“…en het beest werd gegrepen”… (Openbaring 19)

Kalkoengier

Op de zondag geen profane boodschappen. Dan lezen we uit de Heilige Schrift, Het Boek zonder welke er geen Westerse beschaving was geweest. Vandaag vlak voor het uiteinde van het jaar pakken we hoofdstukken 18 en 19 van de Apocalypse (Openbaring) er bij.

Nu komt opnieuw de ruiter op het Witte Paard uit Openbaring 6 op het toneel, in een met bloed bespat wit kleed.

Die grijpt het beest en zijn valse profeet. Ook roept hij alle gieren/roofvogels in de lucht om het aas te eten van de verslagen legers van de satan, en de burgerslachtoffers die bij deze eindstrijd vallen, ‘vrijen en slaven.’ 

Als aasgieren van de welvaart

Babylon verzengd door goddelijke vuurzee
In Openbaring 17 lazen we vorige week over de Hoer op de Zeven Heuvelen, het mythische Babylon, de stad van ‘losbandig leven’. In de tijd van de Profeten waaruit de Openbaring citeert, Daniël, Jesaja, Ezechiël, Joël werd het letterlijke Babylon bedoeld. In de tijd van de eerste christenen werd daarbij naar Rome verwezen, de stad op de zeven heuvelen.

Het beroemde ’teken van het beest’ (666) kon numerologisch verwijzen naar Keizer Nero. Nu kan het verwijzen naar de Westerse beschaving in zijn geheel, die voortbouwde op het Romeinse Rijk. Dat die nu ten einde komt, na 2500 jaar de toon te zetten in het tijdvak Vissen. (Pisces, Ichthus)

In Openbaring 18 lees je een uitgebreide overwinningsroes, omdat Babylon is gevallen, overwonnen door de legers van God. Zoals het Israëlische leger (IDF) Gazaanze burgers na 7 oktober 2023 waarschuwde om voor een bombardement weg te gaan, zo waarschuwt God dat mensen moeten wegvluchten uit dit mythisch Babylon, de stad van hoererij en alles dat God zijn afschuw opwekt.

Als aasgieren boven de steppe, de kraaien boven de vuilnisbelt: het ‘Ecopark Wierde’

Net als bij Sodom en Gomorra, zal dit Babylon in een Goddelijke vuurzee verzengd worden:

4En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Ga uit haar weg, Mijn volk, opdat u geen deelhebt aan haar zonden, en opdat u niet van haar plagen zult ontvangen.
5Want haar zonden hebben zich opgestapeld tot aan de hemel, en God herinnerde Zich haar ongerechtigheden.
6Vergeld haar zoals zij ook u vergolden heeft, en vergeld haar dubbel naar haar werken. Schenk in de drinkbeker waarin zij voor anderen ingeschonken heeft, voor haar het dubbele in.

Alle ellende die Babylon overkomt zal in één dag komen:

7Overeenkomstig de maat waarin zij zichzelf heeft verheerlijkt en losbandig heeft geleefd, geef haar naar die maat pijniging en rouw. Want in haar hart zegt zij: Ik zit als een koningin en ben geen weduwe en ik zal zeker geen rouw zien.
8Daarom zullen op één dag haar plagen komen: dood, rouw en honger, en met vuur zal zij verbrand worden, want sterk is de Heere God, Die haar oordeelt.

…kalkoengier Hawk Mountain Pennsylvania

‘Met een in bloed gedoopt bovenkleed’
We lezen vervolgens dat Babylon ook staat voor alle rijkdom en handel van de wereld. En verder alles dat het leven kleur geeft en mooi maakt. De 144 duizend uitverkorenen uit twaalf stammen die nooit seks hadden, maken zich vervolgens op om in wit kleed als bruid voor Christus te dienen.

Dat gebeurt in Openbaring 19. De eerstgeborene uit de doden, Jezus gaat dan een huwelijk aan met zijn gemeente, de mensen uit het Boek Des Levens, zonder het 666-merkteken, die ontsnappen aan de eeuwige dood.

Dan zien we vervolgens weer de ruiter op het Witte Paard voorbij komen, die bij opening van het Eerste Zegel uit Openbaring 6 al op het toneel kwam:

11En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard, en Hij Die daarop zat, werd getrouw en waarachtig genoemd. En Hij oordeelt en voert oorlog in gerechtigheid.
12En Zijn ogen waren als een vuurvlam en op Zijn hoofd waren vele diademen. Hij had een Naam, die opgeschreven was, en die niemand kent dan Hijzelf.
13En Hij was bekleed met een in bloed gedoopt bovenkleed, en Zijn Naam luidt: Het Woord van God.

Zwarte Kraai Glastonbury Tor

De dag van de wraak (Dies Ira) was in mijn hart
Het Woord kennen we uit de Bijbel als ’tweesnijdend zwaard’…Het in bloed gedoopte bovenkleed is een verwijzing naar Jesaja 63 vers 3 en 4:

3Ik heb de pers alleen getreden; er was niemand uit de volken met Mij.
Ik heb hen vertreden in Mijn toorn, hen vertrapt in Mijn grimmigheid.

Hun bloed is op Mijn kleding gespat, heel Mijn gewaad heb Ik besmet.
4Want de dag van de wraak was in Mijn hart, het jaar van Mijn verlosten was gekomen.

De ‘dag van de wraak’ is de Dies Ira, de eindafrekening. Johannes werkt dit thema zes eeuwen later als volgt verder uit:

14En de legers in de hemel volgden Hem op witte paarden, gekleed in fijn linnen, wit en smetteloos.
15En uit Zijn mond kwam een scherp zwaard, opdat Hij daarmee de heidenvolken zou slaan. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren staf. En Hij treedt de wijnpersbak van de wijn van de grimmige toorn van de almachtige God.
16Er stond op Zijn bovenkleed en op Zijn dij deze Naam geschreven: Koning der koningen en Heere der heren.

(Gyps vulvus, vale gier)

Vlees eten van alle vermoorde mensen
Gezellig wordt het nooit echt bij de Openbaring van Johannes en de door hem geciteerde joodse eindtijdprofeten. Alsof de ongelovigen nu nog niet erg genoeg zijn getroffen, doet Johannes er nog een schepje bovenop.

Alle mensen die het teken van het beest dragen, worden als ‘Avondmaal’ opgedragen aan God. Daartoe roept een engel alle aasgieren die bestaan op om zich rond te eten. Ook aan de burgerslachtoffers die vallen door de ruiter op het witte paard en zijn met bloed bespatte kleed:

17En ik zag één engel dicht bij de zon staan, en hij riep met luide stem naar alle vogels die hoog aan de hemel vlogen: Kom en verzamel u voor het avondmaal van de grote God,
18om te eten vlees van koningen, en vlees van oversten over duizend, en vlees van machtigen, en vlees van paarden en van hen die daarop zitten, en vlees van alle vrijen en van slaven, kleinen en groten.

Net wat voor nieuwsgierige mensen, open dag

Dan vindt dus de Eindstrijd plaats, tegen de legers van het Beest uit de aarde (met het merkteken 666) en zijn valse profeet (Mohammed?), die zich in Openbaring 16 bij Armageddon hadden verzameld:

19En ik zag het beest en de koningen van de aarde en hun legers bijeenverzameld om oorlog te voeren tegen Hem Die op het paard zat, en tegen Zijn leger.
20En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt.

Bijbelvast, iedere zondag

Openbaring niet chronologisch maar symmetrisch geschreven
Alle menselijke overwonnenen dienen vervolgens tot aas voor aasgieren, alsof God voor de dieren in de wereld een avondmaal reserveert.

21En de overigen werden gedood met het zwaard van Hem Die op het paard zat, namelijk het zwaard dat uit Zijn mond kwam. En alle vogels werden verzadigd met hun vlees.

Wat opvalt bij het lezen van de Openbaring, is dat de opvolgende hoofdstukken dus geen historische chronologie vertolken. Er komen in latere hoofdstukken weer bewegingen voor die al in eerdere hoofdstukken werden beschreven. Alleen worden ze met andere details verder uitgewerkt.

Wanneer in Openbaring 9 de put van de afgrond geopend wordt om allerlei verschrikkelijke plagen los te laten op de ongelovigen, en Abbadon wordt losgelaten, kan dat niet de zelfde gebeurtenis zijn als in Openbaring 20? Immers, dan wordt de satan na duizend jaar opsluiting in de afgrond ook weer losgelaten om voor een korte tijd nog wat mensen te misleiden.

Plassend paard in de Golan.

Zo komt de krijger op het Witte Paard (met het zwaard in de mond) in een met bloed besmeurd kleed terug in Openbaring 19. Maar die werd in Openbaring 6 ook al op het toneel gebracht, toen het eerste zegel geopend werd.

De legers van de satan waartegen deze strijdt zich verzamelen zich pas in Openbaring 16 bij Armageddon. De opvolging van beschrijvingen lijkt dus eerder symmetrisch te zijn, zoals zeven zegels en zeven engelen voor de zelfde evenementen kunnen staan, anders omschreven.

Dat maakt de lezing nogal verwarrend. Aan de andere kant is dat ook weer heel Bijbels. De Bijbelboeken Exodus, Numeri en Deuteronomium volgen elkaar ook niet chronologisch op, maar zijn symmetrisch te lezen, deels als doublures.

  • Heb een goede zondag, en geniet van de tijd die je gegund is met je dierbaren voor je sterft. Want je weet niet wanneer het uur komt, en neem dus niets voor vanzelfsprekend aan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *