COP29-Klimaatbanket belastingvrijstellingen op Korrel

Op dit nieuwe klimaatbanket (COP29) presenteren ze de resultaten

Nederlandse diplomaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken dineren nu op het alweer 29ste Klimaatbanket van de Verenigde Naties, ditmaal in Bakoe in oliestaatje Azerbeidzjan.

Zij richten met hun ‘Klimaatgezant’ (Jaime de Bourbon de Parme, zoon van Prinses Irene) zich op het afschaffen van belastingvrijstellingen op kerosine (luchtvaart), stookolie (scheepvaart) en dieselolie. (scheepvaart/visserij)

Nederland leidt de internationale coalitie voor dat doel, die diplomaten van hun Rijksoverheid vorig jaar in Dubai oprichtten. De Rijksoverheid bedrijft hier bewuste desinformatie, door belastingverhogingen te verkopen als ‘afschaffen subsidies’.

…de mosselkotter had ook ‘duurzaamheid’ kunnen heten, betekent het zelfde, maar dan nog ietsje duurder

Uit concurrentie-overwegingen hanteren diverse landen nu belastingvrijstellingen, zoals op kerosine die bijvoorbeeld de civiele luchtvaart betaalbaar houden. Nederland doet dat nu ook met haar staatsbedrijf Schiphol.

Anders vertrekken reizigers liever vanaf een andere luchthaven waar je goedkoper kunt vliegen.

Om de zelfde reden krijgt de eigen scheepvaart en de visserij een belastingvrijstelling op dieselolie. Maar dankzij ‘Het Akkoord van Parijs’ (2015) dat diplomaten van Buitenlandse Zaken sloten bij de Verenigde Naties, staan die belastingvrijstellingen nu onder vuur.

Fossiele subsidies zijn geen subsidies

Desinformatie door Rijksoverheid en milieuclubs
Die vrijstellingen framet hun overheid sindsdien- samen met het door Buitenlandse Zaken voor ‘pleiten en beïnvloeden’ gefinancierde Milieudefensie- als ‘fossiele subsidies’. Dat zijn dus geen echte subsidies, zoals de overheid die wél geeft aan klimaatactiegroepen, miljoenenkadootjes.

Maar belastingvoordelen, die de concurrentiepositie van sectoren bevorderen. Belasting die je niet hoeft te betalen is geen subsidie. Maar uit propaganda-overwegingen hielp hun overheid die term met door haar gefinancierde klimaatclubs in het leven.

Omdat ‘subsidies afschaffen’ klinkt als besparing. Over ‘desinformatie’ gesproken, hun Rijksoverheid is de kampioen.

Voor Milieudefensie een waar subsidie-bonanza van het Ministerie van Buitenlandse Zaken

Afschaffing van die accijnsvrijstelling zou de rentabiliteit van de resterende vissersvloot nog verder aantasten. Dat zou extra zuur zijn, nadat het vorige kabinet al 52 viskotters door de shredder haalde. Daardoor, en door quotumkortingen halveerde afgelopen vier jaar de aanvoer van vis op de visafslagen.

‘Fossiele subsidies’ die geen subsidies zijn maar vrijstellingen

Klimaatminister Rob Jetten lanceerde op het 28ste Klimaatbanket (COP) van de Verenigde Naties in Dubai een ‘joint declaration on fossil fuel subsidies’. De Rijkspropagandadienst kondigde dat al aan op 9 december 2023.

Daarin staat, dat ze de resultaten van die eerste intentieverklaring op COP29 willen lanceren. Dat negenentwintigste klimaatbanket voor Rijksambtenaren, ngo’s en multinationals vindt nu plaats. In hun intentieverklaring geven ze speciale aandacht voor de maritieme sector:

Special attention should be given to international aviation and maritime transport. These sectors are complex to regulate due to a variety of bilateral and multilateral agreements or barriers in international trade.

De joint declaration van vorig jaar

Omdat Nederlandse BuZa-diplomaten het Agenda 21-pilotland van de wereld willen zijn, en omdat Nederlandse diplomaten deze kar internationaal trekken is er dus een grote kans, dat Nederland alvast intern voorop gaat lopen.

Kugelbacke Cuxhaven, een containerschip verlaat het Elbe-estuarium

Of dat ook lukt bij zware stookolie, valt te betwijfelen. Daarvoor zijn de belangen van het Rotterdamse Havenbedrijf immers te groot. De zware scheepvaart krijgt immers ook al vrijstelling van het stikstofbeleid. Terwijl de visserij met Aerius-berekeningen gedwongen wordt tot tonnen-investeringen per schip in katalysatoren, varen verderop Coasters voorbij die zware stookolie de lucht in blazen.

Schiphol zal misschien de dans ontspringen, omdat het een bedrijf van hun overheid is.

Dus blijft het laaghangende fruit over, waarmee hun overheid tegelijk de schatkist kan spekken. Het lijkt mij voor bestuurders en vrienden van de visserij zaak om hier alert op te zijn: Met welke voorstellen komen die diplomaten uit Bakoe terug, die straks kristalliseren in nationaal beleid?

Ik hou het voor jullie in de gaten. Door alle afleiding over ‘jodenjacht’ en Palestinaprotesten, zou je kunnen vergeten dat Nederland internationaal voorop wil lopen in de vernietiging van de eigen energievoorziening en economie. (klimaatbeleid) Maar de klimaattrein dendert gewoon door…

3 Replies to “COP29-Klimaatbanket belastingvrijstellingen op Korrel”

  1. Volgens mij lopen onze oosterburen voorop in zelfdestructie en zijn ze aan de winnende hand. Zo’n oranje huis inteeltklant kan natuurlijk makkelijk zonder subsidies, die graaien hun kostje uit de belastingen- en ngo-potten wel bij elkaar. Jan met de Pet heeft het blijkbaar nog niet zwaar genoeg en heeft een extra duwtje richting afgrond nodig. Als ze niet met de diesel de stad in mogen, dan pakken ze toch gewoon de handkar? Als ze geen brood meer hebben, dan eten ze toch cake? L’histoire se répète.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *