“Vrouwen zijn het leven niet waard”: ‘Evangelie’ van Thomas…

De Codex van Nag Hammadi

Op de zondag geen profane boodschappen. Dan bestuderen we De Heilige Schrift, Het Boek zonder welke er geen Westerse beschaving was geweest.

Nu we de Openbaring van Johannes ‘uit’ hebben gelezen duiken we in de apocriefe boeken met de vraag of die een licht op de 66 Bijbelboeken kunnen werpen.

Vandaag lezen we het door gnostici de hemel in geprezen Evangelie van Thomas, dat in 1945 werd gevonden in Nag Hammadi. De 114de logion stelt dat vrouwen eerst man moeten worden voor ze naar de hemel kunnen. Alsof Thomas van z’n vrouw net een shittest had gehad, en zich op z’n piemeltje getrapt voelde.

Gebaseerd op de Kennis der Ingewijden

Gnosis
De Nag Hammadi-codex met het evangelie van Thomas is geen chronologisch verhaal zoals de synoptische evangeliën van Marcus, Matthëus en Lucas. Het vormt een opsomming van 114 aan Jezus toegeschreven uitspraken. Ik citeer de vertaling op Gnosis.org.

Gnosis staat voor ‘kennis’, iets dat bij ingewijden bekend is. Denk ook aan zogenaamde klimaatwetenschappers, die met hun klimaatmodellen in de computer een ‘steen der wijzen’ in handen hebben, One Model to Rule them All: Zicht op De Toekomst hoe deze zich rampzalig zal ontwikkelen, tenzij we ons allen bekeren tot de koolstofloze levensstijl.

Oftewel: tot de Dood. Want het element Koolstof (C) is het zesde element, en de bouwsteen van Het Leven.

‘Onderwijs’

De Klimaatcultus is bij uitstek een vorm van Gnostiek. Er is een elite van ecologen en klimatologen die de Geheime Kennis hebben ontsluierd. Op basis van die Kennis is hen onthuld wat de Planetaire Grenzen zijn, oftewel de Eisen van Moedertje De Planeet. Vervolgens leiden ze uit die Kennis ook af wat de Juiste Ethiek voor Alle Aardlingen is.

Wij dienen Wereldbewustzijn te krijgen als ‘wereldburgers’, en een Universele Ethiek te accepteren, onze consumptie reduceren tot ‘sufficiency levels’, vanuit de Codex die vervolgens in het Akkoord van Parijs werd vastgelegd. (2030 Agenda)

En vervolgens werd die Hogere Kennis ook wet, de Klimaatwet en de Green Deal, Heilige Kennis waarover geen enkele discussie mogelijk is op straffe van politieke excommunicatie. Alle partijen, de FvD uitgezonderd en soms de PVV steunen de belijdenis aan deze Hogere Kennis en haar Verheven Ethiek.

Je bent er zo doorheen

Coptic Gnostic Library Project
De onderstaande teksten komen uit het Coptic Gnostic Library Project van het Institute for Antiquity and Christianity, Claremont Graduate School. The Coptic Gnostic Library Project werd gefinancierd door UNESCO en de National Endowment for the Humanities. Het heet ‘evangelie van Thomas’ vanwege de aanhef. Het zal gnostici aanspreken vanwege de duiding ‘geheime gezegden’:

These are the secret sayings which the living Jesus spoke and which Didymos Judas Thomas wrote down.

Waarom lopen juist gnostici weg met het ‘Evangelie’ van Thomas? Misschien omdat er wordt verondersteld, dat je er Geheime Kennis vindt waarmee je jezelf kunt redden. Liefhebbers van ‘het koninkrijk van God zit in jezelf’ kunnen in Logion 3 bijvoorbeeld aan hun trekken komen. Het adagium ‘Ken Uzelf’ krijgt hier een evangelisch tintje:

(3) Jesus said, “If those who lead you say to you, ‘See, the kingdom is in the sky,’ then the birds of the sky will precede you. If they say to you, ‘It is in the sea,’ then the fish will precede you. Rather, the kingdom is inside of you, and it is outside of you.

When you come to know yourselves, then you will become known, and you will realize that it is you who are the sons of the living father. But if you will not know yourselves, you dwell in poverty and it is you who are that poverty.”

Ketterij of kern van waarheid?

Thomas krijgt geheime kennis mee
Aan de apostel Thomas wordt slechts in 1 logion van de 114 een bijzondere rol toegekend, namelijk in logion 13. Daarin neemt de Jezus in het Thomas evangelie hem apart, omdat hij als enige discipel zegt niet te kunnen zeggen wat Jezus is:

Thomas said to him, “Master, my mouth is wholly incapable of saying whom you are like.”
Jesus said, “I am not your master. Because you have drunk, you have become intoxicated from the bubbling spring which I have measured out.”
And he took him and withdrew and told him three things. When Thomas returned to his companions, they asked him, “What did Jesus say to you?”
Thomas said to them, “If I tell you one of the things which he told me, you will pick up stones and throw them at me; a fire will come out of the stones and burn you up.”

En daarom, vanwege de onuitsprekelijke Kennis die een mens kan verteren houdt Thomas dus zijn Gnosis voor zich.

Genesis 3 vers 22, opgeteld 7

Geen twee heren dienen en wijnzakken
Maar zo geheim is het gros van de teksten niet. Want je vindt veel overeenkomstenmet uitspraken van Jezus in de synoptische evangeliën. Blijkbaar mochten ook de niet-ingewijden hier kennis van nemen?

Zoals het idee dat je geen twee heren kunt dienen. Bij Thomas is dat idee aangevuld met de uitspraak dat je niet twee bogen tegelijk kan spannen en twee paarden tegelijk kunt berijden. En je vindt de ‘nieuwe wijn in oude zakken’-metafoor terug:

(47) Jesus said, “It is impossible for a man to mount two horses or to stretch two bows. And it is impossible for a servant to serve two masters; otherwise, he will honor the one and treat the other contemptuously.

No man drinks old wine and immediately desires to drink new wine. And new wine is not put into old wineskins, lest they burst; nor is old wine put into a new wineskin, lest it spoil it. An old patch is not sewn onto a new garment, because a tear would result.”

Alsof Thomas dat gewoon had overgeschreven van andere Evangeliën.

6Genesis Flagship, een helderziend computersysteem dat de wereld in vijf dimensies ziet, met verwijzing naar Genesis 6

De zoon van de wijngaardenier vermoord
Ook vind je de gelijkenis terug van de Wijngaard waarvan de Heer op het einde zijn Zoon stuurt:

(65) He said, “There was a good man who owned a vineyard. He leased it to tenant farmers so that they might work it and he might collect the produce from them. He sent his servant so that the tenants might give him the produce of the vineyard. They seized his servant and beat him, all but killing him.

The servant went back and told his master. The master said, ‘Perhaps he did not recognize them.’ He sent another servant. The tenants beat this one as well. Then the owner sent his son and said, ‘Perhaps they will show respect to my son.’ Because the tenants knew that it was he who was the heir to the vineyard, they seized him and killed him. Let him who has ears hear.”

En de stone that the builder refused, die dan de hoeksteen wordt.

(66) Jesus said, “Show me the stone which the builders have rejected. That one is the cornerstone.”

Het centrale teken van de Westerse beschaving verwijst naar het offer van Jezus

Hoe je het koninkrijk binnengaat
In het 22ste ‘logion’ vind je iets dat lijkt op ‘nondualiteit’, dus je identiteit niet ontlenen aan ‘gescheidenheid’ en categorie maar aan ‘het Zijn zelf’. Het bekende verhaal van ‘laat de kinderen tot mij komen’ staat hier in gnostieke context uitgelegd:

22) Jesus saw infants being suckled. He said to his disciples, “These infants being suckled are like those who enter the kingdom.”
They said to him, “Shall we then, as children, enter the kingdom?”

Jesus said to them, “When you make the two one, and when you make the inside like the outside and the outside like the inside, and the above like the below, and when you make the male and the female one and the same, so that the male not be male nor the female female; and when you fashion eyes in the place of an eye, and a hand in place of a hand, and a foot in place of a foot, and a likeness in place of a likeness; then will you enter the kingdom.”

Gender Non-Conforme vrouwen

Reïncarnatieleer
Maar de grappigste uitspraak is de 114de en laatste. Want hier vind je een voorpost van oosterse reïncarnatieleer terug. Daarbij moet een vrouw eerst nog als man reïncarneren voor deze het Nirvana bereikt. Omdat de vrouw als lagere trap op de menselijke ladder werd gezien dan de man, aardser en dichter bij de dieren.

(114) Simon Peter said to him, “Let Mary leave us, for women are not worthy of life.”
Jesus said, “I myself shall lead her in order to make her male, so that she too may become a living spirit resembling you males. For every woman who will make herself male will enter the kingdom of heaven.

Dit klinkt wel erg misogyn. Misschien had Thomas toen hij deze passage opschreef net een ‘shit-test’ gehad van zijn vrouw, ‘can you handle my shit‘, een spoedcursus omgang met onredelijkheid, met als doel te zien of je Gezag hebt en haar Veilig kan laten voelen, of dat je onbeheerst als klein kind reageert.

Je kunt dan wel een hele bibliotheek in je hoofd hebben opgeslagen, alle kennis van de wereld, en redelijk willen argumenteren. Maar daar heb je dan niets aan.

Je snapt dus wel, waarom Thomas het nooit tot de Canon van de echte Bijbel heeft geschopt. Daar zat vast geen complot van ‘De Kerk’ achter. Hij heeft niets nagelaten van hogere betekenis. En dan: Binnen het christendom kreeg de vrouw juist voor het eerst een vooraanstaande positie, die in andere filosofie niet bestond. De Opstanding- de dood van de dood- werd als eerste aan twee vrouwen geopenbaard.

Dat had Jezus niet gedaan wanneer hij zo’n hekel aan vrouwen had.

  • Steun Interessante Tijden, het studiecentrum voor Natuurlijke Historie met een bijdrage voor bier, boeken en benzine

2 Replies to ““Vrouwen zijn het leven niet waard”: ‘Evangelie’ van Thomas…”

  1. Als mensen over enkele duizenden jaren onze parabelen of gezegden vinden zoals “een kat in de zak kopen” zullen zij dan ook de betekenis missen? Zullen zij artikelen gaan schrijven over hoe dom en dieronvriendelijk we waren?
    Mystieke teksten bestaan hoofdzakelijk uit parabelen. Hoe konden mensen vroeger iets ontastbaar, iets spiritueels, iets onzichtbaar beschrijven zonder parabelen?
    Net als nu. Hoe beschrijf je het gevoel van verliefd zijn? Meestal met vlinders in je buik. Maar niemand denkt toch dat jij denkt dat er echte vlinders in je buik terecht gekomen zijn?

    Man en vrouw zijn parabelen voor het mannelijke en vrouwelijke in de schepping. Moeder aarde en Vader in de hemel. Moeder is het materialistische (het tastbare, de vorm) en vader is de geest (het leven, dát wat het alles mogelijk maakt)
    De vrouw die zichzelf mannelijk maakt is een parabel voor de lichamelijke, sterfelijke mens die de weg vindt naar het Hogere, het eeuwige.
    Helaas kan ik het in het kort niet beter omschrijven.

    De Gnostische teksten zijn zo diepgaand en prachtig als je ze met andere ogen kunt gaan lezen. Net zoals we de kat in de zak anders lezen dan de mensen over duizend jaar.

    Jezus zei ook “Wie ogen heeft om te zien, die ziet”
    En ook dit was een parabel met een diepe betekenis.

  2. Ik heb de teksten tot me genomen via het boek van Jos Stollman, Zenmeester Jezus. De uitspraken kun je inderdaad linken aan het Zenboeddhisme of het Taoisme zo je wilt. Hoe is da gezegde ook alweer? Lees alles, verwerk het en behoud het goede of iets in die trant. Wie weet heeft Jezus ook wel eens een boek gelezen en is er wat van blijven hangen (niet letterlijk) 🙂

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *