“Een Kameel makkelijker door oog van naald…” (Mattheus 18:24)

Eritreers die CO2 opslaan (Koolzuur in Heineken) om hun Ecologische Voetafdruk tot Eritreese standaard te verlagen 🙂

Komen Kamelenrijders uit Zandbakkistan die lui, talentloos en arm zijn, aka Vloegteliengen en Achwatsieligsoekers en Vluchtelingenwerk Nederland, gemakkelijker in de Hemel dan talentvolle mensen die werkten voor hun geld, en die de onkosten van die potverteerders via belastingverhogingen – dus diefstal door De Staat- moeten ophoesten?

Niet bij de Bijbel-uitleg die Swedenborg geeft aan Matheus 18:24 over de Kameel die eerder door het oog van de naald gaat dan dat de rijke het koninkrijk der hemelen in komt. “De armen komen niet in de Hemel dankzij hun armoede….” 

Op de zondag kortom geen profane boodschappen. Dan bestuderen we de Heilige Schrift, Het Boek zonder welke er geen Westerse beschaving is of was. Vandaag gaan we verder met het werk van de esoterische Bijbel-exegeet Emmanuel Swedenborg.

Eritrea is het meest ‘ecologische’ land op aarde, aldus de rekenwijze van het Global Footprint Network. Ze zijn dus veel ‘rijker’ op de klimaatlat!

In de Hel regeert het Socialisme
Als reactionair is het grootste gotspe wel het bestaan van de contradictio in terminis ‘Linkse Christenen’. Dat zijn socialisten die een Bijbels sausje gieten over hun materialistische wereldbeeld, voor ze De Staat het primaat over ons gehele leven toedichten.

Zo vertalen zij ‘Naastenliefde’ tot ‘beroof de werkende mens ten bate van de uitvreters’.

Toch beveelt Christus dat ik ook in deze mensen een naaste moet zien. Zelfs die kortpittige PKN-lesbo met het klimaatvuur in de ogen of Mirjam Bikker van de Gristenunie. Wat je dan met diepe tegenzin doet, de jeuk overwinnend die je op voorheen onbekende plaatsen van je lichaam voelt.

Publieke inkomen van OXFAM: geen wonder dat ze tegen belastingontduiking actie-voeren. Ze draaien zelf volledig op met De Staat bij burgers geroofd geld

Het moet toch een open deur zijn: In de Hel heerst het socialisme, het geween en tandengeknars der Afgunst, daar belanden de Weldoeners met van anderen gestolen geld, zoals Vluchtelingenwerk Nederland, en al dat tuig dat zichzelf als ‘Betermensch’ loopt te profileren, ‘Wij, Beter dan Gij’…

Dit socialistisch ressentiment, dat we een ‘rijk’ land zouden zijn, en dat we het dus eigenlijk verdienen om door hun overheid afgeperst en uitgekleed te worden: Dat moet een resultaat zijn van Fantoom-christendom. Het Godvormig Gat in de maatschappij gevuld met de geest van Zelfaanbidding en offers voor het Schuldige Zelf.

Je moet weten welke uitspraken er over ‘armoede’ worden gedaan in de Bijbel, om te zien waar het communistische smaldeel der moderne christenheid winkelt in teksten. Met de Symbolische en Esoterische uitleg van Swedenborg kunnen we daar dan vervolgens een frisser uitleg aan geven.

Klimaatsocialisme, als ‘rijk’ land verdienen wij het om door De Staat beroofd en afgeperst te worden

‘Bedroefd weg want hij had vele bezittingen’
De beroemdste parabel is de redevoering van Jezus tegen de rijke jongeling uit het Mattheus-evangelie. De Rijke jongeling hield de tien geboden van de Wet, dus er was niets mis met hem. Wat kan hij nog meer doen? Vervolgens taait hij af wanneer Jezus hem confronteert:

21Jezus zei tegen hem: Als u volmaakt wilt zijn, ga dan heen, verkoop wat u hebt, en geef het aan de armen, en u zult een schat hebben in de hemel; en kom dan en volg Mij.

22Toen de jongeman dit woord gehoord had, ging hij bedroefd weg, want hij had veel bezittingen.
23Jezus zei tegen Zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u dat een rijke moeilijk het Koninkrijk der hemelen kan binnengaan.

24Nogmaals zeg Ik u: Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat.

25Toen Zijn discipelen dit hoorden, stonden zij versteld en zeiden: Wie kan dan zalig worden?
26Maar Jezus keek hen aan en zei tegen hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

Wie kan de Heiland hier weerspreken, zou je zeggen…

Bijbelvast, iedere zondag

‘Wee U, Rijken, uw troost hebt u al’
Matheus 5 vers 3 (Bergrede) verhaalt over Armen van Geest die het Koninkrijk van de Hemelen erven. Arm van geest zijn klinkt in moderne context als ‘achterlijk schaap zijn’. Een beetje als de mensen die de overheid en haar media braaf geloofden en de arm opstroopten voor een mRNA-spuit.

De Lukas-versie van die Bergrede laat over het lot van de rijken al helemaal geen gras groeien:

20En toen Hij Zijn ogen opgeslagen had naar Zijn discipelen, zei Hij: Zalig bent u, armen, want van u is het Koninkrijk van God.
21Zalig bent u die nu honger hebt, want u zult verzadigd worden. Zalig bent u die nu huilt, want u zult lachen.
22Zalig bent u, wanneer de mensen u haten, en wanneer zij u uitstoten en u smaden en uw naam als slecht verwerpen omwille van de Zoon des mensen.
23Verblijd u op die dag en spring op van vreugde, want zie, uw loon is groot in de hemel. Hun vaderen deden immers evenzo met de profeten.
24Maar wee u, rijken, want u hebt uw troost al.
25Wee u, die verzadigd bent, want u zult hongerlijden. Wee u die nu lacht, want u zult treuren en huilen.
26Wee u, wanneer alle mensen goed van u spreken, want hun vaderen deden evenzo met de valse profeten.

Dat kun je ook sarcastisch uitleggen als: Treur niet dat je een kutleven hebt, wanneer je dood bent merk je er niets meer van. Iets wringt hier, wanneer we mogen aannemen dat Het Leven vóór de Dood niet voor niets is gemaakt door God…Maar dat beide onlosmakelijk aan elkaar zijn verbonden, zoals in de esoterische traditie van Swedenborg.

De Literatuur van vandaag

Gehechtheid maakt het verschil
Gelukkig hebben we de symbolische uitleg van Emmanuel Swedenborg nu, om ons voor eeuwig van de socialistische insluiping in het christendom te verlossen. Op bladzijde 146, katern 357 ‘De Rijke en de Arme in de Hemel’ behandelt hij dit heikele thema in de christenheid. Hij stelt dat ‘mensen die onderscheid maken tussen (materieel) rijk en arm geen begrip hebben van de geestelijke wereld’.

Alles komt neer op je attitude, niet je bezit of gebrek daaraan.

Those who know anything of the spiritual sense of the Word think otherwise: they know heaven is for all who live a life of faith and love, whether rich or poor.

En hij sluit de alinea zelfs af met:

Both the rich and the poor are in heaven, and many of the rich in greater glory and happiness then the poor

Jezus die geluk brengt bij aanbidding. Het Lam als Losoffer

Alles komt er bij Swedenborg op neer, wat je gerichtheid is. Een open deur van jewelste natuurlijk. Maar dat is eigenlijk iedere preek op zondag. Je denkt aan het begin ‘het zal wel weer over Jezus gaan, of bij Jezus uitkomen’, en verrek…

Ben je enkel gericht op en gehecht aan jezelf in je intenties en gericht op wereldlijk aanzien, dan kom je de hemel niet in. Ben je op God gericht en de Ander, dan maak je meer kans. In alinea 359 stelt hij:

The sole difficulty lies in being able to resist love of self and the world, and to prevent their becoming dominant; for this is the source of all evils.

Gebruikte Bijbel, als intieme vriend geraadpleegd

Materialistisch (te letterlijk) Bijbel lezen maakt je socialist
Ter rechtvaardiging van die positie – zo moeilijk kom je als rijke de hemel niet in- haalt Swedenborg de uitspraak van Jezus aan dat ‘iedereen die vermoeid en belast is bij Hem kan komen, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’ (Mattheus 11:29, 30) In een gelovig leven hoeft die aanvechting tegen zelfobsessie en materiële gerichtheid niet zo zwaar te zijn als verondersteld.

Zo beschrijft Swedenborg ook (alinea 360) dat hij met overleden mensen sprak, die een heel leven in ascese en solitair leefden in de hoop op latere ‘verdiensten’.  Maar die nemen hun eigen geestesgesteldheid mee naar het hiernamaals. Werden ze asceet omdat ze eigenlijk een hekel hadden aan anderen? Eisen ze van anderen heimelijk, dat die zich het zelfde zou moeten ontzeggen als zijzelf?

….dan komen ze er volgens Swedenborg de esotericus net zo bekaaid af.

  • Hoe kon het socialisme dus het christendom perverteren? Door een te materialistische bijbellezing.

Bijbels in de Laurentiuskerk

Een arme die roept dat hij niets nodig heeft en eigenlijk ‘beter’ is dan iemand die veel bezit, maar heimelijk fantaseert over wat hij zou willen hebben. Dan ga je uit naam van ‘sociale rechtvaardigheid’ bij een rassenrel winkels plunderen met dure tv’s, in plaats van een boekenwinkel met de Bijbel…

…. die is niet moreel beter dan iemand die wél geld heeft verdiend door Verdiensten, maar die daar niet door is geobsedeerd. Geld is niet belangrijk, het moet er wél zijn.  Want dan:

  • a. hoef je er in negatieve zin niet net zo mee bezig te zijn, als iemand die geobsedeerd is door al zijn bezit
  • b. kun je gemakkelijker iemand helpen die in de problemen zit.

En zijn we daarvoor niet op Aard, om elkaar te helpen? Zo wil ik in staat kunnen zijn om mijn ouders te helpen, wanneer zij door ouderdom achteruit gaan. Of wanneer mijn naaste, dus letterlijk, de Buurman problemen heeft.  En dat gaat niet wanneer je een skrale big bent. Wel wanneer jullie allemaal mijn boek ‘Liever dood dan Slaaf‘ kopen en een duit in de collectezak doen van Interessante Tijden.

Interessante Tijden is een veel beter doel voor donaties, dan Vluchtelingenwerk Nederland. Met mijn Blokkeer Friese Proza wil ik werken aan een land waar je als autochtone Nederlander graag wilt blijven.

One Reply to ““Een Kameel makkelijker door oog van naald…” (Mattheus 18:24)”

  1. Heel goed verwoord!
    Het gevoel wat ik al jaren heb inderdaad, dat socialisten heel materialistisch zijn. JUIST omdat ze geen cent te makken hebben en een ander wel.
    Hebben ze zelf dure spullen, dan worden ze nog belerend ook. Heel irritant….

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *