
En meteen gaat de door LVVN en provincies gesteunde milieumaffia in bezwaar
Met de Summer of War van de NATO voor de deur, zien we de Boeren Bedrog Beweging zichzelf nog eens op de borst slaan. Ze jubelen dat het LVVN-ministerie een vergunning rondbreide voor de garnalenvisserij tot 2042. Bij wijze van ritueel ging de door LVVN en provincies met miljoenensubsidies gesponsorde milieumaffia direct in bezwaar.
LVVN-ambtenaren voegden hier twee nationale koppen ‘stikstofvisuren’ en ‘ecologische visuren’ toe aan Natura 2000-beleid, die nergens in Europa gehanteerd worden.
Daar zit de resterende garnalenvisserij aan vast na een sanering van 50 extra garnalenkotters en sluiting van extra visgebied. Ook wordt zo het zelfstandig ondernemerschap van vissers beëindigd, door urenbeperking via visserijcollectivisme. Terwijl voor iedere individuele kotter een stikstofbeperking wordt opgelegd in ‘stikstofvlakken’.

Iedere dag nog wat extra genaaid
Vergunning doordrenkt met voetafdruk milieumaffia
Die vergunning smokkelt een op zee non-existent stikstofprobleem naar binnen met stikstof-visuren. Alsof een viskotter eigenlijk een varende varkensstal zou zijn. De belangrijkste hinderpaal, het Aeriusmodel, is er niet door de BBB uitgewerkt. Dat is pure onwil van LVVN-ambtenarij.
Zou Aerius sneuvelen, dan missen ze hun koevoet om de landbouw en visserij in hun straatje van CO2- en stikstofkrimp te krijgen. Alsof krimp en uitkleding het zelfde is als ‘natuurbescherming’, wat de wereldvisie van de systeemecologie weerspiegelt… (behalve bij vergunning van windparken, dan heet uitbreiding goed voor de natuur)
De aanvragers- Vissersbond cs- wisten- aan de vergunningsinhoud te lezen- dat ze de ambtenarij moesten benaderen als onderdanen van een Farao, die ze met haar Hofhouding (Milieumaffia) bij het minste geluid voor de krokodillen gooit. In de hoop dat ze dan minder hard genaaid zouden worden, wanneer ze op voorhand toegeven.
Behold Green Ramses, we of the Fishermen’s Association would ask y… ‘Throw ‘m to the Lions!!!’....
Krimp uit naam van papieren natuur- en stikstofdoelen, is zowel het doel van de vergunning als van de saneringsregeling. Dat schrijft de LVVN-ambtenarij zelf. Ze beweren in de memorie van toelichting van de Rijksfinanciën 2025 namelijk dat er van ‘groei-overbevissing’ sprake zou zijn en ‘druk op de natuur’.
Vervolgens zou na deze visserijslachterij een ‘breed gedragen’ (lees, door milieumaffia geaccepteerde) toekomstvisie komen, waar de BBB Stichting de Noordzee aan laat meeschrijven:

….druk van de milieumaffia verlichten = enige reden voor LVVN voor saneringsregeling
Nationale Kop 1: Ecologische visuren
Daarnaast smokkelde LVVN- ambtenarij een zelf verzonnenbegrip ‘ecologische’ visuren een vergunning binnen. Zo proberen ze via het afpakken van omzet van vissers hun papieren ‘natuurdoelen’ te halen.
Niemand weet wat ‘ecologische visuren’ is, en hoe je daar het resultaat op natuur van meet. Het is ‘willekeur van ambtenarij’. De enige definitie die ik vond is deze:
het aantal uren dat vissers daadwerkelijk vissen in een bepaald Natura 2000-gebied, waarbij deze uren worden gebruikt als maat om de ecologische impact van de visserij te monitoren en te beperken
Dus in de wereld van die milieuterroristen van LVVN en hun vriendjes van hun milieumaffia, is ‘aanwezigheid’ van vissers het zelfde als natuurschade. We stemden Van der Plas, alles bleef zoals het was.
Nergens in de Habitatrichtlijn staat dat je in Natura 2000 op voorhand visuren moet beperken. Dat doen de Fransen niet, de Spanjaarden niet, de Grieken niet. En dat zijn EU-landen. Dat is een nationale kop- dus particuliere toevoeging van LVVN- op Europees beleid, net als ‘stikstof’.
De term ‘ecologische visuren‘ is onder BBB-bewind door ambtenarij de vergunning in gesmokkeld. Daarnaast proberen ze met een andere toevoeging- stikstofvisuren (…)– het Programma Stikstof reductie en Natuurverbetering (PSN) met ‘bronmaatregelen’ de vergunning in te slepen, erfenis van Schouten (CU) en Van der Wal. (VVD)
De BBB borduurde daar keurig op door.

Stikstofvisuren, wat de F…
Gemiddeld tien procent minder omzet voor 20 procent meer bij betere jaren
De Vissersbond cs deed richting die ambtenarij zelf een handreiking, door 10 procent omzet/vistijd hebben richting de ambtenarij in te leveren. Zodat ze in een goed jaar 20 procent meer dan een ‘gemiddelde’ mogen vissen, dat is bepaald tussen 2014 en 2024.
Dat lezen we op bladzijde 12 van de ontwerpvergunning:
Daarnaast heeft u aanvrager verzocht om meer flexibiliteit in de toekomstige realisaties van de ecologische visuren door een procentuele uitloop van 120% van dit gemiddelde maximaal mogelijk te maken. Ik acht die behoefte valide en heb hiertoe een systematiek in de ontwerpvergunning opgenomen.
De visserij mag in die systematiek in haar totaliteit, in afzonderlijke tijdblokken van telkens zeven jaar, nooit hoger zijn dan het gemiddelde van het aantal daadwerkelijk gerealiseerde ecologische visuren in de periode 2013#2024 (met daarover nog een extra vrijwillige reductie van 10%).
Op deze wijze wordt enerzijds met zekerheid voorkomen dat de intensiteit van de garnalenvisserij (gemeten in ecologische visuren) toeneemt en worden anderzijds de resteffecten van de garnalenvisserij verder ingeperkt zodat een extra bijdrage wordt geleverd aan de gestelde verbeteropgaven. (door wie en hoe meet je dat RZ)
In de betreffende vergunningvoorschriften wordt dit mechanisme (10% afroming, 120% maximale uitloop) operationeel gemaakt en vastgelegd.

Cover van LVVN haar Toekomstvisie Visserij, geschreven met haar vriendjes van de klimaatmaffia
Visserijcollectivisme vermomd als natuurbeleid
Is hier niet een vermomde MSC-keurmerk-kartelafspraak in de vergunning verankerd? Daarom smokkelde Wageningen UR met die vent van het Thünen Instituut- was het niet Ralf Vorberg- immers eerder de term ‘groeioverbevissing’ naar binnen. Voor een garnaal die zich drie keer per jaar voortplant, en die geen jaarklassen kent.
Omdat je zo via Landings Per Unit Effort dan beheer kunt plegen, een voorwaarde voor dat keurmerk. Da’s een technisch dingetje voor visserij-insiders, maar je begrijpt mijn punt hopelijk.
Zodra een concullega visuren in een gebied heeft opgesoupeerd- en dat wordt vastgesteld met een omvangrijk digitaal monitoring apparaat-, behoudt de ambtenarij zich het voorrecht om gebieden dicht te gooien.
En om kotters voor de kant te gooien. Alsof de Handel die vergunning schreef om kunstmatig de prijs van garnalen hoog te houden. Dat gebeurt toch al wel, wanneer de halve vloot in Nederland en Duitsland ten onder gaat. We lezen verder
Van belang is om te benadrukken dat in eerdere natuurvergunningen (m.u.v. de laatste Wnb-vergunning) deze visserij in omvang nog niet eerder in termen van ‘ecologische visuren’ kwantitatief beperkt werd.

Visgebied afpikken voor z’n maatjes van de milieumaffia, de hobby van Vincent van der Meij van LVVN
Wat na de vernietiging van 50 kotters, tienduizenden hectares verloren visgebied en 62miljoen euro gemeenschapsgeld overblijft, moet ook nog eens beknot worden voor niet toetsbare ‘natuur’-doelen, stikstofdoelen en klimaatonzin
Met het ditmaal expliciet door u, via uw vertegenwoordiger, zèlf aanvragen van een specifiek aantal (collectief te realiseren) ecologische visuren beperkten de individuele vergunninghouders zich, als onderdeel van de gehele groep van alle Nederlandse aanvragers (los van de opdeling van deze groep vanuit de stikstoftoetsing), bij wijze van mitigatie, proactief in hun beschikbare gebruiksruimte.
Om de LVVN-Farao en haar hofhouding (de milieumaffia) gunstig te stemmen, leverde de Vissersbond proactief tien procent omzet van vissers in. Wat tientallen procenten in winst kan schelen.

Ironie en grafhumor bij EMK Vissers
Nationale Kop 2: Stiktofvisuren per onderscheiden stikstofvlak
Daarnaast zien we nog een nieuwe nationale kop van LVVN in de vergunning opduiken: Stikstofvisuren…Je krijgt per vlakje op de zeekaart een quotum aan theoretische ‘stikstofuitstoot.’ Terwijl verderop een zware stookolietanker vaart die daar geen enkele rekening mee hoeft te houden (blz 19):
De onderhavige vergunning wordt aan u verleend onder diverse voorschriften die tevens voor de overige vergunninghouders gelden.
De voorschriften in relatie tot de uitgevoerde stikstoftoets zijn evenwel maatwerk en middels een hierop gerichte bijlage (ondoorgrondelijk papierwerk om je te ontmoedigen als visser RZ) bij de onderhavige ontwerpvergunning geïndividualiseerd.
Dus, je gaat collectief de visserij haar omzet afromen met een adaptieve urenbeperking. (‘Ecologische visuren’) Maar voor stikstofpolitiek naait LVVN-ambtenarij iedere visser individueel:
In deze bijlage treft u de voor u geldende vergunde maxima aan specifieke ‘stikstofvisuren’ per onderscheiden stikstofvlak aan.

Ja hoor, kijken of ‘Europa’ het wel streng genoeg vindt terwijl LVVN ZELF nationale koppen toevoegt op Europees beleid
Doen alsof het van Europa moet, en je daarachter verschuilen
Het mag dus duidelijk zijn: Dit is bedacht door ambtenaren die de visserij haten. Want anders zouden je niet in zo’n regelfuik duwen, met twee extra nationale koppen er bovenop?
Adding instult to injury:
Ambtenarij liegt op bladzijde 83 van haar introductiedocument doodleuk, dat ze bang zijn dat Europa het niet streng genoeg vindt. Terwijl ze zelf twee nationale koppen op visserij- en natuurbeleid toevoegen en visgebied sluiten, die het beleid strenger maken dan waar ook in Europa:
-
Met de middelen voor een landelijke saneringsregeling en de saneringsregeling in het kader van Natuurcompensatie Voordelta, is er dus in totaal €62 miljoen beschikbaar. Voor deze saneringsregeling is goedkeuring van de Europese Commissie nodig.
-
Mogelijk zijn aanvullende maatregelen zoals gebiedssluitingen of beperkingen van visuren vereist voor succesvolle argumentatie bij de EU. Als de toestemming er is kan naar verwachting de saneringsregeling in 2025 worden gepubliceerd en opengesteld.

‘Extremisten’….
Boeren Bedrog Beweging
Conclusie:
- LVVN-ambtenarij doet alsof ze volgens ‘Europa’ misschien niet streng genoeg zijn. Maar zij voegen bij natuurbeleid twee nationale koppen toe, ‘ecologische visuren’ en ‘stikstofvisuren’, die nergens door Europa gevraagd worden.
- Het enige dat de BBB bij LVVN voor elkaar kreeg was een nieuw woordje in de naam: Voedselzekerheid. We bereiken volgens BBB dus voedselzekerheid door nog meer visgebied af te pakken, meer dan vijftig extra kotters door de shredder te halen voor 62 miljoen euro verspild gemeenschapsgeld. En door de overblijvende vloot haar winst met tientallen procenten te krimpen, en dat te presenteren als ‘natuurbescherming’.
De BBB Levert!
Of heb ik hier een geniale strategie gemist, Kerrolaain, dat jullie eigenlijk knetterslim, tactisch bezig zijn. Please Karrolaain! Dat jullie met vijf broden en twee overgebleven vissers via wonderbaarlijke spijziging het Nederlandse volk ‘Voedselzekerheid’ geven. Dat zal dan vast demissionair alsnog gaan gebeuren… toch?
- Je mag me steunen met een bijdrage, maar dat hoeft niet. Ik ben geen overheid die je gewapend berooft
De MSN nieuwfeed kopt vandaag: “Wereld moet zich voorbereiden op voedselschaarste, waarschuwt WRI”
“De hel, dat is een ambtenaar.” Een waarheid als een koe.
Dat is Stientje van Veldhoven haar club…WRI
Het wordt tijd voor een ‘DOGE’ om de malligheid uit het ministerie te vissen.