
Amerikaanse benzineslurpers opgeslagen op een industrieterrein bij Bremerhaven
Op 25 juni stemden regeringspartijen BBB en VVD met de Tweede Kamer tegen een extra CO2-heffing voor ‘de industrie’, oftewel de 279 bedrijven die nu aan de emissiehandel meedoen van het ETS1-systeem.
Dat lijkt heel nobel uit economisch oogpunt, tot je beseft waar deze partijen op 16 januari 2024 vóór stemden: een CO2-heffing voor alle autorijders (ETS2) en CV-ketelstokers.
Die kan vanaf 1 januari 2027 per jaar oplopen tot meer dan 1300 euro. Dus dat je geboekte vakantiehuisje voortaan sneuvelt ten gunste van de door bijna alle partijen gesteunde klimaatmaffia.

Het gaat om dit wetsvoorstel, dat 16 januari 2024 door de Tweede Kamer werd aangenomen
Je geboekte vakantiehuisje naar de klimaatmaffia
Alleen de PVV en FvD (en mogelijk Ja21) stemden 16 januari 2024 tegen invoering van het ETS2 systeem van de Eurosovjetunie. (deel van hun Fit for 55 pakket) Daarmee worden brandstofleveranciers, zoals je pomphouder verplicht om voor CO2 te betalen via emissiehandel.
ETS2 betekent een CO2-heffing voor brandstofleveranciers, en dus de automobilist. In ETS 2 moeten die dan per ton gebakken lucht (CO2) een belasting van 80 euro betalen aan de Emissieautoriteit. Die belasting rekenen ze dan aan de pomp door naar jou.
De Verplichte CO2-rapportage daartoe trad al januari dit jaar in werking. Vanaf 2027 komt dan de CO2-heffing per liter benzine (en diesel voor trekkers/BBB-stemmers), naast de 77 eurocent klimaataccijns die je al betaalt

Bijna de gehele Tweede Kamer wil dat je een onbetaalbaar kutleven krijgt voor 0,0000x graden, oftewel NUL niks
Klimaatbeleid maakt autorijden dus praktisch onbetaalbaar voor iedere doorsnee-Nederlander. Ruim 1300 euro per jaar extra klimaatlasten, oftewel je geboekte vakantiehuisje gaat vanaf 2027 naar de klimaatmaffia.Alle partijen – ex FvD en PVV- stemmen hier dus voor. Ook de BBB.
Ook Gij, BBBrutus…
Dus vanaf 2027 tank je de duurste benzine ooit, van 3-4 euro per liter: BBBenzine. De bedoeling is dat de opbrengst dan gaat naar subsidie voor stekkerauto’s. En naar werkeloze buitenlanders/statushouders- die nu al gratis onze woningen innemen- als kostencompensatie.

Die worden ontzien voor de BBBühne
Shellsubsidies
In ETS1 hoefden enkel de 279 grootste energiegebruikers mee te doen aan die CO2-zwendel. Die betalen dan 80 euro per ton CO2-emissierecht aan de Nederlandse Emissieautoriteit. Om de Shells van deze wereld te sponsoren krijgen de 279 van die autoriteit gratis emissierechten.In 2024 kregen Nederlandse deelnemers aan het ETS1-systeem in totaal 33,6 miljoen gratis emissierechten toegewezen door de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).
De waarde van één emissierecht bedroeg op het moment van uitkering €67,92, wat de totale waarde van de gratis uitgekeerde rechten op €2,27 miljard bracht.
Dus Shell/RWE cs kreeg eigenlijk een uitstootsubsidie van 2,27 miljard euro, terwijl wij dus geacht worden om aan de benzinepomp het volle pond te betalen. Alsof klimaatbeleid zo is ontworpen dat de burger de volle rekening krijgt, en dat het grootbedrijf de lasten van klimaatbeleid naar ons kan verleggen.

Extreem Links wil ook die heffing, naast het uitkleden van burgers
Om die industrie verder tegemoet te komen kwamen de VVD en BBB plots 25 juni, met het voorstel om geen verdere CO2-heffing voor die 279 bedrijven in te voeren, bovenop de deels gratis emissierechten.
Dat betekent dat ze nog wel die 77-80 euro voor een emissierecht moeten betalen. Maar dat er geen aanvullende heffing komt bovenop wat ze moeten betalen in het ETS-systeem.

Kamerklagen over beleid waar je zelf vóór stemde
Dus vrijwel alle partijen die zeggen voor de doorsnee-Nederlander op te komen, die A (intenties) zeggen, stemmen altijd B, voor negatieve consequenties. En wanneer BBB–achterban klaagt, dan dient Henk Vermeer 2 september 2024 hooguit een amendement in voor de tuinbouw. Om zo beleid te verzachten na achterban-klachten, waar hij zelf 16 januari vóór stemde.
Houd dat in gedachten wanneer je bij de volgende verkiezingen je stem uitbrengt.
- Steun uw Studiecentrum voor Natuurlijke Historie met een bijdrage klein of groot
Eneco heeft ook een probleem, maar toch zal er geld verdiend worden: https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/windluwe-maanden-zitten-energieleverancier-eneco-dwars/ar-AA1HT2q1?ocid=hpmsn&cvid=3fd2fc776d004d0b8afca312c554af19&ei=39
“Eneco wil in de toekomst meer verdienen aan diensten die vraag en aanbod van stroom op het net in balans brengen. Ook het verhelpen van congestie op een overvol stroomnet is volgens Eneco een groeiende inkomstenbron.”
‘Band-aids for self-inflicted woulds’ noemt een vriend van mij dat altijd… Het wordt steeds absurder mar het gaat in precies een tempo dat de vraag ‘hoe zijn we tot dit gekomen?’ toch niet vaak bij de mensen opkomt.