsers de energiedrager waterstof zien als vervanging van fossiele brandstoffen:

Europe’s largest economy wants to replace most of its fossil fuel needs with hydrogen to achieve climate neutrality by 2045. Lately, however, its push has faced setbacks with the cancellation of a key pipeline from Norway.

Officials have said that the majority of Germany’s hydrogen needs will need to be covered by imports initially.

De de-industrialisatie van Duitsland krijgt zo alvast een extra zetje. Wanneer je zelfs peperduur waterstof wilt importeren als….brandstof….Nu moet Volkswagen al fabrieken sluiten en honderdduizend mensen ontslaan. Omdat de Amerikanen hun LNG slijten ten koste van goedkoop aardgas uit Rusland. Dit nadat de Amerikanen de Nordstream-pijpleiding opbliezen.

De Waterstofbelofte van Air Liquide en Shell

‘Niet haalbaar zonder subsidies’
Waterstof is geen brandstof maar een energiedrager, die je met grote conversieverliezen moet opwekken. Daarom kan ‘groene’ waterstof alleen uit met miljardeninjecties aan subsidies. Dat blijkt ook uit het bericht op 24 oktober dat de Spaanse oliemaatschappij Repsol zich juist terugtrekt uit ‘groene’ waterstof.

Vanwege onzekerheid over belastingen en regulering. In dat bericht staat letterlijk:

Spain aims to produce 12 GW of renewable hydrogen by 2030, and Repsol’s projects were tied to 90% of this target, which was close to the final investment decision; therefore, the company’s decision to halt the projects comes as a setback to Spain’s ambitious target.

Although Repsol has paused its Spanish projects, it has decided to continue with its projects in other countries like Portugal, which reflects its commitment toward renewable energy development.

Repsol’s decision proves that although green hydrogen is crucial in decarbonizing Europe’s economy, it is not feasible without subsidies from regulatory bodies.

Volgens de communisten is ‘groene’ waterstof tegen alle natuurwetten in wel goed nieuws

Energiebedrijven trekken zich terug
Ze schrijven dat Shell zich in Europa ook al terugtrekt uit ‘hernieuwbare’ waterstof, door te weinig vraag naar dit product. En mogelijk door tegenvallende staatssteun?

Repsol is not alone in reevaluating its investment decision in renewable hydrogen. Other major energy giants like Shell plc SHEL and Equinor ASA EQNR have also stalled their renewable hydrogen projects in Europe due to low demand and unsupportive regulatory policies. (te weinig subsidies)

Norwegian unit of the British energy giant Shell canceled its blue hydrogen project in the Aukra Hydrogen Hub due to a lack of demand. Norway-based state-owned energy company Equinor also canceled a similar project a few days before.

‘Blauwe’ waterstof betekent dat je waterstof maakt met aardgas, waarna je de vrijkomende CO2 opslaat in een gasveld. De boodschap is nu alvast: Het rendeert niet.

Met het Rotterdams Havenbedrijf en Shell

‘De energiedrager van de toekomst’
Die ontwikkelingen zijn opmerkelijk en belangwekkend voor Nederland. Het Rotterdamse havenbedrijf wil zich namelijk als waterstofhub profileren, samen het ondermeer het Arabische OCI, NH3-producent. De Tweede en straks Derde Maasvlakte zouden aanlandpunten worden voor elektrische energie uit windturbines op de Noordzee. Die energie ten koste van de visserij in Nederland, zou dan ingezet worden voor het opwekken van ‘groene’ waterstof.

Ze organiseren jaarlijks met de Londense Sustainable Energy Council (SEC) de ‘World Hydrogen Summit’ in de Rotterdamse Ahoy. Daar ging de baas van het West Friese Demaco ook naar toe, die zijn bedrijf verkocht aan het Amerikaanse OPW. Ronald Dekker reciteert daar de waterstofbelofte:

Hydrogen is to become the principal energy carrier in a sustainable society. As this is a major focus for Demaco, we’re keen to attend the World Hydrogen Summit in Rotterdam! 

Museumpark Rotterdam

De editie van 2025 staat voor 20-22 mei gepland, met de Nederlandse overheid als sponsor.

The landmark event in the industry’s calendar, World Hydrogen 2025 Summit & Exhibition, is the largest and most senior global hydrogen event and is returning to Rotterdam with its biggest edition yet on 20-22 May 2025!

Part of the SEC World Hydrogen Series, the Official World Hydrogen Summit & Exhibition in Rotterdam, is proud to partner with the Government of the Netherlands, Province of Zuid-Holland, the Port of Rotterdam and the City of Rotterdam, solidifying their continual commitment and partnership to facilitate the official global springboard for hydrogen deals and project developments.

De SEC heeft een Hydrogen Advisory Board, waarin bestuurders van Shell (Andrew Beard, vice president Hydrogen) zitten en de huidige baas van het Rotterdams Havenbedrijf Boudewijn Siemons. Maar ook de waterstofmeneer van de Gasunie, Noé van Hulst.

Daarnaast is  Shell-waterstofman Paul Bogers actief voor de SEC. Een opmerkelijke sponsor van dit evenement is het Environmental Defense Fund, een Amerikaanse milieuactiegroep waar ‘Milieudefensie’ naar werd vernoemd.

Opmerkelijk is ook, dat de vorige baas van het Rotterdams Havenbedrijf van Shell vandaan kwam: Allard Castelein was eerder Vice President Environment voor Shell… Die invloed vertaalt zich ook naar Rijksplannen, om waterstofproductie als ‘backbone’ te gebruiken, dat je produceert met een toekomstig overschot windenergie.

Aankomst bij Erasmusbrug. ‘Groene’ Waterstof betekent roof van beste visgebieden

Amerikaanse opkopers actief in Nederland
Het is dus geen wonder dat de Amerikanen hier in Nederland nu bedrijven opkopen in waterstoftechniek. Zoals Kevin Long jubelt over zijn aankoop van Nederlandse en ook Amerikaanse cryotech-bedrijven:

We’re proud to welcome @Demaco Holland B.V, @SPS Cryogenics BV (met dochterbedrijf Special Gas Systems RZ), along with the MEC group; @Marshall Excelsior Company, @CPC-Cryolab (Tampa Florida RZ), @base-engineering and @xanor-de-m-xico into OPW. These acquisitions elevate our product offerings to meet the growing demands for clean energy and industrial sectors globally!

Frans Timmermans was op 11 mei 2022 spreker op de Rotterdamse Hydrogen Summit. De techniek lijkt hier in Europa meer steun te krijgen dan in Amerika. Timmermans rolde de loper uit voor ‘groene’ waterstof, die voortaan alleen afkomstig mag zijn van nieuw te bouwen windfarms. Daarvoor zou de Europese Commissie natuurregelgeving versoepelen:

“We need to cut our reliance on Russian gas and other fossil fuels, we must move to green hydrogen from renewables as soon as possible,” he said.

“We don’t have our own natural resources as Europeans, except for directly using the sun, directly using the wind, that will create the energy sovereignty Europe needs.”

As part of this, the permitting of renewables projects inside the bloc will be speeded up, he said, with the Financial Times stating that draft proposals showed the Commission was planning to remove the need for environmental impact assessment in new designated “go-to” areas.

Windfarm bij Helgoland

Europa is vooralsnog op weg om energiezelfmoord te plegen, dus is er meer markt voor de waterstofbelofte.

De Amerikanen hebben ook hun eigen jaarlijkse (in 2025 vijfde) Hydrogen Forum in Houston Texas. De organisator daarvan, ALJ organiseert ook een Global Hydrogen Forum van 9-10 april 2025 in Barcelona. Een concurrent dus voor Rotterdam. Dat forum richt zich naast waterstoftechnologie ook op CO2-opslag. (CCS)

Maar dat Forum lijkt kleiner dan het evenement in Rotterdam. Hoofdsponsor bij de Amerikanen is FLUOR, een bedrijf dat voor 12 procent in handen is van Blackrock en 10 procent in handen van Vanguard. (…)FLUOR kocht in Nederland in 2015 STORK op. Eerder in 2008 had een Britse kapitaalhaai dat eeuwoude (sinds 1868) techniekbedrijf opgekocht, en in twee laten knippen.

De Nederlandse  en Duitse activiteiten van deze Nederlandse onderneming verkocht Fluor in april dit voorjaar aan het Duitse Bilfinger. Opnieuw: Hoeveel grote ‘Nederlandse’ bedrijven zijn er onderhand nog in Nederlandse handen?

3 Replies to “Komt Waterstofsector onder water?”

  1. Laat Frenske eerst maar eens zijn eigen huis aanpassen van energieklasse E naar minstens B, dan pas mag die prietpratende vetklep op een ander voorzichtig gaan inpraten over ‘groene energie’. Kan hij advies vragen aan transitieprofessor Jan Rotmans, die ook al een ton aan geld verbrand heeft om zijn hut van het aardgas af te krijgen. Zonder succes overigens.

  2. Wat een bleven .
    De natuur moet naar de maan .
    De zeedieren en vogels sterven .
    Dat Deense maar eerst zijn eigen huis energiezuinig maakt .
    Webetalen ons blauw aan onzin
    Het zijn gewoon boeven

  3. Mijn wijze vader merkte al eens op dat Nederland al kon worden beschouwd als een ‘waterstofeconomie’ sinds het breed gebruik van aardgas, dat immers per C-atoom vier H-atomen bindt. Het is de kortst mogelijke koolwaterstofverbinding met daardoor de beste C-H-verhouding. Ook is het nog makkelijk te transporteren en zelfs vloeibaar maken kan met een redelijk rendement. Dit alles in tegenstelling tot waterstof.
    Natuurkundige wetten dicteren dat de netto uitstoot van CO2 door toepassing van waterstof alleen maar kan toenemen aangezien het ketenrendement laag is. De techneuten bij de multinationals weten dit. Dus wat is de kernmotivatie achter de plannen van hun bobo’s?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *