
Windcat in haven IJmuiden, stoken gezamenlijk al 400 kuub gasolie per week op voor onderhoud ‘Hollandse Kust’/Crosswind
Zeehaven IJmuiden NV-directeur en dus directeur van de Hollandse Visveiling, Peter van de Meerakker moet volgens de havenstatuten de ‘continuïteit’ van de Hollandse Visveiling en ontwikkeling daarvan ‘centraal stellen’, en ‘onthouden van activiteiten die deze continuïteit in gevaar brengen.’
Tegelijk richt hij een ‘cri de coeur’ naar het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat: Geef ons snel de Energiehaven om de bouw van zeewindmolens op de Noordzee te bespoedigen, ten koste van grote visgebieden.
Van de Meerakker stuurt namens zijn andere functie -als AYOP-voorzitter- zelfs grote felicitatie-taarten naar energiemultinationals die van hun overheid meer visgebied vol mogen bouwen. Hoe is die spagaat mogelijk?

Statuten Zeehaven IJmuiden NV
‘De bijna grenzeloze ambitie’ (de totale waanzin)
Dat staat namelijk letterlijk op de webzijde van de Zeehaven IJmuiden BV in het bericht Regio Staat voor grote opgave bij realisatie van 18 x zoveel windenergie op zee. Van de Meerakker spreekt daar met twee monden, als havendirecteur en voorzitter bij een nieuwe netwerkvereniging Amsterdam IJmuiden Offshore Ports. (Ayop) De van Tata Steel afkomstige Dionna Ruurda werd daarvan in september 2023 directeur gemaakt.
Ayop wil vol inzetten op het met subsidies en bijgedrukt geld gestutte verdienmodel genaamd ‘energietransitie’.
Dat geldt in het bijzonder voor AYOP: juist samen hebben wij ontzettend veel te bieden aan de markt. Dat is vooral nu belangrijk, omdat er veel op ons af komt.’
Van de Meerakker doelt daarmee op de bijna grenzeloze ambitie van de Nederlandse overheid als het gaat om wind op zee. In 2030 moeten alle windturbines in de Noordzee samen 21 gigawatt opleveren.

EMK-spandoek
‘Een stap in de goede richting’
We lezen hier, dat Van de Meerakker het volzetten van de Noordzee met windturbines een ‘stap in de goede richting’ noemt:
Dit moet verder groeien naar 50 gigawatt in 2040 en 72 gigawatt in 2050. Om dat in perspectief te plaatsen: de windmolenvelden die tot nu toe operationeel zijn, inclusief het eind september geopende Hollandse Kust Zuid, leveren samen bijna 4 gigawatt op.
Over 28 jaar moet dat dus 18 keer zoveel zijn. Een stap in de goede richting wordt de komende tijd gezet met de aanleg van onder andere IJmuiden Ver, Hollandse Kust Noord en Hollandse Kust West.

Gefeliciteerd dat je vissers hun visgebied inpikt
Gunstig voor de vissers en onze energierekeningen, is dat het Rijksvoornemen iedere realiteitszin ontbeert en dus vertraging gaat oplopen:
Ruurda en Van de Meerakker doen er alles aan om aan iedereen duidelijk te maken dat de nieuwe windmolenparken in de Noordzee zullen leiden tot een enorme extra vraag naar kadefaciliteiten en haventerrein, voorzieningen die er nu niet zijn in IJmuiden of elders aan de Nederlandse kust.
IJmuiden wil hier de boot van tegen de plinten klotsende miljardensubsidies niet missen… Geld stinkt niet.

Q7 bij IJmuiden
Hartenkreet Van de Meerakkers
Een nieuwe Energiehaven voor activiteiten van de windlobby in het oude baggerdepot (idee van door de provincie naar voren geschoven oud-commissaris Ron Davio) moet de Zeehaven IJmuiden NV op de kaart zetten
In het ergste geval zal men straks moeten uitwijken naar Noord-Duitse of Deense havens, met als gevolg hogere kosten en een enorme stikstof- en CO2-uitstoot door langere vaarbewegingen.
Waarom zou dat de zorg van een directeur, die de continuiteit van visaanvoer moet waarborgen?
Om de ambitie van 21 gigawatt in 2030 waar te maken is de tijdige realisatie van de Energiehaven cruciaal, dus zorg voor een snelle oplossing’, is Van de Meerakkers cri de coeur voor Den Haag.

Het directiekantoor
Zeehaven IJmuiden NV wil de Windcat dus niet missen. Maar dat is wel een schip dat de reeds geslonken visserij van nog meer visgebied berooft. Hoe rijmt zich dat met de statuten?
De statuten van het voormalige Staatsvisserijhandelsbedrijf (tot 1989) waarborgen namelijk de continuiteit van de visveiling en visserij. En ze verbieden activiteiten die daarmee in strijd zijn. Dat doe je niet, wanneer je vol inzet op activiteiten die met deze continuiteit conflicteren. Wanneer je als eenvoudige Friese boer redeneert.

Haven IJmuiden
Grote Taart voor wie visgebieden volbouwt
Van de Meerakker stuurt met de AYOP zelfs felicitatietaarten naar de multinationals die de Tender van RVO krijgen, zo collaboreert hij met het klimaat-industrieel complex:
Van de Meerakker: ‘Je zou kunnen zeggen dat AYOP de wind in de zeilen heeft, omdat er een miljardenstroom van bestedingen aan komt die moet landen bij onze leden. We willen natuurlijk dat de energiebedrijven die tenders winnen voor de aanleg van windmolenparken in de Noordzee gebruik maken van de kennis en kunde van lokale bedrijven.’
En daar komt AYOP om de hoek kijken. Ruurda: ‘Zodra een energiebedrijf een tender wint, wordt er eerst een grote taart bezorgd namens AYOP om hen te feliciteren. Vervolgens krijgen AYOP-leden in een supply chain meeting de kans om aan de winnaar van de tender te laten zien wat zij in huis hebben.’
Had Van de Meerakker nog een vissershart, dan zou hij ze die taart in het gezicht smijten.

Fort-eiland IJmuiden
Niet alleen verliezen vissers zo nog meer visgebied. Ook wordt de bedrijfsvoering van de visveiling minder rendabel. Energierekeningen rijzen zo nóg verder uit de pan door exploderende netbeheerkosten.
Dat komt dankzij de tientallen miljarden euro’s aansluitkosten die staatsbedrijf Tennet voor haar rekening neemt. Die komen als opslag over de energierekening.
Aan die subsidies van Tennet voor Eneco/Shell cs refereert ook Van de Meerakker
Wel is het Nederlandse tendersysteem gunstig voor energiebedrijven in vergelijking met andere EU-lidstaten en het Verenigd Koninkrijk. ‘Bedrijven die inschrijven op een Nederlandse tender weten dat TenneT de kabels zal leggen (ensuring grid connection). Ook heeft de winnaar direct alle benodigde vergunningen op zak (ensuring the permit to build) en kan dus direct aan de slag’, aldus Van de Meerakker.

De opmars vanaf IJmuiden
Zo verklaar je waarom er nu al meer Windcat-reparatieschepen in de haven van IJmuiden liggen dan kotters. Zoals een kottervisser met bedrijf in IJmuiden ons vertelde:
Zoveel kotters er voorheen lagen (350 in 1980 ipv 35 nu RZ). Zoveel Windcat bootjes varen er nu alleen op IJmuiden
Stoken die bootjes bij elkaar 400.000 liter / week gasolie weg .Dat vaart hele dag af en aan zodra t goed weer is
En dat moet vol speed Want time is moneyEn t is nie iedere dag goed weer

De commissarissen hebben geen affiniteit met de visserij
De affiniteit die de Zeehaven met de visserij had, is met de opheffing van Stichting Noordzeevis (van Tim van Zeben van vishandel Mercuur, van Roos van Duin, vrouw van Diek Parlevliet) afgelopen week verder gekrompen. Dat droegen ze over aan ‘Citymarketing Velsen’… Terwijl de Haven van IJmuiden voor visliefhebbers veel te bieden heeft.
Zelfs op een november-dinsdag is er nog reuring en je kunt er heerlijk vis eten (bv bij Waasdorp)
Steun mijn werk en onderzoek uit naam van het waarde-voor-waarde-principe met je donatie aan Interessante Tijden.
Waasdorp.
Ik kom er al 30 jaar.
Super verse vis.De moeite waard om daar zelfs een groot ommetje voor te maken.
Weer een fantastisch stukje journalistiek Rypke.
Dank je.