
Welk van de twee schepen moet van LVVN-ambtenarij een katalysator tegen stikstof installeren, en welke niet?
LVVN-ambtenaar Van der M. fabriceerde als ‘senior beleidsmedewerker Natura 2000’ (van 2009 tot 2015) het oordeel ‘matig ongunstig’ voor de Natura 2000-gebieden waar garnalenvissers al generaties vissen. Dankzij ‘bodemberoering’. Daardoor kwam er plots een ‘herstel’-opgave, zodat V. van der M. met zijn ngo-vrinden als Martijn de Jong van Stichting Wad een stok kreeg om vissers te slaan.
Bij de aanwijzing van de Waddenzee en Noordzeekustzone in 2009 tot Natura 2000 loog Van der M. met Ton IJ. tegen de Vissersbond dat de visserij als ‘bestaand gebruik’ erkend zou worden. Vissersvereniging Hulp in Nood probeert nu alsnog die status ‘bestaand gebruik’ terug te krijgen met advocatenkantoor Stibbe. Want dan vervalt het hele Kafkaeske Natura 2000-circus.

De Tweede Maasvlakte: Zeventig Feijenoordstadions zand, geen ‘bodemberoering’…
Visgebied stelen voor het Havenbedrijf Rotterdam
We laten eerst zien hoe een handjevol ambtenaren twintig jaar lang haar goddelijke gang kan gaan, waarbij ze een ravage achter laten van menselijk leed en negatieve energie. We gaan niet BBB-volksvertegenwoordigers ‘bashen’, die doen hun best. We laten zien hoe de ambtenarij hen regeert in plaats van andersom. Met namen en rugnummers van groenrotte appels bij LVVN kunnen we vervolgens het begin van een koerswijziging forceren.
Van der M. vermoordt nu de visserij op de Voordelta voor de belangen van het Havenbedrijf Rotterdam. Voor LVVN is hij nu projectleider natuurcompensatie Voordelta.
Toen het Rotterdams Havenbedrijf – blijkbaar zonder enige bodemberoering- zeventig Feijenoordstadions zand opspoot in Natura 2000 habitat H1101b tot Tweede Maasvlakte, bekonkelde zijn collega Ton IJ. als projectleider Tweede Maasvlakte deze deal tussen het havenbedrijf met ondermeer Natuurmonumenten. (met de latere regiodirecteur Noord Wilfred Alblas)
Het verlies aan zeenatuur dat het Havenbedrijf veroorzaakte, zou worden afgewenteld op de minst weerbare en kapitaalkrachtige partij, de vissers van de Voordelta. Dat heet ‘natuurcompensatie’. Er wordt inmiddels zelfs al over een Derde Maasvlakte gesproken. Bijvoorbeeld, omdat de Rotterdamse haven in het groene waterstofsprookje wil meeliften met extra windturbines op zee.
Deze kaart om vissers nog meer gebied af te pakken werd onder leiding van Van der M. gefabriceerd samen met collega Peter van V.

Voorgenomen Natuurcompensatie Tweede Maasvlakte ten koste van vissers
Van der M.’s LNV loog tegen de Visssersbond (en die slikte dat)
Het framen van visserij als ‘bodemberoering’ moet bij Van der M. vandaan komen, toen hij als Senior Beleidsmedewerker Natura 2000 (2009-2015) deze stok tegen de beroepsvisserij optuigde.
Hij was verantwoordelijk voor “beleidsprocessen rondom aanwijzing van Natura 2000-gebieden op de Noordzee” hij was verantwoordelijk voor het optuigen van wetenschap op bestelling voor het marien monitoringprogramma Kaderrichtlijn Mariene Strategie/ Vogel- en Habitatrichtlijn.
Van der M. fabriceerde ‘bewijs’ tegen de visserij, wat hij “kennisinbreng profielen zoute habitattypen, begeleiding effectbepaling en -beoordeling bodemberoerende visserijvormen op Natura 2000-waarden.”

Het trauma van de visserij herhaalt zich
Bij aanwijzing in 2009 tot Natura 2000 beloofde Van der M. met Ton IJ. dat visserij bestaand gebruik zou heten. De Vissersbond erkende afgelopen vrijdag in Lauwersoog dat ze toen ‘belazerd zijn’. Waarom dan in overleg met mensen, waarvan je weet dat ze liegen?
De status Bestaand Gebruik voor visserij zou logisch zijn. Immers, ver voordat in 2009 hun visgebied plots Natura 2000 ging heten, waren zij daar al actief. In de bepaling van de natuurwaarden zitten de effecten van die decennialange visserij dus al verwerkt. Die zijn daar onderdeel van.
Krijgen vissers die erkenning, dan vervalt het hele Kafkaeske circus met stikstof, vergadersessies en iedere vijf jaar nieuwe onzekerheid over een Wnb-vergunning. Hulp In Nood is dat traject gestart met Stibbe-advocaten. Vooralsnog worden ze door de LVVN-ambtenarij met vertragingstactieken gefrustreerd. Maar ook de Vissersbond heeft HIN actief tegengewerkt in dit proces, zo hoorde ik van hen.
Waarom?

Windcat in haven IJmuiden, stoken gezamenlijk al 400 kuub gasolie per week op voor onderhoud ‘Hollandse Kust’/Crosswind
Twintig jarige sloopcarrière natuurgebruik
Van der M. begon zijn carrière bij de overheid direct na zijn studie biologie in Wageningen. Hij startte bij Rijkswaterstaat (2000-2002) als medewerker ecologisch onderzoek bij een natuurherstel-project in de Delta. Daarop werd hij aangenomen als adviseur aquatische ecologie bij LNV.
Sindsdien herstelt Van der W. overal de papieren idealen van ecologische adviesbureaus en ngo’s. Na de visserij in de beklaagdenbank te werken van 2009 tot 2015, ging Van der M weer terug naar zijn eerste werkgever Rijkswaterstaat in Zeeland. Daar ging hij vanaf 2016 helpen om het plaatsen van windturbines in mariene natuur aan te kleden als iets dat goed zou zijn.
Als Project- en omgevingsmanager duurzame energieontwikkeling.
Ook was hij, projectleider monitoring doorvaart en medegebruik van windparken in de Noordzee (LUD, PAWP, OWEZ), en projectleider medegebruik windparken in de Noordzee. Ook werkte hij van 2019 tot 2022 aan het ‘verduurzamen’/afknijpen van de visserij op het IJsselmeer, terwijl hij projectleider werd gemaakt van de Grondbank tot maart 2024.
Daar helpt Van der M. bij het uitkleden van de boerenstand, de ’transitie’ van het landelijk gebied. De nationale grondbank geeft vrijkomende grond uit “voor het extensiveren, omvormen en verplaatsen van bedrijven van boeren die graag door willen en voor natuur.”
Waarom zijn Rummenie en Wiersma dus machteloos
Wat maakt gekozen volksvertegenwoordigers dus tandeloze tijgers? De Vierde Macht (ambtenarij) pleegt sinds 1992 (uitvinding en invoering Habitatrichtlijn door Hemmo Munting onder Nederlands EU-voorzitterschap) een staatsgreep met haar ngo’s, met wetenschap op bestelling als wapen. Daardoor kunnen gekozen volksvertegenwoordigers als Jean Rummenie en Femke Wiersma ook weinig meer dan een ‘V’ voor ‘Visserij’ in het departement plaatsen.
De ambtenarij regeert, niet zij. Die Vierde Macht holde de representatieve democratie uit, ten gunste van ‘participatie’, het stakeholder model, met schijninspraak voor burgers over in rapportbeton gegoten ‘wetenschappelijke’ doelen.
Zo kan de ambtenarij onder BBB-bewind een nieuwe sloopronde optuigen van tientallen garnalenkotters, en terwijl tientallen vissersgezinnen droog brood moeten eten. Iedere vijf jaar krijg je door de nieuwe ronde Wnb-vergunning onzekerheid over het voortbestaan van je bedrijf. Geen bank wil daarvoor instaan.
Nu moeten ze alsnog een halve ton voor een katalysator betalen tegen ‘stikstof’.. Staatsbedrijf Schiphol met al haar vliegverkeer zou volgens die zelfde overheid ondertussen geen stikstofprobleem geven. Die heten wel ‘bestaand gebruik’ maar visserij wordt als ‘project’ behandeld dat jaarlijks vernieuwt.

Natura 2000-profiel Eidereend Alterra, door 1 bioloog uit de duim gezogen, waarschijnlijk Mardik Leopold
Krakers die je huis belegeren met steun van overheid
Zie als ‘bestaand gebruik’ de familiebedrijven van vissers (en die van boeren) als huizen die decennialang door hen bewoond werden in hun eigen leefomgeving. Vervolgens zegt de overheid: Je mag niet meer in dit huis wonen, want sinds 2009 heet je huis met leefomgeving Natura 2000. Op basis van het oordeel van enkele door de overheid gekochte rapportfabrieken, zoals Wageningen UR met hun modellen.
Dus je moet dat huis uit in 2030.
Zo kan een handvol ecologen de hele publieke ruimte naar haar hand zetten, zonder inspraak van gedupeerden. Die zelfde overheid stuurt vervolgens alvast een collectief krakers op je af, de ngo’s om je huis te bekladden met leuzen als ‘bodemberoerders’.
Die krakers/ngo’s gaan vervolgens op je zolder en in je slaapkamer wonen, met subsidie van de overheid. De overheid verplicht je vervolgens om met die krakers in overleg te gaan, hoe je huis ingericht moet worden waarvoor je zelf jaren betaalde. Ze zijn ‘stakeholders’ geworden.
Dat is in de notedop Nederlands natuurbeleid: cultuurvernietiging en diefstal. Wanneer die overheid naast je huis een enorme windmolen laat bouwen, mag de eigenaar van die windmolen van de overheid als ‘compensatie’ een stuk van je huis slopen. Dat noemt de overheid dan ‘natuurherstel’.

Windpark Fryslan in aanbouw in Rijkwateren in beheer van Rijkswaterstaat
Niet BBB-bashen maar LVVN saneren
Plots moet je iedere vijf jaar door een hoepel van LNV-ambtenarij springen voor een natuurvergunning (Wnb) naast je visvergunning. (die jaarlijks stilzwijgend verlengt) Terwijl ze bijvoorbeeld Windpark Fryslân in Natura 2000 gebied het IJsselmeer voor 25 jaar lang een vergunning geven om duizenden vogels per jaar te doden.
Maar met ambtenarij van Rijkswaterstaat ijvert LVVN voor de sluiting van 30 procent visgebied boven Ameland. Omdat de zwarte zee-eend daar op drie kilometer afstand door een vissers zou worden opgeschrikt. Dit is de Kafkaeske nachtmerrie waar hun overheid mensen in duwt.
Meten met twee maten.

Inderdaad, een leugen: De Naturalistische Drogreden, gisteren behandeld
Conclusie: De gekozen volksvertegenwoordigers zijn het enige dat we hebben, om ambtenarij bij te sturen.
Het helpt dus niet om je gekozen volksvertegenwoordigers te ‘bashen’, want zij zijn de enige mensen waarop wij als burgers invloed hebben, mensen die wij kunnen afrekenen. Wel kunnen we ze dus bijstaan, de namen en rugnummers noemen van de groene rotte appels in het staatsapparaat. Weg met hen!
- Steun Interessante Tijden voor het brengen van de harde waarheid, zo helpe ons God almachtig
Terechte vinger op de zere plek: ambtenarij
Dat is het grote probleem (de politiek is een volstrekt irrelevant speeltuintje).
Dat speeltuintje is natuurlijk heel relevant voor politici.
Hun motief blijkt uit hun daden.
Ze doen namelijk niets.
Behalve de partijlijn volgen, als ze kamerlid zijn.
En behalve de ambtenarij volgen, als ze in het kabinet zitten.
Hun motief is kennelijk macht en inkomen.
Macht omdat ze worden gefêteerd door lobbyclubs en de media.
Inkomen door hun uitkering en bijkomende voordeeltjes, die niet voor gewone burgers zijn weggelegd.
Een grote uitzondering, eerder al aangegeven, was Pim Fortuyn.
Hij wilde echt aan de slag.
Hij verafschuwde de klimaatwaanzin, hij wilde geen inval in Irak.
En hij wilde de ambtenarij aanpakken…
NB Fortuyn was jonger dan Trump!
Er is Agema verzocht in te grijpen bij de vervolging van artsen door VWS, artsen die werkende alternatieven voorschreven ipv de gifprik. Antwoord Agema: “ik ga me daar niet mee bemoeien”, en liet terloops nog even weten dat die hele plandemie een NAVO/NCTV operatie was, wat vervolgens voor enorme ophef zorgde in de nederiglandse ‘kwaliteits’ media (tsjirp…tsjirp…tsjirp…) <= krekelgeluiden
Tot zover het nut van gekozen volksvertegenwoordigers.